Start it @KBC en Stad Antwerpen lanceren derde editie Start it Fashion
Nathalie Vleeschouwer en Tom De Poortere nieuwe meter en peter van acceleratorprogramma voor innovatieve Antwerpse modestart-ups
Antwerpen, 12 december 2024 - Start it @KBC, de grootste business accelerator van Europa die eerder dit jaar zijn tiende verjaardag vierde én de kaap van een miljard aan opgehaald kapitaal rondde, lanceert samen met de Stad Antwerpen een nieuwe editie van Start it Fashion, het acceleratorprogramma dat zich specifiek richt op duurzame en innovatieve Antwerpse modestart-ups. Na handtasdesigner Lies Mertens en Anton Janssens van Komono vorig jaar, zullen ditmaal ontwerpster Nathalie Vleeschouwer en Tom De Poortere (Essentiel) de rol van meter en peter vervullen voor de start-ups die de selectie halen. Naast de brede ondersteuning en coaching die het programma biedt, krijgen zij zo ook toegang tot de inzichten, ervaring en het netwerk van hun meer ervaren mentors, plus een extra dosis visibiliteit. De inschrijvingen voor de nieuwe editie zijn ondertussen geopend.
Een volledig gratis, intensief individueel begeleidings- en coachingtraject van een jaar dat hen moet helpen om klassieke ondernemerskliffen te omzeilen en met succes hun eerste stappen te zetten in de meer dan ooit dolgedraaide mode-industrie: dat is wat Start it Fashion in petto heeft voor acht innovatieve Antwerpse modestart-ups. Door middel van workshops met businesscoaches, netwerkavonden, zogenaamde ‘academy days’, een bootcamp en panels met experten, krijgen de start-ups een stoomcursus ondernemen, specifiek op maat van de fashionsector. Van het ontwikkelen van hun vaardigheden, netwerken en marketing tot circulariteit, marktpositionering, trendsetting, personal branding en pitchen… Er komt heel wat bij kijken, zowel wat betreft het creatieve als de businesskant.
Focus op innovatie en duurzaamheid
Net als bij het overkoepelende acceleratorprogramma Start it @KBC ligt de focus daarbij op innovatie en duurzaamheid, in lijn met de Sustainable Development Goals (SDGs) van de Verenigde Naties. Zo kan het bijvoorbeeld gaan om vernieuwende fashion brands die inclusieve werkkledij maken of lingerie in nude-tinten voor getinte vrouwen, maar evengoed spelers die inzetten op de ontwikkeling van nieuwe materialen, software voor de mode-industrie, of recyclage en afbraak van stoffen.
“De mode-industrie bereikt stilaan een kantelpunt: het moordende ritme van de fast fashion, met nieuwe collecties elke paar weken en stukken die maar een paar keer gedragen kunnen worden, is gewoon niet houdbaar. De impact op onze planeet is te groot, en ook de werkomstandigheden waarin veel van die kledij gemaakt wordt, zijn mensonwaardig. Tegen die trend willen we met Start it Fashion ingaan. Dat doen we door de focus te leggen op innovatie en duurzaamheid, met bijzondere aandacht voor zaken als lokale productie, circulariteit, digitalisering en fashiontech”, vertelt Lode Uytterschaut, oprichter en ceo van Start it @KBC. “Uiteraard zijn we bijzonder blij om daarbij opnieuw op de steun van Stad Antwerpen te kunnen rekenen, en samen een nieuw hoofdstuk te kunnen schrijven in de rijke modegeschiedenis van de stad.”
Antwerpen als modelaboratorium van de toekomst
Met de befaamde Antwerpse Zes, een groep ontwerpers die in de jaren ‘80 afstudeerde aan de Modeacademie en later internationaal doorbrak, maar ook latere namen als Veronique Branquinho en Raf Simons, kan Antwerpen inderdaad bogen op een stevige reputatie in fashionland. Die traditie wil de Stad voortzetten en versterken, door het rijkelijk aanwezige lokale modetalent te ondersteunen en innovatie te stimuleren. De ambitie daarachter is duidelijk: Antwerpen op de kaart zetten als internationaal toonaangevend modelaboratorium van de toekomst, om de modesector van morgen mee vorm te geven en de toegevoegde waarde ervan voor onze stad nog verder te doen groeien.
Een eerste selectie gebeurt op basis van de online applicaties, waarbij het team, de betrokkenheid, innovativiteit en schaalbaarheid worden beoordeeld. Daarna volgt een pitchdag, waar interne en externe juryleden de start-ups zullen beoordelen op criteria als coachbaarheid, pitchkwaliteit, marktpotentieel, duurzaamheid en bijdrage aan de modevisie van Antwerpen. Vertegenwoordigers van de stad Antwerpen zullen actief betrokken zijn op het terrein, onder andere door in de jury te zetelen en hun expertise te delen.
Meter en peter
Kers op de taart voor de deelnemende start-ups dit jaar is de begeleiding van twee grote namen uit de Antwerpse modescene: ontwerpster Nathalie Vleeschouwer en Tom De Poortere, artistiek directeur bij Essentiel, die zich engageren als meter en peter van de lichting 2025.
Nathalie Vleeschouwer: "Ik ben vroeger ook heel alleen geweest in het ondernemerschap, en dus ben ik bijzonder blij dat er initiatieven zoals dit bestaan. Het is iets dat voor mij toen erg veel waarde heeft gehad, en sowieso is het ondersteunen van ondernemerschap cruciaal voor onze economie.”
"Het is belangrijk om jong, ondernemend talent te steunen in het sterk veranderende modelandschap van vandaag. Ik deel daarom graag wat ik in mijn functie bij ESSENTIEL ANTWERP geleerd heb met deze jonge en innovatieve ondernemers, om hen nog sterker in hun schoenen te zetten en onze Belgische modecultuur verder te verrijken", bevestigt Tom De Poortere, Art Director bij Essentiel.
Meer info en de link om in te schrijven voor het programma vind je hier.
Over Start it @KBC
Start it @KBC is hét platform voor start-ups met een schaalbaar businessmodel. De accelerator biedt een uniek eenjarig programma en een internationaal ecosysteem aan ondernemers, zodat die snel en duurzaam kunnen groeien. Wie geselecteerd wordt, maakt voor altijd deel uit van de no strings attached en founder-centric community. De start-up accelerator is met meer dan 1.300 gecoachte start-ups de grootste in België, en met meer dan 1.500 gecoachte start-ups over alle landen samen de grootste in Europa.
Over Antwerp, laboratory of fashion
Antwerpen staat internationaal hoog aangeschreven in de modewereld, naast steden als onder andere Parijs en New York. Dit succes komt voort uit de gerenommeerde masteropleiding Mode aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, het invloedrijke ModeMuseum en de creatieve synergie tussen lokale modeondernemers. Het gevarieerde winkelaanbod, van grote modehuizen tot concept stores, weerspiegelt de diversiteit van de Antwerpse mode. Als proeftuin voor nieuwe producten en winkelconcepten focust de stad met ondernemers op duurzaamheid, lokale productie, fashiontech en innovatieve retail.
Paul Geens