Waarom elk bedrijf voor 1 juli Google Analytics moet updaten

Referentiedata van 2022 enkel beschikbaar voor wie tijdig overschakelt naar Google Analytics 4

Leuven, 28 juni 2022 - 1 juli is een belangrijke datum voor elk Belgisch bedrijf met een eigen website. Net zoals je Strava gebruikt om sportieve prestaties te loggen, meten we al jaren de performance van onze websites met Google ‘Universal’ Analytics. De GDPR-wetgeving verbiedt echter het meten en bijhouden van deze data. Wil je als bedrijf je analytisch voordeel behouden? Dan moet je voor 1 juli 2022 actie ondernemen. 

Referentiedata zijn cruciaal voor ondernemers die op een correcte manier de evolutie van hun zaak willen opvolgen. Cijfers worden immers vaak pas interessant als je ze kan gebruiken om te vergelijken. En je wil natuurlijk de juiste cijfers vergelijken, de referentiedata. Zo mag je bijvoorbeeld data uit de zomermaanden niet vergelijken met Black Friday of de eindejaarsperiode. Dat zou niet relevant zijn. Wel relevant is het vergelijken met data van Black Friday 2022 met die van Black Friday 2021. Indien je cijfers van volgend jaar (2023) wil vergelijken met die van dit jaar, moet je ten laatste op 1 juli 2022 de nieuwe Google Analytics 4 geïnstalleerd hebben.

Noodgedwongen update
Dat komt omdat Google noodgedwongen haar huidige analytische tool Google Universal Analytics (UA) moet vervangen door Google Analytics 4 (GA4). De manier waarop Google Analytics momenteel data verzamelt en opslaat is namelijk in strijd met de Europese GDPR-wetgeving. Daarom gaat de werking uitdoven en uiteindelijk verdwijnen.

 Vanaf 1 juli 2023 zal UA stoppen met het verzamelen van data. Er komt nog een overgangsperiode van een half jaar waarin de verzamelde data in Google Analytics nog beschikbaar blijft, maar vanaf 1 januari 2024 gaat het licht definitief uit voor Universal Analytics.

Analytisch voordeel
GA4 wordt gepromoot als privacy-centric en is ontworpen om met of zonder cookies te werken. Zonder cookies zal GA4 niet over dezelfde data beschikken als UA vandaag maar Google maakt zich sterk dat ze dit kunnen opvangen door gebruik te maken van machine learning.

“Bedrijven die een jaar eerder met GA4 zijn begonnen, hebben een analytisch voordeel doordat ze beschikken over de referentiedata van 2022. En dat ​ terwijl bedrijven die hebben gewacht tot de overstap noodzakelijk was, het risico lopen achter te blijven”, besluit mede-oprichter van Webhero Jo Deferm.

Ondernemers die hiermee zelf aan de slag willen gaan, vinden op de website van Webhero een GA4-stappenplan en bijhorende blog terug. Webhero maakte ook een podcast over dit belangrijk Google Analytics 4 moment, die te beluisteren is via Apple of Spotify. Of bekijk de video op YouTube.

Over Webhero
Webhero is een Leuvens platform, gespecialiseerd in websites, webshops en hoger scoren in Google. Het team van digitale helden focust zich specifiek op zelfstandigen en KMO's. In mei 2014 rolde de eerste Webhero website de digitale wereld in. Het startschot van een stevig succesverhaal met intussen meer dan 3.000 klanten die bewust kozen voor een betaalbare website die je zelf eenvoudig kan beheren zonder je zorgen te maken over technische aspecten.

Jo Deferm

Jo Deferm

Mede-oprichter, Webhero
Mattias Goossens

Mattias Goossens

PR Consultant, Evoke

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be