Wint Leuvense Dataroots het AI Songfestival?

Zowel muziek als zang volledig gegenereerd door een algoritme

Leuven, 10.04.2020 - De Leuvense scale-up Dataroots, gespecialiseerd in AI en machine learning, stuurt onder de teamnaam Beatroots het volledig door artificiële intelligentie gegenereerde nummer ‘Violent delights have violent endings’ in voor het AI Songfestival. Een wedstrijd die wordt georganiseerd door de Nederlandse omroepen VPRO en NPO. Op 12 mei wordt op basis van die online stemming een winnaar uitgeroepen. Met de wedstrijd wordt onderzocht hoe creatief artificiële intelligentie kan zijn. De inzending van Beatroots is nu al te beluisteren op Spotify.

De Nederlandse omroepen VPRO en NPO geven de kans aan 13 teams van muzikanten, artiesten, wetenschappers en programmeurs om een song in te sturen volledig gecreëerd door een AI-algoritme. Voor de inzending van het team van Dataroots werd speciaal voor de gelegenheid de muziekgroep ‘Beatroots’ opgericht. Ze schreven een algoritme dat gevoed werd door data van 200 Eurosonginzendingen uit het verleden. Hierdoor leerde het algoritme de elementen van een geslaagd Eurosongliedje. Het uiteindelijke resultaat werd ‘Violent delights have violent endings’ gedoopt waarbij de volledige muziek, alle instrumenten, tekst en zang computergegenereerd is. 

Dorian Van den Heede, machine learning engineer en trekker van het project, licht toe: “Ons algoritme had duidelijk een voorkeur voor emotioneel beladen teksten. Ook de andere nummers die we lieten genereren gaan vooral over verdriet en de liefde. Hoewel het nog niet te vergelijken is met traditionele muziek, zal AI hier ongetwijfeld nog grote stappen zetten. De muziekhoes van ons album op Spotify werd bijvoorbeeld ook door een neuraal netwerk gegenereerd, algoritmes die de structuur van hersenneuronen nabootsen.”

De mascotte van Dataroots werd voor de gelegenheid in een Beatroots jasje gestopt
De mascotte van Dataroots werd voor de gelegenheid in een Beatroots jasje gestopt

Spotify
De inzending van het Leuvense Dataroots is te beluisteren op Spotify onder de naam ‘Beatroots AI’ alsook een aantal andere nummers die hun algoritme genereerde. Vanaf 10 april verschijnen alle inzendingen op vprobroadcast.com waarna iedereen zijn stem kan uitbrengen. Daarnaast buigt ook een panel van AI-experts zich over het technische aspect van de songs en de mate waarin alles effectief computer gegenereerd is. De grote winnaar wordt bekend gemaakt op 12 mei. Geldprijzen zijn er niet, de focus ligt op de creativiteit en mensen bewust maken van de mogelijkheden van artificiële intelligentie. Ook als het gaat over kunst. 

Algo-ritme
Het initiatief om deel te nemen aan het AI songfestival kwam spontaan van de werknemers van Dataroots zelf. Het idee was van Joris Schrauwen, Dorian Van den Heede stuurde het project. De andere bandleden van Beatroots zijn Nicolas Gelders, Tim Leers, Nicolas Morandi en Frederik De Smedt. Dorian Van den Heede heeft een sterke affiniteit met muziek en ziet een link met zijn werk als AI-specialist: “Het woord algoritme bevat ‘ritme’. Een traditionele popsong bestaat uit verschillende elementen en dat geeft een idee over hoe we een algoritme hierop kunnen afstemmen. We hebben een kader gecreëerd van hoe een goede song eruitziet en het algoritme is hiermee aan de slag gegaan.” 

De slaagkansen van hun inzending laten de bandleden in het midden. Joris Schrauwen: “Het was een geweldige uitdaging om de link te leggen tussen onze creativiteit, onze professionele skills en wat voor velen een passie is: muziek. Of we nu winnen of niet, we hopen dat we de grenzen van creatief omspringen met artificiële intelligentie opnieuw iets verder hebben gelegd.”

Het Beatroots-team
Het Beatroots-team

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be