Thuisbezorging in 2023: trends en verwachtingen

Duurzaamheid, consolidatie, en waarom kleinhandelaars de e-boot best niet missen

Antwerpen, 19 december 2022 - De e-commercesector, en daaraan gelinkt de markt voor thuisbezorging, hebben er een bewogen periode opzitten. Zo kochten we tijdens in Q2 en Q1 van dit jaar nóg eens 30 procent meer online dan tijdens dezelfde periode in 2021, dat al een uitzonderlijk jaar was - en dan moest Amazon België nog komen. Tegelijk zagen flitskoeriers zich in heel Europa genoodzaakt mensen te ontslaan en hun activiteiten sterk terug te schroeven. Qué?

Hieronder enkele observaties, trends en voorspellingen voor 2023 die houvast kunnen bieden in de jungle van de thuisbezorging.

1. Consumenten vragen duurzaamheid, het is nu aan bedrijven om de switch te maken

Ondanks onze niet-aflatende pakjeshonger liggen we steeds meer wakker van duurzaamheid. Zo geeft recent onderzoek van Forrester aan dat ruim de helft van de surfende Europese volwassenen het de moeite waard vindt om meer te betalen voor duurzame en milieuvriendelijke producten. In eigen land zegt 37% van de Belgen bereid te zijn meer te betalen voor duurzaam geproduceerde voeding. Het thema leeft dus duidelijk bij consumenten. Tegelijk lijken we allesbehalve van plan om minder online te gaan kopen. En dus verschuift de aandacht meer en meer naar de milieu-impact van al die (vaak gratis) bezorgde pakjes en retouren, met vaak nodeloze verplaatsingen en massa’s overbodig verpakkingsmateriaal, en hoe we die kunnen beperken. 

Het goede nieuws? De duurzame alternatieven zijn er al. Denk bijvoorbeeld aan herbruikbare verpakkingen, of crowdshipping, waarbij particulieren op hun verplaatsingen boodschappen voor een ander meenemen en ze tegen een kleine vergoeding persoonlijk thuis afleveren. Het is nu aan de retailers en e-commercanten om de stap naar die duurzame alternatieven te zetten.

2. Consolidatie en de nood aan een duurzaam businessmodel

Daar waar bedrijven soms nog wel wegkomen met onduurzame diensten of producten, is dat met een onduurzaam businessmodel al veel moeilijker. Getuige daarvan de vele ontslagen en sterk teruggeschroefde activiteiten bij flitskoeriers als Gorillas, Flink en Getir in België en andere landen. De verklaring voor het uiteenspatten van die flitsbubbel is eenvoudig: een onrealistische en te ver doorgeslagen premisse - boodschappen thuisbezorgd binnen de tien minuten, no matter what - gecombineerd met het feit dat dergelijke spelers, die met professionele koeriers werken, serieuze schaalgrootte vereisen om überhaupt rendabel te zijn. 

Het valt dus te verwachten dat die ‘natuurlijke selectie’ zich ook in 2023 doorzet, en enkel de alternatieven die ook op businessvlak duurzaam zijn zich doorzetten en overleven.

3. Kleinhandelaars moeten opletten dat ze niet uit de boot vallen

Belgen behoren tot de meest frequente onlineshoppers van heel Europa, zo toont recent onderzoek van Paypal aan. Als onze kmo’s en kleinhandelaars niet opletten en zich aanpassen aan die realiteit, dreigen ze in de grote e-commercegolf uit de boot te vallen. Dat is een enorme uitdaging: een goed functionerende webshop opzetten is geen sinecure, het opzetten van een efficiënte last mile - om te concurreren met de same day delivery-standaard die consumenten gewoon zijn van grote ketens en webshops - nog minder. Waar grote aanbieders de schaalgrootte hebben om de kosten daarvoor te dragen, liggen die bij kleinere spelers door de lage volumes veel hoger. Zij moeten dus goed bekijken hoe ze dit aanpakken, op een manier die zowel praktisch als economisch haalbaar is. Doen ze dat niet, dan dreigen ze achter te blijven. Ook hier kan crowdshipping een duurzame en betaalbare uitkomst bieden.

 

Opinie van Caroline Schuurs, country manager Benelux bij Shopopop

 

Over Shopopop

Shopopop is Europees pionier en marktleider in crowdshipping. Het snelgroeiende bedrijf uit Nantes werd opgericht in 2017 en ontwikkelde een mobiele app die mensen de mogelijkheid biedt om allerhande boodschappen tegen een kleine vergoeding thuis te laten bezorgen door een andere particuliere shopper uit hun buurt, die zodoende een bijverdienste creëert. Het achterliggende idee is om bestellingen zoveel mogelijk te centraliseren en zo het aantal verplaatsingen te verminderen, voor efficiëntiewinsten in tijd, geld, verkeersdruk en uitstoot. Shopopop wil op die manier bijdragen tot een duurzamere wereld en samenleving. 

Behalve in Frankrijk is het bedrijf ondertussen ook actief in België, Italië, Portugal, Luxemburg, Nederland, Duitsland en Spanje. Dit jaar komen daar nog drie landen bij, waaronder Roemenië. Shopopop telt ondertussen ruim 5.000 partners, van supermarkten en detailhandelaars tot webshops, groentehandelaars en drogisterijen. In de Benelux zijn onder meer Colruyt, Carrefour en Cora al partner. Over heel Europa wil Shopopop tegen 2025 ongeveer 50.000 verkooppunten bedienen. Ook het aantal werknemers stijgt snel: van 140 nu verwacht het bedrijf tegen eind 2023 te groeien naar 250. 

Bezoek voor meer informatie: www.shopopop.com

De mobiele app van Shopopop is gratis te downloaden in de App Store en via Google Play.

 

Paul Geens

Paul Geens

Senior pr consultant, Evoke

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be