ZF Aftermarket breidt assortiment elektronisch gestuurde dempers aanzienlijk uit

  • Sachs CDC-systemen (Continuous Damping Control) worden in steeds meer voertuigen gebruikt.
  • Defecte CDC-dempers mogen niet worden vervangen door ongereguleerde hydraulische dempers.
  • ZF Aftermarket breidt portefeuille van Sachs CDC-dempers in 2020 aanzienlijk uit.

Met ongeveer 28 miljoen geproduceerde eenheden is het CDC-systeem één van de meest gebruikte elektronische chassissystemen voor personenwagens. Om werkplaatsen zo goed mogelijk te ondersteunen bij onderhoudswerkzaamheden aan voertuigen met CDC-dempers, breidt ZF Aftermarket zijn aanbod op dit gebied uit. Het uitgebreide productassortiment omvat Sachs CDC-reserveonderdelen voor middelgrote en compacte auto's, in combinatie met vele nieuwe toevoegingen uit het luxesegment. Deze hightech schokdempers bieden een aantrekkelijke mogelijkheid voor werkplaatsen, aangezien er momenteel geen vervangingsonderdelen van lage kwaliteit beschikbaar zijn.

Elektronisch gestuurde dempers zoals het CDC-systeem van ZF hebben een groot voordeel ten opzichte van conventionele chassissystemen: Met behulp van CDC-dempers kunnen bestuurders verschillende rij-instellingen dynamisch selecteren en aansturen op basis van hun persoonlijke voorkeur. Conventionele chassissystemen daarentegen bepalen de instelling (standaard of sport) eenmaal wanneer het voertuig is geconfigureerd. In een dergelijk geval is een wijziging alleen mogelijk met de installatie van nieuwe onderdelen. Anderzijds wordt de Sachs CDC elektronisch geregeld door magneetventielen die de optimale dempingskracht binnen fracties van een seconde regelen. Hierdoor kan de bestuurder genieten van een uitstekend rijcomfort zonder verlies van de rijstabiliteit tijdens een uitwijkmanoeuvre of een noodstop. In een dergelijk geval stelt het CDC de demper bliksemsnel in op een 'harde' instelling.

Sinds de marktintroductie in 1997 heeft ZF een enorme reeks voertuigen geproduceerd en uitgerust met ongeveer 28 miljoen CDC-dempers. Aanvankelijk waren ze alleen aanwezig in het luxesegment, maar geleidelijk aan hebben autofabrikanten ook middelgrote of compacte auto's uitgerust met CDC-dempers, dit op verzoek van de klanten. Zelfs kleine auto's, zoals de nieuwe Volkswagen Polo, kunnen met CDC worden uitgerust. 

Onder het merk Sachs biedt ZF Aftermarket automobielbedrijven een uitgebreid assortiment CDC-dempers aan. De CDC-reserveonderdelen zijn beschikbaar voor, maar niet beperkt tot:

  • Audi A4 (YOM 2007 tot 2015)

● ​ ​ ​ ​ ​ Audi Q5 (YOM 2008 tot 2016)

● ​ ​ ​ ​ ​ Audi Q7 (YOM 2006 tot 2015)

● ​ ​ ​ ​ ​ Porsche Cayenne (YOM 2002 tot 2010 en 2010 tot 2017)

● ​ ​ ​ ​ ​ Volkswagen Touareg (YOM 2002 tot 2010 en 2010 tot 2018)

In de loop van 2020 zal het assortiment worden uitgebreid met maximaal 30 extra onderdeelnummers.

Het grote aantal voertuigen dat met CDC-technologie is uitgerust sinds de eerste lancering, zo'n twintig jaar geleden, betekent dat steeds meer van deze voertuigen in onafhankelijke werkplaatsen zullen worden onderhouden. De dempers als zodanig zijn zeer duurzaam dankzij een elektronisch regelsysteem dat de slijtage van de dempingsprestaties tot op zekere hoogte kan compenseren. Toch is het noodzakelijk om dit onderdeel onder bepaalde omstandigheden te vervangen - bijvoorbeeld na bijzonder zware belasting, permanent gebruik onder zware wegomstandigheden of vanwege de hoge kilometrage. 

 

Andere oorzaken van het falen van CDC-dempers zijn onder meer slijtage van magneetkleppen, kabels en connectoren of schade door knaagdieren of corrosie.

Aantrekkelijk verkooppotentieel voor workshops
Voertuigen met elektronische dempers bieden om de volgende redenen ook een aantrekkelijk verkooppotentieel voor werkplaatsen.

  1. Een storing in het elektronische dempingssysteem wordt door een controlelampje aan de bestuurder gemeld. In tegenstelling tot hydraulische dempers met hun geleidelijke verlies van prestaties, die de bestuurder vaak niet opmerkt, is het knipperlicht een duidelijk signaal om langs te gaan bij de werkplaats. Belangrijker nog is dat dit visuele alarm de verkeersveiligheid verhoogt door de chauffeurs bewust te maken van noodzakelijke reparaties van veiligheidskritieke onderdelen.
  2. Elektronische dempers moeten worden vervangen door identieke onderdelen. Als het voertuig opnieuw op hydraulische onderdelen wordt gemonteerd, is de typegoedkeuring van het voertuig ongeldig. Door de dempers te vervangen door originele onderdelen blijven de veiligheid en de waarde van het voertuig behouden.
  3. Door een complex elektronisch veersysteem te repareren kan de werkplaats zijn competentie aan de klant bewijzen en zich onderscheiden van de concurrentie.

De workshops hoeven niet bang te zijn dat de vervanging van CDC-dempers onverwacht grote technische uitdagingen met zich meebrengt. De demper wordt op dezelfde manier vervangen als zijn hydraulische tegenhanger, maar sommige versies vereisen een extra elektronische koppeling. 

In deze uitdagende tijden is ZF Aftermarket een betrouwbare partner voor onafhankelijke werkplaatsen. Het bedrijf blijft zorgen voor een veilige en stabiele bevoorrading: Sachs CDC-dempers en alle andere onderdelen van de brede productportfolio van ZF Aftermarket zijn zoals gebruikelijk beschikbaar.

200505_ZFA_Press_Release_CDC_NL_def (1) (1).docx

DOCX - 126 Kb

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be