Stamhoofd brengt digitalisering naar het verenigingsleven

Dag van de jeugdbeweging: Belgische app weet al meer dan 2.000 verenigingen te verleiden

Wetteren, 16 oktober 2025 - Stamhoofd, een start-up uit de stal van Start it @KBC, verovert het Belgische verenigingsleven met zijn app voor ledenbeheer, administratie en verkoop. Al meer dan 2.000 organisaties, van jeugdbewegingen en sportclubs tot theater- en muziekverenigingen maar ook scholen en bedrijven, maken gebruik van het bewust erg democratisch geprijsde open source platform. Stamhoofd biedt zo een lokaal, onafhankelijk en budgetvriendelijk alternatief voor duurdere spelers als Twizzit, ClubCollect en Ordolio. Alles samen zijn de leden goed voor meer dan 150.000 gebruikers; via het platform worden jaarlijks al voor meer dan 25 miljoen euro aan betalingen verwerkt. Binnenkort wordt de app nog uitgebreid met extra functionaliteiten.

“Een verzameling aan digitale tools voor verenigingen”: zo omschrijft ex-Scoutsleider Simon Backx zijn geesteskind Stamhoofd, dat hij na zijn studies informatica oprichtte als een project in bijberoep. Ondertussen zijn we ruim 5 jaar verder, is Stamhoofd een full-time bezigheid geworden, en kwam ook zijn broer Bjarne, handelswetenschapper van opleiding, mee aan boord.

Simon en Bjarne Backx, de broers achter Stamhoofd
In mijn periode als leider bij Scouts Prins Boudewijn in Wetteren merkte ik dat er nauwelijks tools waren om de administratie, het ledenbeheer en dergelijke gecentraliseerd te regelen. En dus besloot ik zelf iets te ontwikkelen. Die eerste versie vond zijn weg naar andere verenigingen, en zo is Stamhoofd langzaamaan beginnen groeien”, vertelt oprichter Simon Backx. “Vandaag zijn meer dan 2.000 verenigingen lid, goed voor ruim 150.000 gebruikers en jaarlijks 25 miljoen euro aan omzet die via het platform gedraaid wordt. Dat geld komt van inschrijvingen en lidgelden, maar ook de ticketverkoop voor fuiven en eetfestijnen, of andere evenementen zoals een wafelenbak. De komende jaren willen we nog verder opschalen, eerst in België en daarna misschien ook in Nederland of Spanje. Onze deelname aan Start it @KBC is een eerste stap in die richting.

Open source, goedkoop geprijsd en gebruiksvriendelijk

De app en website van Stamhoofd zijn open source, en ook qua prijs en gebruiksvriendelijkheid onderscheidt de Vlaamse start-up zich van zijn meer commercieel ingestelde concurrenten.

Tot nu toe zijn we vooral gegroeid via mond-aan-mond-reclame, en ook in de App Store krijgen we heel goede recensies, met een gemiddelde score van 4,9 op 5. Mensen appreciëren hoe gebruiksvriendelijk ons platform is. Ook de prijs, die we bewust erg laag houden, speelt ongetwijfeld een rol. Dat is cruciaal voor ons: verenigingen zijn de bron van zoveel mooie vriendschappen, herinneringen en ervaringen… Met Stamhoofd willen we hen helpen op een betaalbare manier te digitaliseren”, vervolgt Simon Backx. Binnenkort wordt de app trouwens nog verder uitgebreid met een activiteitenkalender, plus extra communicatiefuncties.

Verenigingen, organisaties en bedrijven

Tot de klanten van Stamhoofd behoren vandaag niet enkel verenigingen, maar ook organisaties zoals Thomas More en HOGENT, en zelfs een grote farmaspeler als Johnson & Johnson, die de app gebruikt om personeelsactiviteiten te organiseren. Ook de koepelorganisaties van KSA en FOS Open Scouting gebruiken een gepersonaliseerde whitelabel-versie, die is ondergebracht in een aparte VZW genaamd Tipi.

Vaak willen koepels hun IT in eigen huis houden, maar dat kost te veel en is niet meer van deze tijd. Door ze onder één dak te brengen en samen te investeren kan er fors bespaard worden, in plaats van elk apart het wiel heruit te vinden”, besluit Stamhoofd-oprichter Simon Backx.

 

Over Stamhoofd

Stamhoofd is een Vlaamse start-up die “een verzameling aan digitale tools voor verenigingen” aanbiedt via zijn gelijknamige app en platform. Het jonge bedrijf ontstond in 2020 in Wetteren, toen ex-Scoutsleider Simon Backx een oplossing begon te ontwikkelen voor inschrijvingen, ledenbeheer en administratie. 

Ondertussen biedt Stamhoofd verschillende kwalitatieve softwarepakketten aan met essentiële tools voor verenigingen zoals een webshop, ledenadministratie en ticketverkoop. Stamhoofd wil verenigingen zo helpen om op een betaalbare manier te digitaliseren. Alle software van Stamhoofd is open source, goedkoop geprijsd en gebruiksvriendelijk. De start-up bouwt alles zelf en is 100% onafhankelijk, zonder externe financiering.

Stamhoofd werkt intussen samen met meer dan 2.000 verenigingen in Vlaanderen en Nederland: van sportclubs en cultuurverenigingen tot jeugdbewegingen, (hoge)scholen, vzw's, goede doelen en gemeenten. ​ Alles tezamen zijn die verenigingen goed voor ruim 150.000 gebruikers en jaarlijks 25 miljoen euro aan omzet die via het platform gedraaid wordt, onder meer via inschrijvingen en ticketverkopen.

In 2025 werd Stamhoofd geselecteerd voor Start it @KBC.

www.stamhoofd.be

 

 

Paul Geens

Paul Geens

Senior pr consultant, Evoke

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be