Wat begon als wereldreis in Ecuador, werd Cumbaya: drie belgen ontwikkelen app die jouw vakantie plant én vereenvoudigt

Van reisfrustratie tot start-up: Belgisch platform Cumbaya plant je trip alsof je een reisagent hebt

Leuven, 29 juli 2025 – Wie deze zomer nog op zoek is naar een originele last-minute citytrip of gezinsvakantie, heeft sinds kort een nieuwe digitale bondgenoot: de gratis app Cumbaya. Het technologiegedreven platform helpt je reizen plannen, personaliseren en boeken op een manier die snel, intuïtief en duurzaam is. De start-up werd opgericht door drie Belgen, een koppel en een broer, en maakt deel uit van Start it @KBC, Europa’s grootste accelerator voor start-ups.

De eerste ideeën voor Cumbaya ontstonden in de zomer van 2024, toen Julie Hermans en haar man Gill Gonnissen hun job opzegden en op wereldreis vertrokken. “Na amper een maand onderweg merkten we al hoe frustrerend het is dat je nog steeds uren verliest aan het plannen van je reis”, vertelt Julie Hermans, co-founder van Cumbaya. “Toen mijn broer Sven, die een achtergrond heeft in AI en data, ons even later bezocht in Cumbayá vielen de puzzelstukken op hun plaats.” De naam van het dorp in Ecuador werd meteen de naam van hun project en uit zich vandaag tot een volwaardige app die al meer dan 10.000 gebruikers telt. De drie founders zetten zich nu voltijds in voor Cumbaya, met als missie: reizen makkelijker, slimmer en bewuster maken voor een breed publiek. Het afgelopen jaar woonden ze zelfs bewust samen onder één dak om kosten te drukken en om snel te kunnen schakelen.

Cofouders: Sven Hermans, Julie Hermans en Gill Gonnissen
fotograaf (c): Debby Termonia 

Reizen zonder stress

Cumbaya is geen reisbureau en ook geen boekingssite, maar een slimme assistent die het beste van beide werelden combineert. Je geeft in wat je zoekt, van een citytrip tot een verre reis en de app stelt een volledig reisschema voor, inclusief reistijd, verblijf, transport, activiteiten en eetadresjes. Gebruikers behouden de controle, maar krijgen wel suggesties op maat met links naar partners zoals Booking.com en Omio. De app richt zich vooral op drukbezette mensen tussen de 25 en 45 jaar: jonge ouders, werkende koppels of zelfstandigen. 

Jan Vandewoestijne (49 jaar), papa van drie, gebruikte de app recent voor een reis naar Oman: “We wilden graag eens iets anders dan de klassieke bestemmingen, maar hadden weinig tijd om alles uit te zoeken. Via Cumbaya konden we eenvoudig een volledig reisschema opstellen voor Oman. Alles stond erin: van suggesties voor verblijven tot activiteiten. Dat gaf zoveel rust in de voorbereiding. Het voelde alsof ik een persoonlijke reisagent had, zonder dat ik ervoor hoefde te betalen.” 

De technologie is gebouwd om continu mee te evolueren met feedback en snelle technologische ontwikkelingen. Zo werden recent een prijsoverzicht en AI-chatfunctie toegevoegd voor wie nog niet weet waar die heen wil. Voor wie liever op een groot scherm plant, wordt er bovendien momenteel een webversie ontwikkeld. 

Focus op duurzaamheid

Vanuit hun eigen reiservaring groeide ook het besef dat reizen duurzamer moet kunnen. “We willen niet belerend zijn, maar wel bewust maken”, vertelt Julie Hermans. Cumbaya toont binnenkort de CO₂-impact van je geplande reis, met de mogelijkheid om die uitstoot te compenseren via duurzame projecten van de partner Greentripper, een Brusselse specialist in duurzame reiscompensatie en net als Cumbaya lid van Start it @KBC. Daarnaast zijn er steeds meer alternatieven opgenomen in het platform, zoals nachttreinen of elektrische huurwagens via partners zoals Rail Europe en Sunny Cars. 

Toekomstplannen

Cumbaya maakt deel uit van Start it @KBC, het grootste start-up ecosysteem van België. “Het is prachtig hoe drie founders met enkel een rugzak en een idee op wereldreis, erin slaagden om in minder dan een jaar een volwaardige traveltech-app op te bouwen. Ze combineerden hun persoonlijke reiservaring met technologische knowhow, haalden 500.000 euro aan pre-seedfinanciering op en ontwikkelden een oplossing die inspeelt op een reëel pijnpunt voor moderne reizigers: tijdverlies, keuzestress en gebrek aan relevantie in bestaande reisapps”, zegt Dirk Lievens, Business Coach bij Start it @KBC. De drie founders blijven verder bouwen: er komt een nieuwe kapitaalronde aan en er zijn plannen voor verdere groei in Europa en Noord-Amerika. Daarnaast blijft het team inzetten op hun langetermijnmissie: reizen toegankelijk maken voor iedereen, ook mensen met beperkte middelen.

Over Start it @KBC

Start it @KBC is een uniek, equity-free acceleratorprogramma dat inzet op reële impact en sinds 2014 al meer dan 1.800 start-ups begeleidde, waarvan ruim 1.500 in België. Het is daarmee de leidende speler in ons land en Europa en zelfs de vijfde wereldwijd.

Tweemaal per jaar begint een nieuwe lichting geselecteerde start-ups aan een eenjarig traject dat gericht is op groei en internationalisering. De start-ups krijgen naast intensieve begeleiding ook toegang tot een internationaal netwerk, en blijven nadien levenslang deel uitmaken van een actief ecosysteem van founders, investeerders, mentoren, experten en corporate partners.

Sinds de oprichting in 2014 speelt Start it @KBC een sleutelrol in het Belgische start-up-ecosysteem en was het mee verantwoordelijk voor de lancering en groei van enkele van de meest succesvolle Belgische tech- en impactgedreven ventures.

In totaal haalden de start-ups die deelnamen aan het programma al meer dan 1 miljard euro aan kapitaal op en werden er meer dan 11.500 jobs gecreëerd; tot de bekendste ex-deelnemers aan het programma behoren namen als Aikido Security, Bolt, Loop Earplugs, Conveo, Segments.ai, Crazy Games en Ritchie.

In België heeft Start it @KBC hubs in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Kortrijk, Leuven, Charleroi, Louvain-la-Neuve en Luik.

https://startit-x.com/en/accelerate

Herlinde Rollez

Herlinde Rollez

PR Consultant, Evoke

 

 

 

 

 

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be