Testo surft op digitalisatiegolf en lanceert roadshow in maart

Belgisch filiaal van wereldleider in meettechnologie groeide in 2023 met 5,3% en plant ook in 2024 te blijven innoveren

Ternat, 27 februari 2024 - Testo België, de Belgische afdeling van de specialist in innovatieve meettechnologieën, wist het afgelopen jaar een omzetgroei van 5,3% te realiseren. Een belangrijke drijver voor die groei is Testo Pro+, de innovatieve app die het mogelijk maakt om het volledige metings- en attestatieproces voor verwarmings- installaties te digitaliseren, en die ondertussen al meer dan 3.500 gebruikers telt. Om nog meer installateurs vertrouwd te maken met de voordelen en mogelijkheden van digitale tools, organiseert Testo in maart een roadshow op vijf verschillende locaties in België.

HVAC, voeding, farma en industrie: dat zijn de vier markten waarin Testo actief is. Het bedrijf met wortels in het Zwarte Woud zette zichzelf in 1957 op de kaart met de ontwikkeling van de eerste elektronische thermometer, maar ook vandaag blijft Testo pionieren: bijvoorbeeld met digitale oplossingen zoals Testo Pro+.

Die innovatieve app met cloudplatform laat installateurs centrale verwarming toe om alle metingen meteen digitaal te registreren, de klant- en installatiegegevens te beheren, en digitale attesten af te leveren conform de wetgeving van de drie gewesten. Twee jaar na de lancering telt de totaaloplossing, die door de Belgische divisie van Testo ontwikkeld werd, al 3.500 gebruikers, ook is er binnen Testo interesse vanuit andere landen zoals Nederland, Oostenrijk, het VK en de VS.

Drie belangrijke groeimotoren

Onze groei van het afgelopen jaar is in de eerste plaats toe te schrijven aan de nieuwe meldingsplicht voor cv-installaties in Vlaanderen en Brussel: met de Testo Pro+-app kunnen we daar optimaal op inspelen. Daarnaast blijft ook energie een hot topic. Zo werden er het afgelopen jaar 70% meer warmtepompen geplaatst in België, wat zich vertaalt in een stijgende verkoop van meetapparatuur zoals manifolds, en zitten ook de warmtebeeldcamera’s in de lift. Daarmee kan via een thermoscan het energieverlies van een gebouw in kaart gebracht worden”, zegt Jeroen Van der Kelen, managing director van Testo België.

Ook de eigen kalibratiedienst van Testo in Ternat doet het goed: daar werpt de investering in een windtunnel voor het kalibreren van luchtdebietmeters, de eerste en enige in België, zijn vruchten af. Doordat de kalibratie lokaal kan gebeuren wordt er niet alleen een transport naar Duitsland en dus vele kilometers uitgespaard, maar gaat ook de servicetijd drastisch naar beneden: van meerdere weken naar nauwelijks enkele dagen. Installateurs en technici zijn zo veel sneller gediend.

Blijven innoveren

Ook in 2024 plant Testo het innovatiepad te blijven bewandelen, met nieuwe producten en diensten die het leven van techniekers en installateurs overal te lande vergemakkelijken. AI biedt daarbij bijvoorbeeld heel wat potentieel.

Of het nu over temperatuurregeling, uitstoot- of andere metingen gaat, in de verwarmings-, voedings-, farma- of industriële sector: meten is cruciaal, en wint alleen maar aan belang”, stelt Jeroen Van der Kelen, managing director van Testo België en zoon van oprichter Jean-Pierre Van der Kelen. Onze internationale expertise, gekoppeld aan een sterke lokale verankering en dienstverlening, plus het feit dat we binnen de sector koploper zijn inzake innovatie en digitalisering, maken dat we met Testo erg sterk staan en stemmen ons optimistisch dat we ook de komende jaren onze groei kunnen doortrekken.
Testo Pro+
Testo Pro+

Roadshow

Die digitalisering willen ze bij Testo ook actief uitdragen. In maart organiseert de meetspecialist daarvoor een heuse roadshow, op vijf locaties in België: Izegem, Houthalen, Waterloo, Namen en Luik. In het aangename kader van een lokale brouwerij kunnen installateurs daar kennismaken met de digitale tools die vandaag bestaan, en hoe die hen kunnen helpen om, bijvoorbeeld via automatisatie en digitale attesten, heel wat tijd te besparen. Meer info en gratis inschrijving via de website van Testo.

 

Over Testo

Testo, dat zichzelf in 1957 op de kaart zette met de ontwikkeling van de eerste elektronische thermometer, is wereldleider in innovatieve, high-precision meetoplossingen en -technologie voor HVAC/R (Heating, Ventilation, Air Conditioning and Refrigeration), voeding, farma en industrie. Het Duitse bedrijf, met wortels in het Zwarte Woud, telt vandaag 36 dochtermaatschappijen en 3.400 werknemers in 25 landen over de hele wereld. 

De producten, oplossingen en diensten van Testo maken het mogelijk om tijd en middelen te besparen en de kwaliteit van goederen te verbeteren, om zo bij te dragen tot de bescherming van onze gezondheid en het milieu. 

Momenteel draait het bedrijf een omzet van 400 miljoen euro, waarvan telkens een tiende in R&D geïnvesteerd wordt. De Belgische tak van Testo werd in 1986 opgericht door Jean-Pierre Van der Kelen en is, na Duitsland, het belangrijkste land van de groep, zowel in omzet als qua innovatie.

 

Paul Geens

Paul Geens

PR consultant, Evoke

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be