Webfleet viert 25-jarig bestaan als vooraanstaande oplossing voor wagenparkbeheer
- Webfleet werd opgericht als een van de eerste webgebaseerde oplossingen voor wagenparkbeheer ter wereld en heeft nu wereldwijd meer dan 60.000 klanten.
- Telematica heeft de afgelopen 25 jaar een revolutie veroorzaakt in de transportsector, van het eenvoudig volgen van voertuigen tot uitgebreide oplossingen voor wagenpark- en gegevensbeheer.
- Artificiële intelligentie zal de lat nog hoger leggen en meer mogelijkheden creëren voor het ondersteunen van wagenparkbeheerders bij het verbeteren van efficiëntie, veiligheid en duurzaamheid.
Brussel, 13 juni 2024 – Webfleet, de wereldwijd erkende oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum. Het bedrijf vierde dit onlangs tijdens een feestelijk evenement op het hoofdkantoor in Amsterdam.
“Telematica heeft een revolutie teweeggebracht in de transportsector en is geëvolueerd van eenvoudige voertuigvolgsystemen naar uitgebreide oplossingen voor wagenpark- en gegevensbeheer. De huidige voertuigen genereren veel meer data dan voorheen, van gegevens over trailers tot informatie over de banden. Bedrijven kunnen dankzij de integratie van deze verschillende gegevensbronnen binnen één centrale oplossing voor wagenparkbeheer hun activiteiten voortdurend ontwikkelen en optimaliseren”, aldus Jan-Maarten de Vries, President Fleet Management Solutions bij Bridgestone Mobility Solutions.
Complexiteit
De integratie en naadloze uitwisseling van gegevens zijn essentieel voor wagenparkbeheerders, aangezien nieuwe gebruikscenario's van verschillende aanbieders komen en de behoeften van klanten steeds complexer worden. Artificiële intelligentie zal de lat nog hoger leggen en meer mogelijkheden bieden om oplossingen voor wagenparkbeheer te verbeteren. Voorbeelden zijn de optimalisatie van routeplanning, voorspellend onderhoud en toezicht op de veiligheid van chauffeurs.
Toegevoegde waarde
De Vries: “Telematica zal blijven zorgen voor een hoger rendement naarmate wagenparken nieuwe uitdagingen aangaan. Vooral AI-oplossingen en elektrische voertuigen zullen in de toekomst een enorme impact hebben op wagenparkbeheer. Voor ons is het duidelijk dat partnerschappen en samenwerking essentieel zullen zijn bij het ontsluiten van nieuwe mogelijkheden en het leveren van nieuwe diensten en bedrijfsmodellen om onze klanten toegevoegde waarde te bieden in deze snel veranderende tijden”.
Webfleet is sinds de marktintroductie in Duitsland in 1999 een pionier op het gebied van wagenparkbeheer en heeft de afgelopen decennia een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van technologieën voor wagenparkbeheer. Inmiddels is Webfleet een van de wereldwijd vooraanstaande oplossingen voor wagenparkbeheer met meer dan 60.000 klanten, die chauffeurs in 180 landen ondersteunen.
Een korte geschiedenis van Webfleet
1999: Introductie van Webfleet, een van 's werelds eerste SaaS-oplossingen voor wagenparkbeheer
- DataFactory AG, een start-up die in 1994 werd opgericht in Leipzig, lanceert Webfleet 1.0 - de eerste gecentraliseerde oplossing voor wagenparkbeheer met een visuele gebruikersinterface. Aangezien wagenparken toegang hebben tot deze geavanceerde technologie zonder lokale installatie, biedt deze software-as-a-service (SaaS)-oplossing een ongekende schaalbaarheid. Wagenparkbeheerders begrijpen al snel welke kracht deze dynamische nieuwe oplossing binnen handbereik brengt.
2001: Wagenparkbeheerders en chauffeurs komen dichter bij elkaar
- Webfleet, Blaupunkt en Siemens bundelen hun krachten en lanceren een van de eerste connected navigatiesystemen dat tracking integreert met heen-en-weer communicatie met de bestuurder. Wagenparkbeheerders en chauffeurs kunnen nu een effectievere, dynamischere en snellere samenwerking realiseren.
2005: Voortrekker in de eerste golf van track-en-trace
- TomTom neemt DataFactory over en combineert de oplossing voor wagenparkbeheer van Webfleet met apparatuur van TomTom en LINK. De verbonden navigatie en orderbeheer bieden wagenparkbeheerders een enorme reeks nieuwe inzichten waarmee zij sneller slimme beslissingen kunnen nemen.
2006: Europa’s nummer één
- Webfleet groeit snel dankzij internationale uitbreidingen, overnames en partnerschappen. Met de lancering van TomTom WORK wordt Webfleet de leidende oplossing voor wagenparkbeheer in Europa.
Vanaf 2010: Voortdurende innovatie en groei
- Chauffeurs krijgen een betere online verbinding dankzij de PRO 7100 en 9100 Driver Terminals die veel tijd op de weg besparen dankzij verbeterde routebegeleiding en snellere routeberekening. Vanuit een gestroomlijnde, gebruiksvriendelijke interface krijgen chauffeurs toegang tot een aantal functies en tools die hen helpen hun werk veiliger en beter uit te voeren. Voertuiggegevens worden gebruikt voor brandstofoptimalisatie, duurzaam transport en coaching van bestuurders. Webfleet lanceert Optidrive, een complete aanpak die bestuurders helpt hun prestaties voortdurend te verbeteren en bijdraagt aan veiligere ritten, een lager brandstofverbruik en duurzamere wagenparken.
2019: Webfleet wordt onderdeel van Bridgestone
- Webfleet neemt de volgende grote stap in zijn groeitraject. Naast banden, geavanceerde bandenoplossingen en het retailnetwerk van Bridgestone, is Webfleet nu een belangrijk onderdeel van een end-to-end wagenparkmodel.
2020: Het EV-traject begint
- Nu steeds meer bedrijven zich bewust worden van de voordelen van elektrische voertuigen (EV’s), wil Webfleet hen ondersteunen op dit traject. Met de oplossing voor EV-wagenparkbeheer van Webfleet kunnen gebruikers zien welk voertuig met een brandstofmotor (internal combustion engine, ICE) in het wagenpark vervangen kan worden door een elektrisch model. Zij kunnen bovendien de ICE-voertuigen monitoren naast de EV's monitoren en een efficiënte laadstrategie opstellen die de ROI optimaliseert.
2024 en verder: Mobiliteitsoplossingen voor de toekomst
- Webfleet blijft zich inzetten voor het gebruik van geavanceerde technologieën, om zo de uitdagingen van wagenparkbeheerders aan te pakken. De integratie van bandensensoren, dashcams, AI en IoT verbetert de efficiëntie, veiligheid en duurzaamheid in de wagenparksector nu en in de toekomst.
Over Webfleet
Webfleet is de wereldwijd vertrouwde oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone. Meer dan 60.000 bedrijven over de hele wereld gebruiken het om de efficiëntie van het wagenpark te verbeteren, chauffeurs te ondersteunen, de veiligheid te verbeteren, wet- en regelgeving na te leven en duurzamer te werken. Al meer dan 25 jaar biedt het wagenparkbeheerders datagestuurde inzichten die hen helpen hun activiteiten te optimaliseren.
Webfleet omarmt de missie van Bridgestone Mobility Solutions om de wereld op weg te helpen naar een duurzame toekomst met datagestuurde mobiliteitsoplossingen en draagt bij aan het realiseren van The Bridgestone E8 Commitment. Deze brede, wereldwijde bedrijfsverplichting definieert de waarde die Bridgestone belooft te leveren aan de maatschappij, klanten en toekomstige generaties in acht aandachtsgebieden: Energy, Ecology, Efficiency, Extension, Economy, Emotion, Ease en Empowerment. Deze bieden een kompas voor de sturing van strategische prioriteiten, besluitvorming en acties in elk onderdeel van het bedrijf.
Meer informatie is te vinden op: webfleet.com. Volg ons op X: @WebfleetNews en LinkedIn @Webfleet en @Bridgestone Mobility Solutions. Bezoek voor meer informatie over Bridgestone: Bridgestone | Bridgestone Corporation en de Bridgestone Newsroom.
Caitlin Muyllaert