TRASH EQUALS CASH: Maar hoeveel consumenten zijn klaar om hun oude smartphone te verkopen?

Meer dan 40% van consumenten blijft oude technologie hamsteren, ondanks de groeiende waardering voor doorverkoop- en refurbishmentdiensten voor smartphones

Brussel, 29 juni 2023 - Nieuw onderzoek van Kantar, uitgevoerd in opdracht van Swappie, het toonaangevende Europese bedrijf dat refurbished iPhones koopt en verkoopt, onthult dat er een aantal barrières zijn als het gaat om het overtuigen van consumenten om afstand te doen van hun oude technologie. Zo antwoordde meer dan een derde (41%) van de ondervraagden dat ze nog niet overwogen om hun oude iPhone te verkopen, ook al weten ze dat dit mogelijk is. 

Als het gaat om de verkoop van oude apparaten, kwam de verkoop aan een elektronicawinkel als beste uit de bus (32%), boven de verkoop aan een vriend of familielid (28%) en het verkopen aan een andere consument via een online marktplaats (27%). Slechts 12% van de respondenten zou overwegen hun oude smartphone aan een online winkel te verkopen, een daling van 2% ten opzichte van het onderzoek van vorig jaar. Ondanks de groeiende waardering voor de refurbished industrie, in combinatie met de afnemende maar nog steeds top-of-mind macro-economische spanningen in Europa in 2023, lijkt het dat consumenten zich nog niet bewust zijn van het gemak en de voordelen van het verkopen van oude smartphones.

Reservetelefoon

Het belangrijkste voor bedrijven als Swappie, waarvan het end-to-end model gebaseerd is op de bereidheid van consumenten om afstand te doen van oude technologie, is misschien wel de conclusie dat individuen vastbesloten lijken om oude apparaten te behouden, of ze nu defect zijn of nog volledig functioneel. Bijna twee derde van de respondenten (62%) wilde hun werkende apparaat houden als reservetelefoon. Daar is op zich niets mis mee, maar 40% van de respondenten met een kapotte smartphone wist niet dat ze er geld voor konden krijgen. Daarbovenop vond ruim een kwart (26%) het gewoon te veel moeite om het apparaat te verkopen.

Circulair model

De resultaten wijzen op de cultuur- en gedragsbarrières waar bedrijven in de refurbishmentsector mee te maken hebben. Bij het aanzetten van consumenten om circulair te denken, wordt een duurzamer systeem van smartphonebezit nog steeds overtroffen door een affiniteit met oude technologie en een gebrek aan begrip. De recente lancering van de Premium Series van Swappie is een antwoord op de bezorgdheid van consumenten over de cosmetische kwaliteit en de levensduur van de batterij van refurbished smartphones. Het verfijnen van het proces van Swappie op het gebied van resale en refurbishment en de voortdurende inspanningen om consumenten te informeren over de voordelen van Swappie's end-to-end service voor zowel het individu als de planeet, lijken de circulaire boodschap over te brengen.

"Het verbeteren van ons aanbod op het gebied van resale en refurbishment is essentieel om ervoor te zorgen dat consumenten het meeste uit hun oude technologie halen. We willen dat mensen begrijpen dat zelfs als het apparaat defect of kapot is, wij het kunnen gebruiken. Dat is een belangrijk onderdeel van het circulaire model. We ontvangen iPhones in allerlei omstandigheden, maar onze toegewijde experts in Europa kunnen volledige toestellen opknappen of oude onderdelen hergebruiken om technologie die anders in een la zou liggen een nieuw leven te geven. Onlangs hebben we de efficiëntie van onze doorverkoopsite verbeterd, de verzendkosten verlaagd en een heleboel kleine, maar essentiële, verbeteringen aangebracht om ervoor te zorgen dat het zo eenvoudig en efficiënt mogelijk is om je oude iPhone aan Swappie te verkopen", Martine Hardeveld Kleuver, Country Manager Benelux bij Swappie.
Martine Hardeveld Kleuver, Country Manager Benelux bij Swappie
Martine Hardeveld Kleuver, Country Manager Benelux bij Swappie

Over Swappie

Swappie is dé end-to-end online winkel voor de aan- en verkoop van refurbished smartphones. De missie van het bedrijf is om mensen een kwalitatieve, betaalbare en milieuvriendelijke manier te bieden hun telefoon te upgraden. Swappie is momenteel actief in landen door heel Europa, waaronder België, Zweden, Italië en Duitsland. Het bedrijf groeide sterk in 2021 met een omzet van 195 miljoen euro. Sinds de oprichting in augustus 2016 is Swappie uitgegroeid tot een van de meest innovatieve en snelgroeiende bedrijven in Europa met meer dan 800 medewerkers en heeft het tot nu toe 149 miljoen euro bij investeerders opgehaald. Ga voor meer informatie naar: https://swappie.com/be

Steffy Bruyninx

Steffy Bruyninx

PR Consultant, Evoke

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be