Zeer nauwkeurig en duurzaam tandwiel, gemaakt middels 3D-printen, met een tot vijf keer langere levensduur
igus introduceert iglidur i4000, 's werelds eerste resin voor 3D-print voor slijtvaste tandwielen
%20(5).png)
Schoten, 9 september 2025 - Tandwielen vormen het hart van veel mechanische systemen. Ze drijven machines aan, maken precieze bewegingen in robots mogelijk en zijn onmisbaar in tandwielkasten en verkoopautomaten. Er is steeds meer vraag naar op maat gemaakte tandwielen die lang mee gaan. Daarom heeft igus nu met iglidur i4000 een nieuw 3D-printhars voor het DLP-proces ontwikkeld. Het innovatieve materiaal is speciaal ontworpen voor de speciale vereisten van tandwielen. Vergeleken met conventionele resins voor 3D-print biedt het een 13 keer hogere rek bij breuk en een vijf keer langere levensduur.
Drie jaar geleden introduceerde kunststofspecialist igus zijn eerste hars, iglidur i3000. Het wordt gekenmerkt door zijn hoge resolutie en precisie in het DLP-proces voor het produceren van slijtvaste onderdelen.
"De afgelopen twee jaar hebben we gemerkt dat de vraag naar smeermiddelvrije tandwielen in allerlei vormen en maten toeneemt. Harsen zijn een zeer goede optie omdat het proces een componentkwaliteit mogelijk maakt die vergelijkbaar is met die van spuitgieten," legt Roy Snellens uit, productmanager BRG bij igus B.V. Daarom heeft igus zijn onderzoek naar kunstharsen voortgezet en iglidur i4000 ontwikkeld, een materiaal dat bijzonder geschikt is voor de productie van slijtvaste en nauwkeurige tandwielen. "Vooral tijdens voorafgaande ontwikkeling, om te kijken of het concept of principe werkt, is de hars ideaal voor tandwiel prototypes omdat productie via DLP snel en kosteneffectief is. Aanpassingen kunnen in zeer korte tijd worden gemaakt," zegt Snellens. Het materiaal is geschikt voor DLP, SLA en LCD-printers.
Levensduur verhoogd met een factor vijf
Naast de mechanische specificatie zijn conventionele harsen vaak niet ontworpen voor slijtage en belastingen in tandwieltoepassingen. "Onze hars is speciaal ontworpen om te voldoen aan de eisen met betrekking tot prestaties, flexibiliteit en stabiliteit," legt Snellens uit. Het hars iglidur i4000 is ontwikkeld in nauwe samenwerking met klanten en wordt gekenmerkt door een hoge slijtvastheid en rek bij breuk, wat belangrijk is omdat tandwielen tijdens het bewegen worden blootgesteld aan een permanente last. Tests in het laboratorium van igus (5500 m2) tonen aan dat iglidur i4000 een vijf keer langere levensduur heeft en 13 keer hogere rek bij breuk biedt in vergelijking met i3000 en harsen met een hoge hardheid. Door de zelfsmerende specificatie van het materiaal kunnen gebruikers ook afzien van vet of olie in de toepassing, waardoor het tandwiel vrij is van smering en onderhoud. De eerste klanten gebruiken de nieuwe hars al.
Meer informatie over 3D-printen vindt u hier op igus: https://www.igus.nl/3d-printing-overview

Over igus
igus GmbH ontwikkelt en produceert motion plastics. Deze smeermiddelvrije hoogwaardige polymeren verbeteren de techniek en verlagen de kosten, overal waar er sprake van beweging is. In energietoevoersystemen, uiterst flexibele kabels, glijlagers en lineaire lagers en draadspindeltechniek gemaakt van tribo-polymeren is igus wereldwijd marktleider. Het familiebedrijf dat is gevestigd in Keulen, Duitsland, is vertegenwoordigd in 31 landen en heeft wereldwijd meer dan 5.000 mensen in dienst. In 2023, genereerde igus een omzet van €1,136miljard. Onderzoek in 's werelds grootste testlaboratorium in de sector, leidt constant tot innovaties en meer zekerheid voor de gebruikers. 243.000 artikelen zijn leverbaar uit voorraad en de levensduur kan online worden berekend. In de afgelopen jaren is het bedrijf uitgebreid door interne startups te beginnen, bijvoorbeeld voor kogellagers, robot-aandrijvingen, 3D-printen, het RBTX-platform voor Lean Robotica en intelligente smart plastics voor Industry 4.0. Enkele van de belangrijkste milieu-investeringen zijn het "chainge" programma - voor recycling van gebruikte kabelrupsen - en de deelname in een onderneming die olie uit kunststof-afval produceert.
Caitlin Muyllaert