Thuisbezorging, maar dan duurzaam: Shopopop is klaar om België te veroveren met zijn unieke crowdshippingmodel

Partnerschappen met Carrefour, Cora en andere spelers zijn al actief

Brussel, 25 april 2022 - Een systeem van collaboratieve levering, dat mensen toelaat hun bestellingen tegen een kleine vergoeding thuis te laten bezorgen door een andere particuliere shopper: ziedaar het model van Shopopop. Na de afgelopen jaren in sneltempo de Franse markt veroverd te hebben is de crowdshippingpionier, die met zijn platform voluit de deeleconomie onderschrijft en onbetwist Europees marktleider is, klaar om ook in België de referentie voor duurzame thuislevering van allerhande bestellingen te worden.

Shopopop mag dan wel een Frans bedrijf zijn, het model vindt zijn oorsprong in Indië, bij de zogenaamde dabbawalas: maaltijdbezorgers uit Mumbai die dagelijks met een enorme precisie en stiptheid tienduizenden maaltijden bezorgen op kantoor. Oorspronkelijk ontstaan in het Britse koloniale tijdperk, inspireerde het systeem meer dan honderd jaar later twee jonge Fransmannen, Johan Ricaut en Antoine Cheul, tot een model van duurzame thuislevering, dat ze crowdshipping doopten.

Het idee achter het crowdshippingmodel van Shopopop is eenvoudig: gebruikmaken van bestaande verplaatsingen, om zo duurzame efficiëntiewinsten te boeken in tijd, geld en uitstoot. Everybody wins!”, stelt Caroline Schuurs, country manager Benelux bij Shopopop. Toch liggen, ondanks de duidelijke voordelen voor alle individuele partijen, de grootste baten bij onze samenleving in zijn geheel: minder kilometers betekenen minder uitstoot, minder files en minder economische schade, en een betere luchtkwaliteit, leefbaarheid en gezondheid. Pure winst voor de maatschappij.

Momenteel heeft Shopopop in België al partnerschappen met grote supermarktketens als Colruyt, Carrefour en Cora, maar ook lokale handelaars, groen- of drankenhandels kunnen zich aansluiten. Leveringen gebeuren steeds de dag zelf, binnen een maximumtermijn van drieuur maar doorgaans veel sneller, en de Shopper verdient minimum vijf euro. Alles verloopt via de mobiele app die Shopopop ontwikkelde. Een essentieel onderdeel van de filosofie is dat er enkel met particuliere bezorgers of Shoppers gewerkt wordt.

Voor professionele bezorgers is bij Shopopop geen plaats: het gaat om het maximaal benutten van bestaande verplaatsingen door particulieren. Dat maakt ons fundamenteel verschillend van flitskoeriers als Gorillas of professionele bezorgers als Deliveroo en UberEats”, verklaart Caroline Schuurs, country manager Benelux bij Shopopop. Bovendien hebben zij een zekere schaalgrootte nodig om rendabel te zijn, wat maakt dat ze in de praktijk enkel in de grotere steden van ons land actief zijn. Dat geldt niet voor het Shopopop-model, dat in principe overal toepasbaar is, ook in kleinere steden en gemeenten: overal waar er Shoppers zijn, kan er geleverd worden!

De mobiele app van Shopopop is gratis te downloaden in de App Store en via Google Play

 

Over Shopopop

Shopopop is Europees pionier en marktleider in crowdshipping. Het snelgroeiende bedrijf uit Nantes zag in 2017 het levenslicht en ontwikkelde een mobiele app die mensen de mogelijkheid biedt om allerhande boodschappen tegen een kleine vergoeding thuis te laten bezorgen door een andere particuliere shopper uit hun buurt, die zo iets bijverdient. Het achterliggende idee is om bestellingen zoveel mogelijk te centraliseren en zo verplaatsingen uit te sparen, voor efficiëntiewinsten in tijd, geld, verkeersdruk en uitstoot. Shopopop wil op die manier bijdragen tot een duurzamere wereld en samenleving. 

Behalve in Frankrijk is het bedrijf ondertussen ook actief in België, Italië, Portugal, Luxemburg, Nederland en Spanje. Dit jaar komen daar nog drie landen bij, waaronder Duitsland. Shopopop telt ondertussen ruim 2.000 partners, van supermarkten en detailhandelaars tot webshops, groenhandels en ook farmaspelers. In de Benelux zijn onder meer Colruyt, Carrefour en Cora al partner. Over heel Europa ambieert Shopopop tegen 2025 zo’n 50.000 verkooppunten te bedienen. Ook het aantal werknemers gaat in sneltempo omhoog: van 110 nu verwacht het bedrijf tegen eind 2022 te groeien naar 250.

Paul Geens

Paul Geens

PR consultant, Evoke

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be