Softwareplatform voor HVAC-optimalisatie Hysopt tankt meer dan vijf miljoen euro

Antwerpse scale-up zet kapitaalverhoging in voor uitrol partnerkanaal en verdere internationalisering

Hysopt header NL2.jpg

Antwerpen, 17 november 2022 - De Antwerpse scale-up Hysopt, die met het gelijknamige softwareplatform een unieke technologie biedt voor geoptimaliseerd design van HVAC-installaties, heeft een succesvolle kapitaalverhoging van 5,3 miljoen euro afgerond. 4,5 miljoen werd geïnjecteerd door Junction Growth Investors, SPDG en Rise Proptech Fund. De scale-up zal het kapitaal inzetten om de internationalisering verder te zetten en zijn partnerkanaal, met partijen als Vattenfall, Veolia en Equans, uit te bouwen om zo zijn schaalbaarheid te vergroten.

Hysopt, een spin-off van de Universiteit Antwerpen, werd in 2013 opgericht door CEO Roel Vandenbulcke en ontwikkelde een ‘physics-based Digital Twin software’ die door projectontwikkelaars, studiebureaus, installatiebedrijven en facility managers gebruikt wordt bovenop klassieke CAD- en BIM-software om het ontwerp van HVAC-installaties te optimaliseren nog vóór de eigenlijke bouw of renovatie. In een virtuele omgeving simuleren algoritmes de prestaties van de volledige installatie in het gebouw en voorspellen ze parameters zoals de energiekost, CO2-uitstoot en het thermisch comfort. Mogelijke systemen zoals een warmtepomp, gasketel, warmtekrachtkoppeling, bodemenergieopslag of zonnepanelen, worden vervolgens vergeleken om zo tot de best mogelijke oplossing te komen, iets wat voorheen onmogelijk was en dus tot suboptimale keuzes en prestaties leidde. De software suggereert bovendien hoe de installatie moet worden aangestuurd en bepaalt de instellingen van alle installatieonderdelen en de hydraulische samenbouw van de componenten. Hierdoor worden maximale besparingen gerealiseerd.

Versnelde energietransitie
Na een interne kapitaalronde in 2020 haalt Hysopt nu 5,3 miljoen euro op. Junction Growth Investors, SPDG en Rise Proptech Fund investeren samen 4,5 miljoen euro, wat verder wordt aangevuld door de bestaande aandeelhouders waaronder Qbic. Met 2,5 miljoen euro neemt Junction Growth Investors het leeuwendeel voor zijn rekening. Het is inmiddels de tweede investering voor het nieuwe private equity-fonds dat sterk focust op groeibedrijven die het potentieel hebben om de energietransitie te versnellen. Deze eigenschap vindt het terug bij Hysopt en zijn unieke technologie, dat daarnaast kan rekenen op een sterke raad van bestuur, voorgezeten door Serge Van Herck, technologie-ondernemer en huidig CEO van het beursgenoteerde EVS Broadcast Equipment.

Pieter-Jan Mermans, partner van het investeringsfonds Junction en voormalig oprichter van het energietechnologiebedrijf REstore: “Junction kent de complexiteit van de energiesector en weet wat nodig is om internationaal te groeien in de energietransitiesector. Met die ervaring willen we beloftevolle bedrijven helpen om sneller te schalen. Hysopt heeft een bewezen technologie. De software werd tot dusver ingezet bij de optimalisatie van meer dan 450 grote HVAC-installaties, waarbij een gemiddelde energiekostenbesparing van 30% en een CO2-reductie van 40% werd gerealiseerd. Wetende dat 40% van het Europese energieverbruik kan worden toegeschreven aan gebouwen, is de potentiële impact van deze technologie enorm. Junction is dan ook gedreven om Hysopt te helpen groeien zodat het nog sneller stappen kan zetten in zijn bijdrage aan een duurzame energietransitie.”
Vandenbulcke ziet daarnaast twee belangrijke markt tendenzen die de technologie van Hysopt relevanter en waardevoller maken dan ooit. “Waar men vijf jaar geleden nog niet wakker lag van de energiefactuur of de CO2-uitstoot, denken de meeste bedrijven en gebouweigenaars nu wel anders, gedreven door zowel de exploderende energieprijzen als de Green Deal-wetgeving die eigenaars verplicht om hun gebouwen te verduurzamen. Met onze software spelen we gelijktijdig in op beide aspecten, net als op op de toenemende digitalisatie van de architectuur en de ingenieurs- en bouwsector. Met de huidige energieprijzen zijn aanpassingswerken voorgesteld door onze software meestal in 1 jaar terugverdiend.”

Partnerkanaal
Hysopt zal het kapitaal in de eerste plaats benutten om zijn partnerkanaal van studiebureaus, installatiebedrijven en building facility managers verder uit te bouwen.

“De energieprestatiecontracten zitten in de lift en door de opkomst van performance-driven contracting dragen deze spelers meer dan ooit de verantwoordelijkheid voor de prestaties van hun installaties. Zij hebben nood aan software om die prestaties te voorspellen en zo risico’s te vermijden. Het partnerkanaal dat we amper een jaar geleden hebben opgetuigd, telt inmiddels 14 partners, waaronder grote namen zoals Sweco, Veolia, Equans, Vital Energi, Vattenfall, Pinnacle Power en EEG, die de software zelfstandig inzetten voor al hun projecten en zo sterk bijdragen aan de omzet van Hysopt. Door dit kanaal versneld uit te rollen met ‘partner sales managers’ en ‘partner success managers’, willen we onze schaalbaarheid op korte termijn verder vergroten.”

Sinds de oprichting groeide Hysopt uit tot een onderneming van dertig medewerkers. Hysopt is momenteel sterk vertegenwoordigd in de gezondheidszorg (ziekenhuizen, rust- en verzorgingstehuizen), het onderwijs (universiteiten en hogescholen), overheidsgebouwen en warmtenetten. Ook voor commerciële gebouwen en kantoorgebouwen wordt de technologie steeds meer ingezet. De scale-up heeft zijn hoofdzetel in Antwerpen en is naast België ook actief in Nederland, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk. Hysopt toont nu de ambitie om verder te internationaliseren en richt zijn pijlen op de Duitse markt waar het een lokaal salesteam zal uitbouwen. Hysopt kijkt verder ook naar een verdubbeling van het R&D-team in 2023 en hoopt zijn volledige team volgend jaar uit te bouwen tot zestig talenten.

Contact
Roel Vandenbulcke, Founder/CEO Hysopt, M: +32 (0)499 12 06 02, E: [email protected]

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be