ZF investeert in mobiel tank- en betaalplatform CarPay-Diem voor een meer uitgebreide dienstverlening voor wagenparkbeheerders
- ZF Aftermarket ontplooit zich verder als een dienstverlener gericht op digitale oplossingen en ‘New Mobility’.
- Met CarPay-Diem kan je via eender welke mobiele applicatie of verbonden voertuig een brandstofpomp of elektrische laadpaal inschakelen.
- ZF ondersteunt fleet managers met een efficiënt beheer van gemengde vloten, bestaande uit zowel elektrische als niet-elektrische voertuigen, en draagt bij aan een soepele overgang naar elektrische mobiliteit.
Brussel, 29 maart 2023 – Het Duitse technologiebedrijf ZF en het Luxemburgse CarPay-Diem kondigen een strategische investering van ZF aan, waardoor CarPay-Diem haar positie als marktleider in mobiel tanken en betaaloplossingen consolideert. De investering versterkt ZF’s aanbod voor wagenparkbeheerders en bekrachtigt ZF’s rol in de aftermarketsector, waarbij ze geavanceerde digitale oplossingen aanleveren die gebruikt worden doorheen de volledige levenscyclus van voertuigen.
Het mobiel tank- en digitale marketingplatform CarPay-Diem werd ontwikkeld door de Luxemburgse start-up Kwalyo en heeft sinds de oprichting in 2019 meer dan drie miljoen transacties succesvol verricht om mobiel te tanken. De toepasbaarheid van het platform voor zowel B2B- als B2C-activiteiten is niet enkel interessant voor de ontwikkeling van digitaliseringsprojecten van brandstofhandelaars en kaartuitgevers, maar stelt OEMs en ontwikkelaars van mobiliteitsapps in staat om een exclusieve ervaring aan te bieden aan wagenparkbeheerders en bestuurders.
Momenteel bouwt CarPay-Diem aan het grootste Europese mobiele transactienetwerk voor tankstations en elektrische laadpalen. De investering van ZF zal bijdragen om CarPay-Diem’s technologie verder te ontwikkelen met als ambitie een ultieme mobiele tankervaring, waarbij de functionaliteit van het platform zal integreren met het infotainmentsysteem van het voertuig. Door de diensten van CarPay-Diem te verenigen met de telematica-oplossing van ZF zullen duizenden verbonden voertuigen digitale tankkaarten kunnen gebruiken voor zowel brandstofpompen als elektrische laadpalen.
Tankstrategie
Vloten worden geconfronteerd met een veelvoud aan uitdagingen in een snel veranderende wereld. Om zo efficiënt mogelijk te werk te gaan, moeten wagenparkbeheerders voortdurend hun tankstrategie aan de huidige marktomstandigheden aanpassen en proberen ze accurate boekhoudkundige data te verkrijgen. Door de integratie van het mobiele tankplatform en het eenvoudige betalingssysteem, verhoogt ZF Aftermarket het comfort van bestuurders en helpt het fleet managers met een verhoogde operationele efficiëntie en met transparantie in brandstofprijzen. Dit is ook van toepassing voor het beheer van gemengde wagenparken (ICU en EV), waardoor de integratie de ideale ondersteuning biedt voor een soepele en geleidelijke transitie naar een volledig elektrische vloot.
Synergie
“De digitalisering van de gehele sector is een essentieel onderdeel om de energietransitie vooruit te stuwen. Wij zijn trots om samen met onze partner ZF aan dezelfde visie te werken. De nieuwe samenwerking geeft CarPay-Diem toegang tot duizenden verbonden voertuigen in heel Europa. Dankzij de synergie tussen de telematica-oplossing van ZF en het innovatieve platform van CarPay-Diem zal er aanzienlijk uitgespaard kunnen worden op brandstofkosten”, zegt Frédéric Stiernon, Chief Executive Officer van Kwalyo.
“Met de investering vervolledigen wij een nieuwe strategische toevoeging aan ons partnernetwerk. Hiermee willen we wagenparkbeheerders vooruit helpen door de operationele efficiëntie te verhogen, kosten te drukken en de ecologische voetafdruk te verminderen”, vermeldt Philippe Colpron, Head of ZF Aftermarket en Executive Vice President ZF Group. “Voor ZF is de investering in een digitaal betaalplatform voor de energiemarkt een essentiële tool om bestaande databronnen op te waarderen en vervolgens een betere service te leveren aan onze klanten, samen met onze partners.”
Over Kwalyo
Kwalyo is de ontwikkelaar en de verkoper van het CarPay-Diem platform voor mobiel tanken en digitale marketing, waarmee mobiele apps of verbonden voertuigen elke brandstofpomp of elektrische laadpaal kan activeren, onafhankelijk van het merk, de betaalmethode, of de apparatuur die wordt bediend. Vandaag is CarPay-Diem de enige oplossing op de markt die succesvol meer dan 3 miljoen mobiele tanktransacties heeft verwerkt.
Aan de "bestuurderszijde" integreert het CarPay-Diem platform in bestaande mobiele apps van brandstofhandelaars, verbonden voertuigen of eender welke andere app die innovatieve en gebruiksvriendelijke toegang biedt tot energie. Aan de "detailhandelaarskant" dient het platform als het enige toegangspunt (mobiele betalingshub) tot de sites van meerdere detailhandelsmerken.
Het CarPay-Diem marketing platform stelt de energieleveranciers in staat om te communiceren met de bestuurders via apps die samenwerken met CarPay-Diem en uiteindelijk meer omzet te genereren op hun sites.
Voor de B2B-klanten, zoals kaartuitgevers, autofabrikanten of aanbieders van telematische oplossingen, digitaliseert CarPay-Diem tankkaarten en zorgt ervoor dat ieder verbonden apparaat de kaarten kan gebruiken. Hierdoor zijn de vloten die gebruik maken van de oplossing in staat om opmerkelijke kostenbesparingen te realiseren.
Over ZF
ZF is een globaal technologiebedrijf dat systemen levert voor personenauto's, bedrijfsvoertuigen en industriële technologie, en op die manier de nieuwste mobiliteitsontwikkelingen aanstuurt. ZF laat voertuigen zien, denken en handelen. In de vier technologiedomeinen: Vehicle Motion Control, Integrated Safety, Automated Driving en Electric Mobility biedt ZF uitgebreide product- en softwareoplossingen voor gevestigde voertuigfabrikanten en opkomende transport- en mobiliteitsdienstverleners. ZF elektrificeert een breed scala aan voertuigtypen. Met zijn producten draagt het bedrijf bij aan de vermindering van emissies, de bescherming van het klimaat en een veilige mobiliteit.
Met ongeveer 165.000 werknemers wereldwijd rapporteerde ZF een omzet van 43,8 miljard euro in 2022. Het bedrijf heeft 168 productiesites in 32 landen.
ZF Friedrichshafen AG's toonaangevende portfolio van aftermarket- en wagenparkoplossingen is gebouwd op haar sterke merken; LEMFÖRDER, SACHS, TRW en WABCO. Een breed product- en dienstenaanbod, geavanceerde connectiviteitsoplossingen voor digitaal mobiliteitsmanagement en een wereldwijd servicenetwerk ondersteunen en verbeteren de prestaties en efficiëntie van alle voertuigtypes gedurende hun hele levenscyclus. De aftermarketvertakking van het bedrijf is zowel architect als trendsetter voor de Next Generation Aftermarket en de voorkeurspartner voor fleet- en aftermarket-klanten wereldwijd.
Meer informatie op: www.zf.com
Corneel Haine