TMD Friction verkleint ecologische voetafdruk met Textar-remschijven in plasticvrije verpakking

TMD Friction verkleint ecologische voetafdruk met Textar-remschijven in plasticvrije verpakking

Milieuvriendelijke maatregel zorgt voor jaarlijkse besparing van veertig ton plastic

Leverkusen, 28 september 2021 - TMD Friction, toonaangevende leverancier van remtechnologie, heeft een nieuwe, milieuvriendelijkere verpakking ontwikkeld voor zijn Textar-remschijven voor personenauto's. Op die manier bespaart het bedrijf jaarlijks 40 ton plastic en vervult het een voorbeeldfunctie in de onafhankelijke aftermarket.

Voor TMD Friction wordt een topproduct niet alleen gekenmerkt door zijn technische prestaties, maar ook door de ecologische voetafdruk die het achterlaat bij productie en gebruik. “Als bedrijf hechten wij veel belang aan milieuvriendelijke oplossingen, zoals coatings op basis van water voor schijven, kopervrije frictiematerialen en het vermijden van schadelijk antimoon bij de ontwikkeling en lancering van producten”, zegt Dalibor Stojnic, Global Category Manager bij TMD Friction. Nu wil TMD Friction ook het goede voorbeeld geven in de onafhankelijke aftermarket op het vlak van duurzaamheid door volledig af te stappen van plastic folie bij de verpakking van remschijven.

Van plastic folie naar golfkarton

Vandaag krijgen garages in de aftermarket remschijven nog steeds aangeboden als assensets verpakt in platte dozen. Wanneer twee schijven in één verpakking zitten, kan het oppervlak van de schijfcoating snel beschadigd raken tijdens het transport. Dat komt doordat de zware remschijven het slijpstof en de anticorrosiecoating wegschuren. Om die reden worden de afzonderlijke schijven direct na de productie in plastic folie verpakt.  

“Hoewel plastic folie een goede bescherming tegen slijtage biedt en de verpakking voorkomt dat de verse coating blijft kleven, is die folie niet duurzaam of milieuvriendelijk. TMD Friction wil dan ook volledig afstappen van plastic folie”, licht Dalibor Stojnic toe. “Daarom zullen we vanaf nu  de remschijven voor personenauto's van Textar verpakken met golfkarton. Daarbij worden de remschijven wel nog steeds op doeltreffende wijze gescheiden zodat die niet aan de remschijfcoating kunnen blijven kleven, maar gebeurt dat nu op een veel milieuvriendelijkere manier.”

Duurzame verpakkingstransitie

Elk jaar wordt wereldwijd meer dan 400 miljoen ton plastic geproduceerd, waarvan meer dan een derde wordt gebruikt voor verpakkingen. “Door over te stappen op karton zal TMD Friction in de toekomst bijna 40 ton plastic per jaar besparen. Garages hoeven ook geen afval meer te scheiden, aangezien ze nu alle lege verpakkingen kunnen laten recycleren. TMD Friction levert dus op die manier een belangrijke bijdrage aan het milieu,” vermeldt de Global Category Manager. 

Textar
Textar's gecoate remschijven

Over TMD Friction

TMD Friction, een volledige dochteronderneming van Nisshinbo Holdings Inc., is een van 's werelds grootste producenten van remvoeringen voor de automobiel- en de remindustrie. Naast schijfremvoeringen en trommelremvoeringen voor personenauto's en bedrijfsvoertuigen omvat het productengamma van de onderneming ook remvoeringen voor de autosport en industriespecifieke frictiematerialen. TMD Friction levert aan de wereldwijde markt voor reserveonderdelen met de merken Textar, Mintex, Don, Pagid, Cobreq, Nisshinbo en Bendix. Daarnaast ontwikkelt en produceert TMD Friction remfrictiematerialen voor de industrie onder de merknaam Cosid. De TMD Friction Group heeft vier vestigingen in Duitsland en andere in Europa, de VS, Brazilië, Mexico, China en Japan en heeft wereldwijd 4.500 mensen in dienst.

Meer informatie is beschikbaar op www.tmdfriction.com.

Steffy Bruyninx
Steffy Bruyninx Jr. PR Consultant, Evoke

 

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel