Workday CFO Indicator Report: de prioriteiten van CFO’s om de uitdagingen van morgen aan te gaan

Technologie is de sleutel tot de strategie van financiële managers om teams op te bouwen en bij te scholen in een veranderende wereld

Brussel, 7 februari 2022 - Workday Inc. (NASDAQ: WDAY), toonaangevend leverancier van enterprise cloudapplicaties voor finance en human resources, kondigt de resultaten aan van zijn meest recente CFO survey. In het onderzoek wordt gekeken naar de methoden die worden gebruikt om personeel op te leiden en te ontwikkelen, en naar de investeringen die nodig zijn om te voldoen aan de veranderende behoeften binnen financiële afdelingen. Uit de resultaten blijkt dat er bereidheid is om in de juiste technologieën te investeren om talent aan te trekken en te behouden. De studie brengt ook uitgesproken veranderingen aan het licht in de vaardigheden die financiële teams nodig hebben. 

Workday ondervroeg meer dan 260 CFO's wereldwijd om een beter inzicht te krijgen in hun problemen en behoeften. De enquête biedt ook een indicatie van de maturiteit van de financiële functie in het licht van een veranderende bedrijfsomgeving. Hoewel het huidige tekort aan talent en de budgettaire beperkingen grote zorgen blijven baren, zijn CFO's het meest geïnteresseerd in investeringen in technologieën die de werknemerservaring helpen verbeteren om zodoende de impact van de huidige druk op de arbeidsmarkt te verzachten. Bovendien zouden profielen met ervaring op het gebied van artificiële intelligentie (AI) en machinaal leren (ML) de voorkeur krijgen, net als werknemers met vaardigheden op het gebied van analyse en data storytelling - profielen waar vijf jaar geleden nog geen vraag naar was.

De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn als volgt:

  • Technologie als aantrekkingskracht voor talent.

In het tijdperk van 'The Great Resignation', wenden CFO's zich tot nieuwe technologieën om een betere werknemerservaring te bieden en talent aan te trekken. Uit het onderzoek van Workday blijkt dat bijna de helft (48%) van die CFO's van plan is om in de komende vijf jaar gebruiksvriendelijke interfaces, geïnspireerd door consumentenproducten, aan te bieden en daarin te investeren om talent aan te trekken. Die technologieën, waaronder die waarmee boekhoudprocessen, rapportage, planning en financiële analyse worden geautomatiseerd, stroomlijnen de workflows en stellen teams in staat zich met een grotere productiviteit op strategische taken te concentreren. Bovendien is van de CFO's die hieraan prioriteit geven, 99% van mening dat de invoering van de nieuwste technologieën nog belangrijker zal worden voor het aantrekken en behouden van werknemers.

  • Een nieuwe generatie financiële experts vertrouwt op technologie om gegevens optimaal te benutten.

Uit het onderzoek blijkt dat het voor CFO's belangrijk is om hun AI- en ML-vaardigheden voortdurend op peil te houden. 57% van de CFO's gaf bovendien aan dat ze nu op zoek zijn naar AI- en ML-vaardigheden bij nieuwe aanwervingen, terwijl ze dat vijf jaar geleden nog niet deden. CFO's hopen ook hun rol als strategische partners te versterken door middel van real-time rapporteringen en analyses. 40% van de respondenten zou daarnaast nu prioriteit geven aan vaardigheden op het gebied van analytics en data storytelling.

  • CFO's die vertrouwen hebben in gegevens, omarmen technologie en blijven hun teams bijscholen.

Meer dan de helft (58%) van de CFO's beoordeelt hun vermogen om gegevens om te zetten in analyses en rapporteringen nu al als uitstekend. 100% van die groep CFO's, die er alle belang bij heeft om deze positie te behouden, beschouwt technologie als heel of extreem belangrijk voor hun toekomstige succes in deze snel veranderende markt. Bovendien is 71% van die respondenten van plan om mogelijke lacunes aan te pakken door hun teams op te leiden om hen op de toekomst voor te bereiden.

  • CFO's blijven focussen op diversiteit en inclusie (D&I) en ESG.

Hoewel de aantrekking, de verbetering en het behoud van talent topprioriteiten zijn, blijven CFO's diversiteit en inclusie (D&I) of criteria op het gebied van milieu, maatschappij en ondernemingsbestuur (ESG) hoog in het vaandel dragen. CFO's van middelgrote ondernemingen zijn minder zelfverzekerd in dat opzicht dan hun tegenhangers van grote ondernemingen: van hen geeft dubbel zoveel van de respondenten aan te worstelen met lacunes op het gebied van ESG. Desalniettemin geeft in totaal meer dan de helft (57%) van de respondenten prioriteit aan dergelijke investeringen. De ongekende druk op de toeleveringsketens en het milieu heeft CFO's aangespoord om actie te ondernemen om de toekomst van hun ondernemingen veilig te stellen en om het goede te doen voor hun aandeelhouders en klanten. 

"Door de snel veranderende wereld in het bedrijfsleven - harde concurrentie, tekort aan talent, wettelijke vereisten en nog veel meer - wordt het takenpakket van financiële teams steeds diverser. Uit ons onderzoek blijkt dat CFO's meer dan ooit bereid zijn om te investeren in technologie en vaardigheden die nodig zijn om zich voor te bereiden op de toekomst", zegt Philippa Lawrence, Chief Accounting Officer bij Workday. "Met Workday stellen CFO's hun teams in staat om hun potentieel volledig te benutten, en tegelijkertijd hun processen en gegevens vanuit één enkel systeem in te zetten. Bovendien helpen onze ML-aangedreven applicaties hun teams om de veranderende vereisten voor gegevens die door financiële afdelingen worden beheerd en gecontroleerd, aan te pakken."

Voor meer informatie:

Over het onderzoek 

Workday ondervroeg meer dan 267 CFO's in organisaties in de private en publieke sector met tussen de 500 en meer dan 5000 werknemers in Australië, Nieuw-Zeeland, Singapore, de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De enquête werd in september 2021 online uitgevoerd.

Over Workday

Workday is een toonaangevende leverancier van enterprise cloudapplicaties voor finance en human resources, die klanten helpt zich aan te passen en te gedijen in een veranderende wereld. Workday applicaties voor financieel beheer, Human Resources, planning, kostenbeheer en analytics worden wereldwijd gebruikt door duizenden ondernemingen in uiteenlopende industrieën – van middelgrote bedrijven tot meer dan 50% van de Fortune 500-ondernemingen. Ga voor meer informatie naar www.workday.com

© 2022 Workday, Inc. Alle rechten voorbehouden. Workday en het Workday logo zijn gedeponeerde handelsmerken van Workday, Inc. Alle andere merk- en productnamen zijn handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht bevat toekomstgerichte verklaringen, onder andere verklaringen omtrent de verwachte prestaties en voordelen van de producten van Workday. De woorden "geloven", “kunnen”, “zullen”, “plannen”, “verwachten” en soortgelijke termen zijn bedoeld om aan te geven dat het om toekomstgerichte verklaringen gaat. Deze toekomstgerichte verklaringen zijn onderhevig aan risicofactoren, onzekerheden en aannames. Indien de risicofactoren concreet worden of aannames onjuist blijken, kunnen resultaten aanzienlijk afwijken van de resultaten die in deze toekomstgerichte verklaringen zijn genoemd. Risicofactoren houden onder meer in, maar beperken zich niet tot, de risicofactoren zoals beschreven in de bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) gedeponeerde stukken, waaronder ons Formulier 10-Q voor het fiscale kwartaal dat op 31 oktober 2021 eindigde, en onze toekomstige verslagen die wij van tijd tot tijd aan de SEC zullen overleggen, waarin de feitelijke resultaten kunnen afwijken van de verwachte resultaten. Workday aanvaardt geen enkele verplichting en heeft op dit moment niet de intentie om eventuele toekomstgerichte verklaringen na publicatie te actualiseren.

Niet op de markt gebrachte diensten, kenmerken of functies die in dit document, op onze website of in andere persberichten of publieke verklaringen zijn genoemd en op dit moment niet beschikbaar zijn, kunnen naar goeddunken door Workday worden gewijzigd en kunnen niet als gepland of in het geheel niet worden geleverd. Klanten die diensten van Workday, Inc. aanschaffen, dienen hun aankoopbeslissing te maken op basis van de op dit moment beschikbare diensten, kenmerken en functies.

Steffy Bruyninx

Steffy Bruyninx

PR Consultant, Evoke

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be