Vrouwengezondheid nog steeds in crisis, ook nu pandemie voorbij is

  • Derde editie van de jaarlijkse Hologic Global Women’s Health Index toont aan dat miljarden vrouwen niet getest werden voor levensbedreigende aandoeningen, dat de emotionele gezondheid erop achteruitgaat, en dat bijna een miljard vrouwen met fysieke pijn leeft
  • Taiwan voert ranking aan, België is veertiende, VS zakken naar plaats dertig

DAVOS (Zwitserland), 17 januari 2024 — De wereld staat voor een noodsituatie als het op de gezondheid van vrouwen aankomt - zelfs nu de COVID-19-pandemie grotendeels achter ons ligt. Dat is de boodschap van de Hologic Global Women's Health Index (GWHI), een van de grootste jaarlijkse updates over het welzijn van vrouwen.

De derde editie van de Index, waarvoor gezondheidsinnovator Hologic samenwerkt met Gallup, toont zo aan miljarden vrouwen niet getest worden op mogelijk levensbedreigende aandoeningen, en dat meer vrouwen verdrietig, boos en bezorgd zijn dan op het hoogtepunt van de pandemie. Ook voelen veel jonge vrouwen zich niet veilig wanneer ze ‘s nachts alleen rondwandelen in hun buurt, en brengen bijna een miljard vrouwen een groot deel van hun dag in fysieke pijn door.

De GWHI-resultaten van dit jaar werden deze week bekendgemaakt op het Wereld Economisch Forum in het Zwitserse Davos, tijdens een evenement georganiseerd door Goals House. Dat is een gemeenschap die het hele jaar door op belangrijke momenten samenkomt om vooruitgang te boeken in de richting van de Sustainable Development Goals (SDG's) van de Verenigde Naties (VN).

De Global Women’s Health Index vult een cruciale lacune in kennis over de gezondheid, de veiligheid en het welzijn van vrouwen wereldwijd. Gebaseerd op interviews met meer dan 147.000 vrouwen en mannen in 143 landen en territoria, vertegenwoordigt de Index de stemmen van 97% van alle vrouwen en meisjes ouder dan vijftien wereldwijd.

De nieuwe resultaten van de Index tonen heel duidelijk aan dat de gezondheidssituatie van vrouwen nog steeds in crisis verkeert, zelfs nu landen de COVID-pandemie achter zich laten”, zegt Stephen P. MacMillan, voorzitter, president en ceo van Hologic. “Het wordt tijd dat wereldleiders meer actie ondernemen. Investeren in de gezondheid van vrouwen is niet alleen goed voor die vrouwen zelf, maar ook voor hun gezinnen, gemeenschappen en economieën.

Belangrijkste algemene bevindingen uit de Global Women’s Health Index:

Screening voor belangrijke aandoeningen blijft laag

De meeste vrouwen ondergingen geen cruciale onderzoeken het afgelopen jaar, miljarden vrouwen werden dus niet getest voor potentieel levensbedreigende aandoeningen:

  • Slechts 36% werd getest op hoge bloeddruk - een majeure risicofactor voor hartziekten en beroerte.
  • 19% werd getest op diabetes, een leidende doodsoorzaak bij vrouwen.
  • 11% werd getest op een vorm van kanker.
  • 10% werd getest op een seksueel overdraagbare aandoening of infectie (soa) - waardoor bijna 2 miljard vrouwen op reproductieve leeftijd het risico lopen op onvruchtbaarheid, hogere moeder- en kindersterfte, en dodelijke ziektes.

De emotionele gezondheid gaat erop achteruit

Meer vrouwen zeggen verdrietig, boos en bezorgd te zijn nu dan drie jaar geleden. Ongeveer vier op de tien vrouwen ervoer een groot deel van de vorige dag zorgen en stress. Vrouwen zijn daarbij meer geneigd aan te geven met deze emoties te kampen, vergeleken met mannen zijn ze bijvoorbeeld 20% meer geneigd te zeggen dat ze dagelijks verdriet voelen.

Andere opmerkelijke resultaten:

Fysieke pijn is een significant probleem.

Bijna een miljard vrouwen wereldwijd bracht een groot deel van de vorige dag in fysieke pijn door. 

Onderdak blijft een uitdaging.

Het percentage vrouwen dat zich met moeite onderdak kan veroorloven is het afgelopen decennium met meer dan de helft toegenomen. 

Jonge vrouwen voelen zich niet veilig.

Veel vrouwen, waaronder meer dan vier op de tien vrouwen van 15 tot 24, voelen zich niet veilig als ze ‘s nachts alleen rondlopen. 

Gebaseerd op de antwoorden uit de bevraging kent de Index aan elk land of territorium een vrouwengezondheidsscore toe. Taiwan komt daarbij voor het derde jaar op rij als eerste uit de bus, met een score van 72 op 100. Daarna volgen Koeweit (68), Oostenrijk (67) en Duitsland (67). De laagste scores zijn voor de Democratische Republiek Congo (36), Sierra Leone (34) en Afghanistan (26). 

De Verenigde Staten zakken naar de dertigste plaats, zeven plaatsen lager dan vorig jaar en gelijk met Kazakhstan. Het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk behalen allebei een score van 60, enkele punten boven het globale gemiddelde. 

De Index dient als een wake-upcall dat het verbeteren van vrouwengezondheid een topprioriteit moet zijn. Als we het in de Index uitgestippelde traject volgen, kunnen we de gezondheid en het welzijn van vrouwen voor de komende generaties aanzienlijk verbeteren”, vervolgt MacMillan.

Deze editie van de Index omvat ook nationale spotlights, met onder meer casestudies over zaken die wel goed gaan. Zo scoort Zuid-Korea consequent hoog op kankerscreening, en is Costa Rica, na recente prioritering, een van de leiders in bloeddruktests.

Voor de volledige Index en verdere info, surf naar WomensHealthIndex.com.

Voor de Belgische resultaten, klik hier.

 

Over Hologic, Inc.
Hologic, Inc. is een wereldwijd actieve medtech-innovator die zich primair richt op het verbeteren van de gezondheid en het welzijn van vrouwen, hun gezinnen en gemeenschappen door middel van vroege detectie en behandeling. Tot de verwezenlijkingen van Hologic behoren onder meer de uitvinding van het eerste commerciële 3D-mammografiesysteem ter wereld om borstkanker vroeger te ontdekken; een voortrekkersrol in de screening voor baarmoederhalskanker, seksueel overdraagbare aandoeningen en luchtwegaandoeningen; en minimaal invasieve chirurgische technologieën voor baarmoederfibromen en abnormale baarmoederbloedingen.

Over Gallup
Gallup levert analyses en advies die leiders en organisaties helpen hun meest prangende problemen op te lossen. Met meer dan tachtig jaar ervaring en een globaal bereik, weet Gallup meer over de houdingen en gedragingen van werknemers, consumenten, studenten en burgers dan eender welke andere organisatie ter wereld. 


Perscontact ​
Bridget Perry
Director, Corporate Communications
(+1) 508.263.8654
bridget.perry@hologic.com ​ 

Investeerderscontact
Ryan Simon
Vice President, Investor Relations
(+1) 858.410.8514
ryan.simon@hologic.com
SOURCE: Hologic, Inc.

Paul Geens

Paul Geens

PR consultant, Evoke

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be