PPP: Van Belgische pionier tot Europees leider 

Persdossier

Sinds de oprichting in 1992 is PPP (Press, Periodicals, and Publicity) uitgegroeid van een lokale Brusselse krantendistributeur tot een gewaardeerde Europese speler. Sinds PPP in mei 2015 een onafhankelijke entiteit werd, heeft het zijn positie als marktleider in de distributiesector van dagbladen voor abonnees steeds verder verstevigd.

PPP ontstond in de schoot van BD (Belgique Diffusion) met een specifieke focus op de distributie van dagbladen in de 19 Brusselse gemeenten. Een keerpunt kwam in 2015 toen PPP een Management Buy Out onderging, waardoor de banden met de BD Group werden verbroken en de weg werd vrijgemaakt voor een onafhankelijke koers.

In de daaropvolgende jaren werden de activiteiten van PPP strategisch gediversifieerd. In 2016 breidde het bedrijf zijn werkterrein uit met de distributie van displays op het hele Belgische grondgebied, een belangrijke stap buiten de traditionele krantendistributie. Het bereik van PPP breidde in die tijd ook uit naar twee nieuwe steden voor dagbladen en tijdschriften: Gent en Luik.

Het voltallige managementteam van PPP
Het voltallige managementteam van PPP

Buiten de landsgrenzen

Ook 2017 luidde een scharniermoment in, toen PPP het distributienetwerk van HSS Media in Finland overnam. Het bedrijf onderstreepte zo zijn ambities buiten de Belgische landsgrenzen. Voortbouwend op dit momentum zette PPP zijn Europese expansie in 2018 voort met de overname van het Hand Delivery-netwerk van Peer Frederiksen, waardoor het bedrijf een bredere aanwezigheid op het Europese vasteland kreeg. 

In 2019 volgde de overname van het Franse Neopress in Lyon. Tegelijkertijd startte PPP met de verdeling van kranten in het zuidwesten van Finland, waaronder Hanko en Raseborg, waarmee het zijn positie op de internationale markt verstevigde.

Verduurzaming & diversificatie

In september 2023 kwam PPP in het nieuws met de overname van Urbeez, gespecialiseerd in groene stadsbezorging. De overname paste binnen de ambitie van de distributeur om zijn aanbod te vergroenen en diversifiëren.

Urbeez biedt sinds 2020 een antwoord op de uitdaging van last mile delivery met een diverse vloot van 100% elektrische voertuigen, van fietsen tot vans. Met succes: de start-up kende een exponentiële groei en werkte voor het gratis dagblad Metro, Brico en 5àSec, maar ook grote retailers zoals Amazon en Colruyt. Urbeez en PPP delen de ambitie om voor positieve en duurzame verandering te zorgen binnen de logistieke sector, vanuit gedeelde waarden als innovatie, duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid. Met snellere leveringen en minder uitstoot tonen de partners dat milieubescherming en een ongeëvenaarde klantervaring perfect kunnen samengaan.

Dat de gedrukte pers onder druk staat, is niet nieuw. Deze overname biedt ons een uitgelezen kans om onze activiteiten niet alleen te verduurzamen en consolideren, maar ook nieuwe sectoren en opportuniteiten te verkennen, en zo de toekomst van PPP Groep veilig te stellen”, getuigde CEO Michel d’Alessandro hierover.

Vertrouwen

Dit najaar begon PPP met de distributie van kranten in het zuidoosten van Finland. In oktober 2023 nam het distributiebedrijf PPP Finland Oy, deel van de Belgische PPP Group, namelijk de Earlybird-distributieactiviteiten van Sanoma Media Finland in Centraal- Uusimaa over. Na e-cargospecialist Urbeez was het de tweede overname voor PPP in korte tijd, waarmee de groep haar positie van marktleider in de Europese krantenbedeling verder versterkte.

Sinds PPP in 2017 voet aan grond zette in Finland, kan het er een indrukwekkende jaarlijkse groei van 20% voorleggen. Vandaag staat PPP er in voor de verdeling van dagbladen, maar ook tijdschriften en bepaalde administratieve briefwisseling in de regio’s Ostrobothnia en West- en Centraal-Uusimaa. Vanaf 1 april 2024 komt daar ook Oost-Uusimaa bij, dat momenteel nog door het Finse Posti beheerd wordt. Op de hoofdstad na zal PPP dan in heel Uusimaa verantwoordelijk zijn voor de vroege distributie van de Helsingin Sanomat-productfamilie.

"We zijn trots op het vertrouwen dat Sanoma in ons stelt, en op het steeds sterker wordende partnerschap dat we de afgelopen jaren gestaag hebben uitgebouwd, met een kwalitatieve en betrouwbare distributie als belangrijkste gemeenschappelijk doel", stelde d'Alessandro.

In beweging

Door de overnames van Urbeez en Earlybird is PPP als groep ongeveer verdubbeld in omvang, goed voor een omzet van 25 miljoen euro. Het is actief in vijf landen, met 19 magazijnen en een netwerk van 1.250 freelance distributeurs. Het bedrijf beheert de distributie van ongeveer 2.000 kranten en tijdschriften en is zo uitgegroeid tot een marktleider in het Europese media- distributielandschap. Met een traject dat wordt gekenmerkt door strategische overnames, geografische uitbreidingen en een streven naar duurzaamheid, is PPP een toonbeeld van aanpassingsvermogen en vooruitziendheid in een sector die voortdurend in beweging is.

 

Paul Geens

Paul Geens

PR consultant, Evoke

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be