YOUCA Action Day: studenten aan de slag bij Testo voor het goede doel

Meer dan 15.000 Vlaamse en Brusselse jongeren engageren zich ten voordele van Plan International in Senegal

Ternat, 19 oktober 2023 - Vandaag vindt de vijftiende editie van de YOUCA Action Day plaats, vroeger bekend als de Zuiddag. Daarbij engageren jongeren van het vierde tot het zevende middelbaar zich om een dag voor een bedrijf, organisatie, overheid of particulier te werken en hun loon - 60 euro - weg te schenken aan een goed doel. Twee jongeren van het GO! atheneum campus Vijverbeek Asse gaan zo aan de slag bij Testo, de specialist in innovatieve meetapparatuur, ten voordele van projecten rond genderrechtvaardigheid in Senegal en België.

YOUCA - kort voor YOUth for Change and Action - is een organisatie voor en door jongeren die hen stimuleert om samen te werken aan een duurzame en rechtvaardige samenleving. Dat gebeurt onder meer door hen bewust te maken van belangrijke maatschappelijke uitdagingen, door hen de kans te geven zich te ontplooien en door hen te ondersteunen in hun engagement. Een nobel initiatief dus, waar ze bij Testo graag mee hun schouders onder zetten.

YOUCA Action Day: studenten aan de slag bij Testo voor het goede doel
YOUCA Action Day: studenten aan de slag bij Testo voor het goede doel

Duurzaamheid = werken aan een betere wereld

Bij Testo doen we heel wat rond duurzaamheid. Maar duurzaamheid draait rond meer dan enkel milieugerelateerde zaken: het gaat erom een betere wereld te creëren voor onze kinderen en kleinkinderen, op alle vlakken. Toen de kans zich voordeed om aan deze actie deel te nemen en zo actief bij te dragen tot een veiligere en meer verdraagzame wereld, hebben we dus niet getwijfeld en meteen plaatsen beschikbaar gesteld”, vertelt Jeroen Van Der Kelen, CEO van Testo België. 

Die plaatsen werden ingevuld door Alejandro Lucay, die een dagje komt meedraaien als logistiek medewerker, en Axl Thirry, die als socialmedia-assistant bijspringt. Het ‘loon’ dat hen betaald wordt, gaat rechtstreeks naar de campagne.

"Ik plan om volgend jaar communicatiewetenschappen te gaan studeren. Deze kans om een dag praktijkervaring op te doen bij een lokaal bedrijf en tegelijk bij te dragen tot een goed doel wou ik dus niet laten liggen", zegt student Axl Thirry, leerling van het GO! atheneum campus Vijverbeek Asse die vandaag mee de socialmediakanalen van Testo verzorgt.

Seksueel geweld, een wereldwijd probleem

Het thema van de YOUCA Action Day is dit jaar seksueel geweld. Daarmee wordt bedoeld: elke (poging tot) seksuele handeling met geweld of onder dwang. Dat dit nog steeds een groot probleem is, bewijzen de cijfers: zo wordt 60% van de Belgische vrouwen slachtoffer van seksuele intimidatie, en kreeg 30% van alle transgender personen al te maken met seksueel geweld. Al is het natuurlijk geen Belgisch probleem: overal ter wereld worden mensen het slachtoffer van dit soort geweld. 

Met Plan International, de campagnepartner van dit jaar, wil YOUCA daarom samen met jongeren in Senegal en België op zoek gaan naar hoe ze in hun gemeenschap kunnen strijden voor genderrechtvaardigheid.

 

Over YOUCA

YOUCA, YOUth for Change and Action - vroeger Zuiddag - is een organisatie voor en door jongeren die hen stimuleert om samen te werken aan een duurzame en rechtvaardige samenleving. Dat doen we door hen bewust te maken van belangrijke maatschappelijke uitdagingen en door hen te ondersteunen in hun engagement. Daarnaast zorgen we voor unieke ontmoetingen met impact op het culturele, zakelijke en publieke leven.

YOUCA werkt op een actieve en ervaringsgerichte manier. Jongeren doén iets bij YOUCA, tonen hun engagement en zetten stappen naar een maatschappelijk leiderschap. YOUCA biedt jongeren de kans om zichzelf te ontplooien, om inzicht te verwerven in zichzelf in relatie tot de ander en de wereld. Jongeren ontwikkelen hier competenties in functie van een actief engagement voor de toekomst. YOUCA waardeert de inzet van jongeren voor de samenleving.

YOUCA gelooft in de kracht van jongeren wereldwijd. Leeftijdsgenoten (peer-to-peer) uit verschillende contexten leren van elkaar en stimuleren elkaar om samen te werken op lokaal of (inter)nationaal niveau. YOUCA wil dat de stem en daadkracht van jongeren de publieke opinie, relevante maatschappelijke actoren en beleidsmakers positief beïnvloedt.

YOUCA werkt aan een duurzame, rechtvaardige en solidaire samenleving waar mensen en organisaties verantwoordelijkheid opnemen voor elkaar, sociale ongelijkheid bestrijden en handelen binnen de ecologische grenzen. YOUCA bouwt daarom een netwerk uit van pioniers en relevante maatschappelijke actoren om samen de toekomstdroom waar te maken.

 

Over Testo

Testo, dat zichzelf in 1957 op de kaart zette met de ontwikkeling van de eerste elektronische thermometer, is wereldleider in innovatieve, high-precision meetoplossingen en -technologie voor HVAC/R (Heating, Ventilation, Air Conditioning and Refrigeration), voeding, farma en industrie. Het Duitse bedrijf, met wortels in het Zwarte Woud, telt vandaag 36 dochtermaatschappijen en 3.400 werknemers in 25 landen over de hele wereld. 

De producten, oplossingen en diensten van Testo maken het mogelijk om tijd en middelen te besparen en de kwaliteit van goederen te verbeteren, om zo bij te dragen tot de bescherming van onze gezondheid en het milieu. 

Momenteel draait het bedrijf een omzet van 400 miljoen euro, waarvan telkens een tiende in R&D geïnvesteerd wordt. De Belgische tak van Testo werd in 1986 opgericht door Jean-Pierre Van der Kelen en is, na Duitsland, het belangrijkste land van de groep, zowel in omzet als qua innovatie.

Paul Geens

Paul Geens

PR consultant, Evoke

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be