Testo België noteert groei van 4,5% in overgangsjaar 2024
Belgisch filiaal van wereldleider in meettechnologie doet beter dan Testo Group wereldwijd en viert dit jaar veertigste verjaardag

Ternat, 20 februari 2024 - Testo België, de Belgische afdeling van de specialist in innovatieve meettechnologieën, wist het afgelopen jaar in uitdagende omstandigheden een omzetgroei van 4,5% te realiseren. Het doet daarmee beter dan de Testo Group, die wereldwijd met 2,8% groeide. De groei is voornamelijk gebaseerd op de sterke resultaten van de emissie- en farma-oplossingen en de rookgas-hersteldienst. Testo België zet zo onder een gunstig gesternte jubileumjaar 2025 in.
‘2024 was een overgangsjaar, waarin we intern onze werking bijstuurden om via meer specialisatie binnen de verschillende business units sterker te focussen op groei. Daarnaast kregen we te maken met diverse uitdagingen: zo zorgde de aanhoudende malaise in de bouw voor een negatieve impact in de HVAC-divisie, en was er door omstandigheden ook in Food een minder sterke groei. Ondanks dat alles is de totale balans met 4,5% groei duidelijk positief: een resultaat waar we trots op zijn”, stelt Jeroen Van Der Kelen, managing director van Testo België.
Die positieve balans was met name te danken aan een zeer sterke groei van de oplossingen voor industriële rookgasanalyse (87%) en een sterk gecombineerd resultaat voor de afdeling Food/Pharma (15,5%). Ook de rookgas-hersteldienst deed het goed, net als de eigen kalibratiedienst van Testo in Ternat.
Al 4.250 gebruikers voor de Testo Pro+ app
Daarnaast blijft Testo ook met Testo Pro+ aan terrein winnen. Die innovatieve app met cloudplatform laat installateurs centrale verwarming toe om alle metingen meteen digitaal te registreren, de klant- en installatiegegevens te beheren, en digitale attesten af te leveren conform de wetgeving van de drie gewesten. Drie jaar na de lancering telt de totaaloplossing, die door de Belgische divisie van Testo ontwikkeld werd, al 4.250 gebruikers, ambitie is er om er daar dit jaar nog eens vijfhonderd bij te doen.
Veertig jaar Testo België
Voor 2025 staan er weer een heleboel nieuwe zaken op de agenda: diverse productupdates en andere innovaties, maar ook een jubileum, veertig jaar na de oprichting door Jean-Pierre Van Der Kelen. De festiviteiten daarrond zijn gepland voor het najaar, met name tijdens de Open Bedrijvendag op vijf oktober.

“Veertig jaar na de oprichting van Testo België door mijn vader, moet ik vaststellen dat het belang van correcte metingen alleen maar is toegenomen. Of het nu over temperatuurregeling, uitstoot- of andere metingen gaat, in de verwarmings-, voedings-, farma- of industriële sector: meten is cruciaal en wint alleen maar aan belang. Het stemt me dan ook trots om over de jaren met Testo altijd een pionier geweest te zijn in het ontwikkelen van de meest innovatieve en gebruiksvriendelijke meettechnieken, een voortrekkersrol die we ook de komende jaren willen blijven opnemen”, stelt Jeroen Van Der Kelen, managing director van Testo België en zoon van oprichter Jean-Pierre Van Der Kelen. “Ik kijk dus met ambitie naar de toekomst: onze internationale expertise, gekoppeld aan een sterke lokale verankering en dienstverlening, plus het feit dat we binnen de sector koploper zijn inzake innovatie en digitalisering, maken dat we met Testo België erg sterk staan, en stemmen ons optimistisch dat we ook de komende jaren onze groei kunnen doortrekken.”
Over Testo
Testo, dat zichzelf in 1957 op de kaart zette met de ontwikkeling van de eerste elektronische thermometer, is wereldleider in innovatieve, high-precision meetoplossingen en -technologie voor HVAC/R (Heating, Ventilation, Air Conditioning and Refrigeration), voeding, farma en industrie. Het Duitse bedrijf, met wortels in het Zwarte Woud, telt vandaag 36 dochtermaatschappijen en 3.400 werknemers in 25 landen over de hele wereld.
De producten, oplossingen en diensten van Testo maken het mogelijk om tijd en middelen te besparen en de kwaliteit van goederen te verbeteren, om zo bij te dragen tot de bescherming van onze gezondheid en het milieu.
Momenteel draait het bedrijf een omzet van 400 miljoen euro, waarvan telkens een tiende in R&D geïnvesteerd wordt. De Belgische tak van Testo werd in 1986 opgericht door Jean-Pierre Van Der Kelen en is, na Duitsland, het belangrijkste land van de groep, zowel in omzet als qua innovatie.
Paul Geens