Van win-win naar lose-lose:
PPP hekelt afschaffing krantenconcessie

Krantenbedeler stelt zich ernstige vragen bij verlenging subsidies aan Bpost en beraadt zich over gerechtelijke stappen, maar ook over de toekomst van de bedeling in België

Brussel, 15 december 2023 - Deze week kondigde de regering-De Croo, na maandenlang afwachten gevolgd door weken van speculatie en onzekerheid, aan dat ze de uitslag van de aanbesteding voor het nieuwe krantencontract naast zich neerlegt. Sterker nog: de gehele procedure wordt geannuleerd en de concessie afgeschaft, wegens niet het gewenste resultaat. PPP, de Belgische krantenbedeler die als duidelijke winnaar van de aanbesteding uit de bus kwam, is not amused en beraadt zich over gerechtelijke stappen, maar toont zich tegelijk bereid om samen met de uitgevers te kijken hoe het in de toekomst verder moet.

Een oplossing waar, behalve Bpost heel eventjes, niemand echt gelukkig van wordt: zo zou de nieuwe steunregeling met overgangsperiode voor Bpost omschreven kunnen worden. 

Michel d'Alessandro, CEO van PPP
Michel d'Alessandro, CEO van PPP

Hard gewerkt en gewonnen, voor niks

Dag en nacht hebben we met ons team gewerkt aan de kandidatuur. Bloed, zweet en tranen, maar vooral ook vele uren, middelen en geld hebben we geïnvesteerd om een zo competitief en sterk mogelijke offerte in te dienen. En voor wat? Een duidelijke overwinning in de beoordeling door de FOD Economie, die de federale regering vervolgens beslist gewoon naast zich neer te leggen wegens niet het gewenste resultaat. Dit is een kaakslag voor elke ondernemende burger in dit land, een aanfluiting van het idee van eerlijke concurrentie, en ver verwijderd van het deugdelijk democratisch bestuur dat de belastingbetaler van de regering mag verwachten”, stelt Michel d’Alessandro, eigenaar en CEO van PPP.

Van win-win naar lose-lose

“Met het geld van de concessie kon PPP een kwalitatieve bedeling garanderen in heel het land, ​ aan een competitieve prijs voor de uitgevers, en zonder ontslagen bij Bpost: door met hen in onderaanneming te werken in bepaalde gebieden, en door een deel van het personeel over te nemen aan dezelfde voorwaarden. Een oplossing waar iedereen beter van geworden was, met andere woorden.
Van die win-winoplossing heeft de federale regering nu een lose-losesituatie gemaakt: alleen voor de rurale gebieden komt er nog steun, voor de niet-rurale gebieden zullen de uitgevers - van wie sommigen de afgelopen weken geen goed woord overhadden voor PPP - vanaf juli volgend jaar fors meer moeten betalen. Zij hebben zichzelf dus geen dienst bewezen met hun kritiek, en zijn samen met PPP de grote verliezers van dit akkoord”, vervolgt d’Alessandro.

Ontslagen bij Bpost zijn onvermijdelijk

Maar, ook Bpost zal uiteindelijk verliezen, zo meent d’Alessandro.

De verlengde subsidies voor Bpost lopen tot eind juni, tot net na de verkiezingen dus. Zonder steun in de niet-rurale gebieden zal PPP de uitgevers een veel aantrekkelijkere prijs kunnen bieden, met een verlies van marktaandeel voor Bpost als logisch gevolg. Ontslagen lijken zo alsnog onvermijdelijk.

Gerechtelijke stappen

Bovendien stelt PPP zich ernstige vragen bij de wettelijkheid van de voorgestelde overgangsperiode met verlengde financiële steun voor Bpost.

De overgangsperiode van zes maanden waarin de regering voorziet, en waarvoor Bpost nu zelfs 12,5 miljoen euro méér krijgt dan oorspronkelijk voorzien was in de nieuwe concessie, is niet alleen erg kort, maar lijkt ons ook op los zand gebouwd. Voor verdere gerechtelijke stappen te ondernemen, wachten we echter op een officiële communicatie van de FOD Economie met de argumentatie voor het niet gunnen van de concessie. Verdere info daarover volgt te gepasten tijde”, aldus Michel d’Alessandro.

Business must go on

Tot slot voegt d’Alessandro nog toe dat PPP nu al bezig is om samen met de uitgevers de nieuwe situatie vanaf juli 2024 voor te bereiden: business must go on. PPP heeft daarbij de duidelijke ambitie om de strategische partner van de uitgevers te worden voor de bedeling in alle niet-rurale gebieden. 

 

Over PPP 

PPP (bedeling van Pers, Periodicals en Publiciteit) werd in België opgericht in 1992. Sinds mei 2015 is het een autonoom bedrijf, in Europa is het de private marktleider in de dagelijkse krantenbedeling voor abonnees.

 

Paul Geens

Paul Geens

PR consultant, Evoke

 

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be