Slimme tachograaf type 2 verplicht vanaf 21 augustus 2023

  • De invoering van de slimme tachograaf type twee (SMT2) handhaaft de EU-wetgeving voor veilig en eerlijk internationaal transport.
  • Nieuwe functies van de SMT2 versterken de beveiliging van het systeem en verbeteren de arbeidsomstandigheden van chauffeurs. 
  • De integratie van tachograafgegevens met innovatieve telematicaoplossingen bieden wagenparkbeheerders nieuwe kansen.

Brussel, 16 mei 2023 – Het Europese Mobiliteitspakket bepaalt dat nieuw geregistreerde voertuigen per 21 augustus 2023 voorzien moeten zijn van een slimme tachograaf type 2 (SMT2). Met deze maatregelen streeft de Europese Unie naar verbeterde verkeersveiligheid. De SMT2 helpt wagenparkbeheerders met onder meer betrouwbare rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs. De nieuwe versie van de slimme tachograaf ondersteunt daarnaast het verbeteren van de arbeidsomstandigheden, het vaststellen van duidelijke regels voor het detacheren van chauffeurs en het stimuleren van eerlijke concurrentie in de transportsector.

Volgens de EU-wetgeving moeten nieuwe transportvoertuigen sinds 2019 verplicht voorzien zijn van een slimme tachograaf. Deze digitale tachografen beschikken over geavanceerde functies zoals satellietverbinding, een speciaal communicatiesysteem voor korte afstanden, en een open interface voor aanvullende diensten. De tweede versie van de slimme tachograaf, de SMT2, is ook voorzien van een versterkte beveiliging en nieuwe functies voor cabotage, het transport van goederen of passagiers tussen twee locaties in hetzelfde land door een buitenlandse transporteur.

Nieuwe functies van de slimme tachograaf type 2

De SMT2 beschikt bovendien over versterkte anti-sabotagemechanismen door onder meer het mondiaal satellietnavigatiesysteem (GNSS) extra te beveiligen. Daarnaast registreert de SMT2 precies wanneer en waar grensoverschrijdingen en laad- en losoperaties plaatsvinden. 

Met 56 dagen aan opslagtijd verdubbelt de nieuwe versie zijn opslagcapaciteit voor bestuurdersgerelateerde gegevens, waardoor wagenparkbeheerders beter inzicht krijgen in de data voor veilige en efficiënte operaties. 

De slimme tachograaf type 2 is uitstekend te integreren met moderne technologieën, zoals de Webfleet Tachograph Manager. Dit zorgt ervoor dat wagenparkbeheerders en transportorganisaties eenvoudig voordeel kunnen halen uit de tachograafgegevens voor optimale planning, routeselectie, veiligheid, en correcte naleving van de wet- en regelgeving”, zegt Lucas Avink, Head of Sales bij Webfleet Benelux.

Deadlines en verplichtingen voor wagenparkbeheerders

Het Europese mobiliteitspakket introduceerde in april 2020 nieuwe regels voor internationaal transport met onder meer enkele aanpassingen en uitbreidingen betreffende de tachograafregelgeving. De vernieuwde wetgeving moet bijdragen aan het verbeteren van de arbeidsomstandigheden en -voorwaarden van vrachtwagenchauffers, het creëren van duidelijke afspraken voor ondernemers die grensoverschrijdende diensten verrichten en het optimaliseren van de verkeersveiligheid. De regels worden sinds 20 augustus 2020 gefaseerd ingevoerd, waarbij de slimme tachograaf type 2 de verdere handhaving ondersteunt. Voor wagenparkbeheerders zijn er enkele aandachtspunten van belang:

  • Nieuw-geregistreerde voertuigen moeten vanaf 21 augustus 2023 uitgerust zijn met de SMT2. 
  • Reeds ingeschreven voertuigen voor internationaal wegvervoer moeten uiterlijk augustus 2025 omschakelen naar de SMT2.
  • Voertuigen met een analoge of digitale tachograaf hebben als deadline december 2024 en voor voertuigen met de eerste versie van de slimme tachograaf geldt augustus 2025.
  • Vanaf 1 juli 2026 moeten alle voertuigen voor internationaal wegvervoer, en die zwaarder zijn dan 2,5 ton, beschikken over de slimme tachograaf type 2.

De rol van telematica in het beheer van tachograafgegevens

Voor wagenparkbeheerders kan de naleving van de rijtijdenregeling een uitdaging zijn, gezien de boetes, vervolgingen en het verlies van een exploitatievergunning bij overtredingen. Ook is het handmatig uitlezen van gegevens een tijdrovend proces met veel administratief werk. De ontwikkeling van de slimme tachograaf als een innovatieve digitale oplossing met vernieuwde complementariteit voor moderne technologieën biedt wagenparkbeheerders nieuwe kansen voor optimalisaties en automatiseringen. Telematicaoplossingen helpen wagenparkbeheerders niet alleen om de wetgeving na te leven door bijvoorbeeld externe gegevensdownloads en uitgebreide analyses, maar ondersteunen ook de veiligheid en efficiëntie van chauffeurs met gedetailleerde rapportages over tachograafgegevens.

Over Webfleet ​
Webfleet is Bridgestone's wereldwijd vertrouwde fleet management oplossing. Meer dan 60.000 bedrijven over de hele wereld gebruiken het om de efficiëntie van het wagenpark te verbeteren, chauffeurs te ondersteunen, de veiligheid te vergroten, de regelgeving na te leven en duurzamer te werken. Al meer dan 20 jaar voorziet het wagenparkbeheerders van datagestuurde inzichten die hen helpen hun activiteiten te optimaliseren. 

Webfleet omarmt de missie van Bridgestone Mobility Solutions om de wereld naar een duurzame toekomst te brengen met datagestuurde mobiliteitsoplossingen en draagt bij aan de levering van The Bridgestone E8 Commitment. Deze brede, wereldwijde bedrijfsverplichting definieert duidelijk de waarde die Bridgestone belooft te leveren aan de maatschappij, klanten en toekomstige generaties in acht aandachtsgebieden: Energy, Ecology, Efficiency, Extension, Economy, Emotion, Ease en Empowerment. Deze bieden een kompas als leidraad voor strategische prioriteiten, besluitvorming en acties op elk gebied van het bedrijf.

Meer informatie op: webfleet.com. Volg ons op Twitter: @WebfleetNews. Ga voor meer informatie over Bridgestone in de regio EMIA naar www.bridgestone-emia.com en de Bridgestone Newsroom.

Mathieu Strobbe

Mathieu Strobbe

PR Consultant, Evoke

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be