ZF Aftermarket: Waarom is het zo belangrijk om de remvloeistof te verversen?

ZF Aftermarket: Waarom is het zo belangrijk om de remvloeistof te verversen?

  • De kwaliteit van de remvloeistof verandert in de loop van de tijd.
  • De geleidelijke absorptie van water door de remvloeistof kan een storing aan de remmen veroorzaken.
  • ZF Aftermarket raadt aan om de remvloeistof om de 2 jaar te vervangen.
  • Dankzij een uitgebreid aanbod van TRW-remvloeistoffen en ontluchters, heeft ZF Aftermarket een compleet assortiment ter beschikking voor de technici.

Het gebruik van een kwalitatieve remvloeistof is essentieel voor een goede werking van de remmen. Remvloeistof is net zo belangrijk voor de remmen als olie of koelvloeistof voor de motor. ZF Aftermarket raadt technici aan om hun klanten er regelmatig aan te herinneren hun remvloeistof te laten vervangen. Het is raadzaam om de remvloeistof om de 2 jaar te vervangen, ongeacht de kilometerstand van het voertuig.

De remvloeistof speelt namelijk een belangrijke rol in de goede werking van het remsysteem en heeft dus een grote invloed op de rijveiligheid. Aangezien de kwaliteit van de vloeistof in de loop van de tijd verandert, moet deze regelmatig vervangen worden. Indien dit niet gebeurt, kan de remkracht afnemen. In het ergste geval kunnen de remmen zelfs volledig uitvallen, waardoor het risico op een ongeval toeneemt. Een storing in het remsysteem kan leiden tot dure herstellingen aan o.a. de ABS/ESP-systemen. De vervanging van de remvloeistof gebeurt snel, is relatief eenvoudig en niet zo duur. De experten van ZF Aftermarket geven tips om de huidige kwaliteit van de vloeistof snel en efficiënt te controleren. Als de vloeistof bijvoorbeeld een zwarte kleur heeft of als het kookpunt lager dan 180°C is, moet de remvloeistof onmiddellijk vervangen worden. Dankzij het advies van de experten kunnen de werkplaatsen hun klanten een breder assortiment van diensten aanbieden en dragen ze bij aan een hogere veiligheid van de voertuigen. 

Ernstige oververhitting kan leiden tot uitval van het remsysteem.
De remvloeistof oefent een hydraulische kracht uit op het remsysteem vanaf het rempedaal via de hoofdremcilinder naar de zuigers van de schijfremmen  of naar de wielremcilinders van de trommelremmen om het voertuig tot stilstand te brengen.

 Verschillende factoren kunnen de kwaliteit van de remvloeistof na verloop van tijd aanzienlijk beïnvloeden. Ernstige oververhitting bij het remmen tijdens een lange afdaling kan er bijvoorbeeld toe leiden dat het kookpunt van de remvloeistof wordt overschreden. Dit resulteert in een verdampingsreactie, die op zijn beurt kan leiden tot de vorming van luchtbellen (vapor lock). Als het rempedaal opnieuw ingedrukt wordt, worden de luchtbellen samengedrukt en wordt de remkracht sterk verminderd of niet meer doorgegeven.  De rem wordt dieper ingetrapt, met als mogelijk gevolg dat er niet meer geremd wordt.

Het binnendringen van water kan de remmen ineffectief maken.
Een defecte rem kan ook het gevolg zijn van het binnendringen van water in het remvloeistofreservoir. In dit geval komt het probleem vaak voort uit het ventilatiegat dat zich op het deksel van het reservoir bevindt. Dit zorgt voor de nodige verluchting bij een verandering van het peil van de remvloeistof. De luchtvochtigheid kan hier echter wel doordringen. Bij het reinigen van de motor of het voertuig, is het bovendien mogelijk dat er water in het reservoir geraakt via het ventilatiesysteem. Gescheurde remslangen en afdichtingselementen kunnen ook verantwoordelijk zijn voor het verhoogde watergehalte in de remvloeistof, omdat deze minder vocht ophouden. Temperatuurstijgingen en afkoelingen veroorzaken condensatie in het circuit, wat zich ook omzet in water.

Remvloeistof afvoeren voor een betrouwbaar resultaat
De meeste remvloeistoffen hebben een watergehalte van ongeveer 0,05%. Deze waarde kan na verloop van tijd aanzienlijk oplopen. Indien het watergehalte hoger is dan 3,5%, raadt ZF Aftermarket sterk aan om de remvloeistof te vervangen omdat het maximale kookpunt bereikt is. Wanneer de waarde van 3% overschreden wordt, daalt het kookpunt van de remvloeistof naar een temperatuur tussen 140 en 180°C.

Remvloeistof vervangen is zeer eenvoudig als het juiste gereedschap gebruikt wordt. ZF Aftermarket heeft twee versies van condenspotten in het assortiment - de YCB350 (5 liter) en YCB351 (20 liter). TRW heeft ook een adapterkit (YCB352) op de markt gebracht waarmee het mogelijk is om de remvloeistof op een professionele manier te vervangen bij meer dan 90% van alle voertuigen op de Europese markt. 

Via het merk TRW biedt ZF Aftermarket een breed assortiment van remvloeistoffen aan voor bijna alle types van voertuigen. TRW-remvloeistoffen zorgen voor een perfect remgedrag bij temperaturen van -50°C tot +50°C. Deze vloeistoffen bieden een optimale bescherming tegen corrosie en reageren snel op de ABS/ESP-systemen die in de nieuwste remsystemen zijn ingebouwd. 

Foto: ZF
Legende : 

Foto's TRW-remvloeistof: Voor optimale prestaties moet de remvloeistof regelmatig vervangen worden. 
Foto TRW-condenspotten: ZF Aftermarket biedt een reeks van condenspotten aan voor de professionele vervanging van remvloeistof bij meer dan 90% van de voertuigen. Gamma: Remvloeistof 5L (YCB350), 20L (YCB351) en adapterkit (YCB352).

Perscontact
Soufflet, ZF Services France SAS
Responsable Communication et Evènements
Tél. : 01 70 74 78 50
E-mail : 
gilbert.soufflet@zf.com 

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel