VINCI Energies blaast vijf kaarsjes uit voor ‘Women in Technology’-campagne en blijft zo diversiteit versterken

Meer dan 70 werkneemsters van specialist in digitale transformatie en energietransitie inspireren volgende generatie vrouwen in techsector

Brussel, 6 maart 2025 - VINCI Energies in België zet zijn inzet voor diversiteit en inclusiviteit andermaal kracht bij met de vijfde editie van de ‘Women in Technology’-campagne. In totaal hebben meer dan 70 vrouwelijke medewerkers deelgenomen aan het initiatief dat stereotypes doorbreekt en vrouwelijk talent in de technologie- en energiesector in de kijker zet. Het doel? Meer vrouwen aantrekken in traditioneel door mannen gedomineerde sectoren en zo een evenwichtigere werkomgeving creëren.

De campagne benadrukt het belang van gelijke kansen op de werkvloer, ongeacht gender, geaardheid, religie of afkomst, en zet iedere maand een vrouwelijke collega in de schijnwerpers via de website en de socialemediakanalen van VINCI Energies.

Fabrice Montesi, Managing Director van VINCI Energies Belgium Building Solutions: “We blijven investeren in de ‘Women in Technology’-campagne. We waren een van de pioniers en zijn trots te zien dat ook andere organisaties en federaties dit voorbeeld volgen. Een genderbalans tussen vrouwen en mannen is essentieel voor een sterkere sector.”

Getuigenissen en netwerkmomenten

De kracht van de ‘Women in Technology’-campagne zit in de persoonlijke verhalen van de deelneemsters, zoals “Mijn vader leerde me al van jongs af aan over elektriciteit en dat was de normaalste zaak van de wereld” of “Ik vond het nooit vreemd om de enige vrouw te zijn, maar volgde gewoon mijn eigen interesses”. Zij laten zien dat vrouwen in de technologiesector niet alleen succesvol kunnen zijn, maar ook rolmodellen kunnen vormen voor toekomstige generaties. De algemene boodschap van de deelneemsters is duidelijk: “Bij VINCI Energies is de sky the limit”. Daarnaast krijgen de deelneemsters elk semester de kans om elkaar te ontmoeten tijdens een exclusieve walking lunch. Dit biedt hen niet alleen een platform om ervaringen te delen, maar ook om andere vrouwen te motiveren en te inspireren. Elk evenement wordt afgesloten met een bedrijfsbezoek, waarbij een van de deelneemsters een project presenteert en zo haar kennis doorgeeft. 

Geïntegreerde aanpak

Diversiteit is voor VINCI Energies een werk van elke dag. VINCI Energies onderneemt naast de campagne ook andere concrete stappen om diversiteit op de werkvloer te bevorderen in traditioneel mannelijke beroepen als industriële automatisering, energie-, transport- en communicatie-infrastructuur, gebouwtechnieken, brandbeveiliging en facilitaire diensten. Zo heeft het bedrijf de formulering van vacatures aangepast om ze zo inclusief mogelijk te maken. Ook werd een initiatief gelanceerd om aangepaste werkkledij voor vrouwelijke medewerkers aan te kopen, aangezien traditionele werkkledij op mannelijke maten en vormen is afgestemd. Bovendien streeft het bedrijf ernaar om tegen 2030 minstens 30% vrouwelijke managers en 30% vrouwen in directiecomités te hebben.

Initiatieven en erkenningen

Daarnaast ondersteunt VINCI Energies diverse initiatieven zoals de Womenpreneur Space, de eerste specifieke Brusselse tewerkstellingshub van Womenpreneur, een vereniging die vrouwen ondersteunt in ondernemerschap in de technologiewereld, waar vrouwen opgeleid worden in e-beroepen, cyberbeveiliging en digitale vaardigheden. Ook reikte het bedrijf onlangs de Womenpreneur & VINCI Energies Award 2024 uit aan Valérie Willems, een recent afgestudeerde vrouwelijke ingenieur. Met deze prijs, die nu aan zijn tweede editie toe is, wordt vrouwelijk talent in wetenschappelijke, technologische, ingenieurs- en wiskundige (STEM) richtingen erkend en aangemoedigd.

Deze inspanningen blijven niet onopgemerkt. De afgelopen jaren heeft VINCI Energies verschillende onderscheidingen ontvangen voor zijn diversiteitsbeleid. Het bedrijf werd onder meer bekroond met het diversiteitslabel van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Bold Champion Award van Veuve Clicquot en het X² Genderequivalent Approved Enterprise-kwaliteitscertificaat. Die erkenningen bevestigen dat diversiteit en inclusiviteit structureel verankerd zitten in de bedrijfsstrategie.

Bij VINCI Energies geloven we dat diversiteit een motor is voor innovatie en groei. We zetten ons actief in om een werkomgeving te creëren waarin iedereen, ongeacht geslacht of achtergrond, gelijke kansen krijgt om zich professioneel te ontwikkelen”, concludeert Luc Clabout, Managing Director van VINCI Energies Belgium Industry, Infra & ICT.

Over VINCI Energies in België

In een wereld die constant in beweging is, draagt VINCI Energies bij tot de ecologische transitie door belangrijke verschuivingen in het digitale landschap en de energiesector te helpen bewerkstelligen. VINCI Energies houdt gelijke tred met de veranderingen in de markt en is een integrator van multi-technische oplossingen op maat, die zijn klanten ondersteunt bij het inzetten van technologieën die de mens en de planeet ten goede komen, van ontwerp tot implementatie, exploitatie en onderhoud. Met hun sterke regionale verankering en hun wendbare en innovatieve structuur, hebben de 2.100 business units van VINCI Energies zich gepositioneerd in het hart van de energiekeuzes van hun klanten, om de betrouwbaarheid, efficiëntie en duurzaamheid van hun infrastructuur en processen te verbeteren.

In België is VINCI Energies actief in industriële automatisering, energie-, transport- en communicatie- infrastructuren, gebouwtechnieken, brandbeveiliging en facilitaire diensten via de merken Actemium, Axians, Cegelec, Omexom en VINCI Facilities, alsook via verschillende lokale merken. VINCI Energies in België telt 2.900 medewerkers en realiseert een jaarlijkse omzet van 700 miljoen euro.

Meer info op www.vinci-energies.be

Steffy Bruyninx

Steffy Bruyninx

PR Consultant, Evoke

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be