Valeo maakt van autonome mobiliteit een realiteit met nieuwe generatie LiDAR

Valeo maakt van autonome mobiliteit een realiteit met nieuwe generatie LiDAR

Parijs, 23 november 2021 - Valeo, wereldleider in rijassistentiesystemen (ADAS), heeft vandaag zijn derde generatie scan-LiDAR voorgesteld, die in 2024 zijn marktdebuut zal maken.

Deze nieuwe technologie, die aanzienlijk betere prestaties biedt, maakt autonome mobiliteit tot een realiteit en biedt een tot nu toe ongekend niveau van verkeersveiligheid.

Geoffrey Bouquot, Senior Vice-President R&D en Strategie van Valeo: "Valeo's LiDAR van de derde generatie is een belangrijke technologische vooruitgang voor het autonome voertuig. Deze upgrade versterkt het technologische en industriële leiderschap van Valeo op dit gebied, terwijl het al de enige leverancier op de markt was die momenteel een LiDAR-scanner van autokwaliteit in serie produceert. Ons belangrijkste doel met dit toestel blijft hetzelfde: levens redden op de weg."

De derde generatie LiDAR van Valeo levert ongeëvenaarde prestaties in termen van bereik, resolutie en frame rate.

Het reconstrueert een 3D-beeld in realtime van de omgeving van het voertuig met een snelheid van 4,5 miljoen pixels en 25 beelden per seconde. In vergelijking met de vorige generatie is de resolutie 12-maal, het bereik 3-maal en de kijkhoek 2,5-maal groter geworden.

Dankzij zijn unieke waarnemingsvermogen kan deze nieuwe LiDAR dingen zien die mensen, camera's en radars niet kunnen zien. Dit betekent dat de besturing in veel situaties aan het voertuig kan worden overgelaten (automatiseringsniveau 2 en hoger), ook op de snelweg bij snelheden tot 130 km/h. Zelfs in dergelijke situaties kan een voertuig dat is uitgerust met de scanning LiDAR van de derde generatie noodsituaties autonoom afhandelen.

Valeo's scanning LiDAR detecteert, herkent en classificeert alle objecten die zich rond de auto bevinden. Als de objecten bewegen, meet hij hun snelheid en richting. De scan-LiDAR kan zich aanpassen aan alle lichtomstandigheden, of het nu verblindend helder of pikdonker is. Hij meet zelfs de dichtheid van regendruppels om de juiste remafstand te berekenen. Het volgt voertuigen in de buurt, zelfs wanneer ze zich niet meer in het gezichtsveld van de bestuurder bevinden, en gebruikt algoritmen om op hun traject te anticiperen en de nodige veiligheidsmanoeuvres uit te voeren.

Dankzij deze functies beschermt de scan-LiDAR de inzittenden van de auto en de mensen eromheen - voetgangers, fietsers en andere weggebruikers. Behalve de voertuigen waarmee hij is uitgerust, waarschuwt deze LiDAR via de cloud ook andere voertuigen voor gevaren op de weg, zodat de hele gemeenschap kan profiteren van zijn uitzonderlijke waarnemingsvermogen.

Valeo ontwerpt en produceert het volledige systeem, met inbegrip van de hardware, de software en de bijbehorende kunstmatige intelligentie, het "brein" dat de verzamelde gegevens combineert en het voertuig in staat stelt onmiddellijk de juiste beslissing te nemen. De software past zich automatisch aan de omgeving aan en verbetert de prestaties mettertijd door regelmatige updates.

De LiDAR's van Valeo worden in Duitsland geproduceerd in de Valeo-fabriek in Wemding in Beieren, waar de componenten met een micron nauwkeurigheid worden geassembleerd. De productielijnen in de fabriek maken gebruik van de ultramoderne expertise van Valeo op het gebied van optica, mechanica en fotonica (de tak van de fysica die zich bezighoudt met de emissie en detectie van lichtdeeltjes, of fotonen). 300 ingenieurs bij Valeo houden zich uitsluitend bezig met deze technologie, waarvoor reeds meer dan 500 octrooien zijn aangevraagd.

Valeo was de eerste, en tot op heden nog steeds de enige, onderneming die een scanning LiDAR op industriële schaal produceerde. Het heeft reeds meer dan 150.000 eenheden geproduceerd en 99% van de auto's die wereldwijd met een scanning LiDAR-scanner zijn uitgerust, zijn uitgerust met een Valeo scanning LiDAR.

Het is de bedoeling dat tegen 2030 tot 30% van de nieuwe premiumvoertuigen een automatiseringsniveau 3 bereikt, en daarvoor zullen ze met LiDAR-technologie uitgerust moeten zijn. Naast auto's zullen ook autonome shuttles, robotaxi's, leveringsdroids, autonome vrachtwagens of de landbouw-, mijnbouw- en infrastructuursector met een of meer LiDAR's moeten worden uitgerust. Verwacht wordt dat de LiDAR-markt tegen 2030 goed zal zijn voor meer dan 50 miljard dollar.

De nieuwe LiDAR van de derde generatie van Valeo zal een belangrijke bijdrage leveren aan deze schaalvergroting.

Foto's en video
Foto's en video zijn te downloaden via deze link.

 

 

 

 

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel