Krantenconcessie: PPP dringt aan op belang van concessie en vraagt regering om uitkomst procedure te respecteren

Krantenbedeler engageert zich om jobverlies zo veel mogelijk te beperken

Brussel, 30 november 2023 - Er is momenteel veel te doen rond de toekenning van het nieuwe krantenbedelingscontract in ons land. In het licht van de nakende beslissing daaromtrent herbevestigt PPP, de Belgische specialist en Europees marktleider in de dagelijkse verdeling van kranten en ander drukwerk, daarom het vertrouwen in eigen kunnen en verduidelijkt het andermaal een aantal zaken met betrekking tot zijn kandidatuur.

Ready, willing and able

Over de geruchten die her en der circuleren dat PPP - kort voor Pers, Periodicals en Publiciteit - niet over de nodige capaciteit zou beschikken om nationaal de bedeling te verzorgen, is eigenaar en CEO Michel d’Alessandro kort: als PPP het contract binnenhaalt is het 100% ‘ready, willing and able’.

Als leidende krantenbedeler in Europa zijn we ons terdege bewust van de uitdaging die ons wacht als we het contract binnenhalen. We hebben onze kandidatuur daarom opgesteld samen met twee sterke Belgische partners die over de nodige opslag- en transportcapaciteit beschikken; bovendien hebben we ons eerder dit jaar strategisch versterkt met de overname van e-cargospecialist Urbeez, specifiek met het oog op de concessie. We zijn er dus absoluut klaar voor, en zijn voorbereid om de bedeling - als we winnen - in heel België in goede banen te leiden”, zegt d’Alessandro.

Brussel: 97% probleemloze bezorgingen

Over de klachten met betrekking tot laattijdige of gebrekkige leveringen, met name in onze hoofdstad, heeft d’Alessandro het volgende te zeggen.

Sinds de invoering van het Good Move-circulatieplan worden we in Brussel geconfronteerd met heel wat beperkingen: autoluwe straten, zone 30, rijstroken die geschrapt worden … Die beperkingen zorgen voor extra logistieke uitdagingen, waarvoor meerdere uitgevers weigeren bij te dragen - in sommige gevallen weigeren ze zelfs de gewone indexering van hun tarieven. Het aantal klachten dat in de pers genoemd wordt is bovendien overdreven: 97% van de meer dan negen miljoen jaarlijkse bezorgingen verloopt zonder problemen. Ook betreft het heel specifiek de situatie in Brussel, die niet van toepassing is op de rest van het Belgische grondgebied. Dat gezegd zijnde werken we hard om de uitdagingen in Brussel aan te pakken - de overname van Urbeez, een lokale specialist in duurzame stadslevering, dient bijvoorbeeld in dit licht gezien te worden. Daarnaast zullen de subsidies die voorzien zijn in de concessie natuurlijk ook een enorm verschil maken.

Ongelijk speelveld

Want, de huidige dienstverlening van PPP vergelijken met die van Bpost is intellectueel oneerlijk, zo stipt d’Alessandro aan:

Daar waar Bpost momenteel een euro per krant krijgt, is dat voor ons 25 cent. Het huidige speelveld is dus fundamenteel ongelijk.

De subsidies volledig afschaffen, een idee dat al langer leeft bij bepaalde politieke partijen, zou de uitgevers - die het nu al moeilijk hebben - volgens d’Alessandro alleen maar verder in moeilijkheden brengen: zij zouden dan tot 2 à 2,5 ​ keer meer moeten betalen per geleverd exemplaar, wat sommigen van hen misschien niet zullen overleven. Ook kunnen sommige rurale gebieden dan misschien niet meer bediend worden. “Is dit wat onze regering wil?

Michel d'Alessandro, CEO van PPP
Michel d'Alessandro, CEO van PPP

Essentiële dienst

De concessie is volgens d’Alessandro nodig, om ervoor te zorgen dat een abonnee in heel het land dezelfde prijs betaalt voor zijn krant. België telt momenteel nog meer dan 900.000 krantenabonnementen. D’Alessandro ziet dit als een essentiële dienst aan de bevolking.

PPP heeft op een eerlijke manier deelgenomen aan de tender, en duidelijk gewonnen: bijna dezelfde kwaliteitsscore als Bpost, maar voor de helft van de prijs. Om nu op de beslissing terug te komen omdat Bpost niet gewonnen heeft… Welk signaal wil de regering hiermee geven, aan de buitenwereld en aan de duizenden kmo’s en ondernemers die het economisch weefsel van dit land vormen?” 
“We hopen dat de regering tot inkeer komt en het resultaat van de procedure alsnog respecteert. De subsidies betalen aan een Belgisch privébedrijf is geen verloren geld: wij, onze onderaannemers en onze werknemers betalen allemaal belastingen en sociale bijdragen.

Jobverlies beperken

Tot slot herhaalt d’Alessandro nog eens zijn ambitie om onrust bij de sociale partners van Bpost tot een minimum te beperken. Dat wil PPP doen door een deel van het contractueel personeel van Bpost over te nemen, en door in rurale gebieden een beroep te doen op Bpost als onderaannemer:

Een win-winsituatie die Bpost toelaat om de werkgelegenheid te garanderen enerzijds, en die ons toelaat om kostenefficiënt te werk te gaan anderzijds”, zo besluit d’Alessandro.

 

Klik hier om het persdossier van PPP te raadplegen.

 

Over PPP 

PPP (bedeling van Pers, Periodicals en Publiciteit) werd in België opgericht in 1992. Sinds mei 2015 is het een autonoom bedrijf, in Europa is het de private marktleider in de dagelijkse krantenbedeling voor abonnees.

Paul Geens

Paul Geens

PR consultant, Evoke

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be