Slimme foodtech-toepassingen zullen definitief doorbreken in 2024

Selecta ziet onbemande Shop & Go-concepten en nieuwe betaalopties als alternatief voor cafetaria’s en shops

Boom, 14 december 2023 - Selecta, toonaangevend leverancier van koffie- en voedingsautomaten, verwacht dat slimme foodtech-toepassingen in 2024 verder zullen doorbreken. Vooral onbemande micro-markets zijn aan een opmars bezig in onder meer ziekenhuizen en aan laadstations voor elektrische wagens. De technologie biedt een oplossing voor cafetaria’s en winkels die steeds minder rendabel worden.

Nu de uitbating van bemande winkels en cafetaria’s steeds duurder wordt in verschillende sectoren, zoekt de voedingsindustrie naar oplossingen. Daarom verwacht Selecta dat foodtech-toepassingen volgend jaar steeds meer ingeburgerd zullen raken. Het gaat dan bijvoorbeeld om automaten met bereide maaltijden waar contactloos betaald kan worden, of micromarkets met zelfbediening. Een voorbeeld daarvan zijn de Delhaize Shop & Go en Albert Heijn To Go-concepten, die mee ontwikkeld werden door Selecta. Selecta wil deze ervaring en de expertise op het vlak van koffiebedeling blijven inzetten om nieuwe foodtech-toepassingen te ontwikkelen.

Shop & Go

Vooral in de zorgsector is er vraag naar deze oplossingen.

"Een recente implementatie van een micro-market in het ziekenhuis van Geel bevestigt de groeiende behoefte aan dergelijke oplossingen”, merkt CEO Benelux bij Selecta Tim Goossens. “Het uitbaten van een cafetaria wordt steeds minder rendabel. Onze Shop & Go-oplossing biedt een alternatief. Ziekenhuizen zijn een ideale omgeving voor foodtech-oplossingen, vanwege hun 24/7-activiteit en de diversiteit aan mensen die behoefte hebben aan voedingsoplossingen - van patiënten tot bezoekers en het medisch personeel zelf. Ook uitbaters van laadstations voor elektrische wagens zijn vragende partij voor de Shop & Go-oplossing, als alternatief voor het klassieke winkeltje bij een tankstation.

Blockchain

Daarnaast blijft de integratie van blockchaintechnologie een belangrijke innovatie. Selecta introduceerde dit jaar enkele nieuwe automaten die blockchain-valuta accepteerden tijdens het Breakpoint Solana technologie-evenement in Amsterdam.

"Die blockchain-integratie leidde tot heel wat enthousiaste reacties en zal volgend jaar verder uitgerold worden. We zijn erg trots op deze primeur”, aldus Tim Goossens.

Duurzame initiatieven

Naast technologische vooruitgang zet Selecta zich in voor duurzaamheid en milieubewuste initiatieven. Selecta investeert veel tijd in verschillende initiatieven, om kennis te delen en te vergroten.

“We bieden verschillende duurzaamheidsgaranties aan van ons huismerk Pelican Rouge, waaronder Rainforest Alliance en FairTrade koffie. Daarbij is aandacht voor duurzame koffieteelt en eerlijke arbeidsomstandigheden van koffieboeren. Duurzaamheid blijft zeer belangrijk voor ons. Dat gaat niet alleen om het gebruik van duurzame verpakkingsmaterialen uit recycleerbaar monomateriaal, maar ook ons streven naar een volledig elektrische vloot en het verminderen van afval."

Nu grote merken zich steeds meer concentreren op productie en de dienstverlening overlaten aan partners, positioneert Selecta zich als een strategische partner voor toonaangevende merken om consumenten te voorzien van hoogwaardige producten en een uitstekende service.

"Klanten verkiezen steeds vaker premium koffie- en voedselopties in kantooromgevingen, en wij zijn in staat om aan deze groeiende behoefte te voldoen met onze full-tech oplossingen", besluit Tim Goossens.

 

Over Selecta Group ​
​Selecta Group, met haar hoofdkantoor in Zwitserland sinds 1957, is een Foodtech-bedrijf met een toonaangevend routegebaseerd, zelfbedieningsdistributienetwerk in Europa, dat innovatieve convenience foodservices en kwaliteitskoffiemerken van wereldklasse aanbiedt op de werkplek en in openbare ruimtes. Selecta is actief in de foodtech business en werkt voortdurend aan nieuwe innovaties en oplossingen. Dagelijks serveren ze premium koffie en dranken, snacks en verse maaltijden aan meer dan 10 miljoen mensen in 16 landen in Europa. Met een jaarlijkse omzet van 1,2 miljard euro hebben ze hun succes te danken aan hun ca. 6.500 hoogopgeleide, toegewijde en gepassioneerde medewerkers die zich elke dag inzetten om miljoenen momenten van vreugde te creëren voor hun klanten en consumenten. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van de manier waarop het bedrijf zaken doet, gericht op de belangrijkste gebieden waarin ze een positief verschil kunnen maken. Ga voor meer informatie naar www.selecta.com.

Caitlin Muyllaert

Caitlin Muyllaert

PR Consultant, Evoke

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be