Tekort aan chauffeurs: werkgevers en klanten moeten anders gaan denken

Tekort aan chauffeurs: werkgevers en klanten moeten anders gaan denken

Het imago van het beroep moet aantrekkelijker

Het tekort aan chauffeurs wordt zo stilaan een probleem voor de volledige logistieke sector. Zo staan er in Duitsland alleen al zo'n 45.000 vacatures open voor chauffeurs. En die situatie zal door de vergrijzing, en bijgevolg de invulling van de jobs van gepensioneerde chauffeurs, in de komende jaren alleen maar heviger worden. Hödlmayr, een van de grootste logistieke bedrijven in Europa, wil dat het beroep aantrekkelijker wordt en volgens het bedrijf is dat niet alleen de taak van de vertegenwoordigers van de logistieke sector, maar ook van de werkgevers en de klanten van logistieke bedrijven. 

Voor de CEO van het internationale logistieke bedrijf staat het buiten kijf dat het tij snel moet keren. Als we dat niet doen, zal de logistieke sector volgens Hödlmayr de conjuncturele ontwikkeling in Europa zeer ernstig afremmen. “We moeten op verschillende niveaus het beroep van vrachtwagenchauffeur weer aantrekkelijk maken, en uiteraard geldt dat ook voor de financiële kant van het beroep”, zegt de branche-expert die al heel wat jaren in de sector meedraait. Maar dat betekent dat ook de klanten moeten begrijpen dat de hogere kosten een hogere prijs met zich meebrengen. “Helaas komt dat inzicht slechts zeer langzaam op gang”, aldus Hödlmayr. 

Naast de zuiver economische aspecten zijn er uiteraard ook nog andere aspecten die een rol spelen bij het verbeteren van de situatie. Zo verdient het imago van het beroep een dringende boost. “Vandaag worden vrachtwagenchauffeurs vaak als de oorzaak van verkeershinder gezien en denkt men dat het om ongeschoolde arbeiders gaat. Dat die chauffeurs ervoor zorgen dat wij elke dag de nodige goederen en producten krijgen, vergeten we maar al te vaak”, zegt Hödlmayr. En ook bij de randvoorwaarden is er nog veel ruimte voor verbetering. Wanneer chauffeurs bij het leveren van producten urenlang moeten wachten zonder gebruik te mogen maken van een toilet, getuigt dat niet bepaald van respect. “We moeten de situatie snel verbeteren, anders zullen we er met z'n allen de rekening voor betalen”, getuigt Hödlmayr.

Het imago waarnaar wij streven: pioniers op de weg
“Bovendien is het totaal verkeerd om te denken dat een vrachtwagenchauffeur een ongeschoolde arbeider is. Vooral als we kijken naar de toekomstige ontwikkelingen, wacht ons op technologisch vlak een ware ommekeer. De zelfrijdende vrachtwagens zullen het imago van het beroep van de vrachtwagenchauffeurs drastisch veranderen. Zij zullen niet langer enkel het voertuig besturen, hun werkdag zal gevuld worden met nieuwe taken”,verklaart de CEO van Hödlmayr. Hij ziet de vrachtwagenchauffeurs dan ook als de pioniers van de weg. 

Een zekere en aantrekkelijke werkgever
Het internationale familiebedrijf Hödlmayr zet in op continue groei en biedt zijn medewerkers een stabiele basis, wat broodnodig is in deze tijden van permanente evoluties. “Betrouwbaarheid was nog nooit zo belangrijk als vandaag”, benadrukt Michael Geschke, de zaakvoerder van Hödlmayr Logistics Belgium. 

Hödlmayr Logistics Belgium investeert voortdurend in werkzekerheid, maar ook in de optimalisering van de raamvoorwaarden van zijn chauffeurs. “Onlangs hebben we nog geïnvesteerd in de uitbreiding en modernisering van de slaapgelegenheid en de sociale ruimtes en gratis wifi-hotspots ter beschikking van ons personeel gesteld”, verklaart Geschke. “Bovendien willen wij ook in onze begeleiding nog beter worden. Daarom hebben wij binnenkort feedbackgesprekken gepland met onze chauffeurs.”

Moderne vloot
De Hödlmayr-groep beschikt bovendien over een van de modernste vloten van Europa:de gemiddelde leeftijd van de voertuigen bedraagt 3,7 jaar, terwijl het gemiddelde van de sector meer dan 7 jaar is. De totale vloot van Hödlmayr International AG bestaat uit 780 speciale transportvoertuigen. 99% van de vrachtwagens zijn Euro 5-, EEV- of Euro 6-voertuigen.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel