Siemens Mobility voltooit modernisering van Parijse metrolijn 14 die wordt doorgetrokken tot luchthaven Parijs-Orly
- Wereldprimeur: Bestaande GoA4-lijn geüpgraded naar CBTC-automatiseringssysteem van nieuwste generatie zonder bestuurder om capaciteit, betrouwbaarheid en efficiëntie voor Parijse metro-operator RATP te verhogen in opdracht van Île-de-France Mobilités
- Geüpgradede lijn maakt geautomatiseerde treinbesturing zonder bestuurder mogelijk op dubbel zo lange route, die luchthaven Orly nu ook verbindt met centrum van Parijs
- Lijn bleef in gebruik tijdens project, dat tegen 2025 dagelijks een miljoen passagiers zal bedienen
Huizingen, 1 juli 2024 - Siemens Mobility en RATP (Régie autonome des transports Parisiens) hebben de geautomatiseerde lijn 14 van de Parijse metro met succes gemoderniseerd en uitgebreid. Deze wereldprimeur markeert de eerste migratie van een geautomatiseerde (GoA4 – Graad van Automatisering) metrolijn zonder bestuurder naar het geautomatiseerde GoA4-systeem 'Trainguard MT CBTC' zonder bestuurder van de nieuwste generatie.
Het nieuwe systeem, dat de afgelopen zes jaar tijdens passagiersdiensten werd ingevoerd, maakt efficiëntere en betrouwbaardere diensten mogelijk op de lijn die door uitbreidingen naar het noorden en zuiden 14 kilometer langer is geworden - een verdubbeling. Met een opmerkelijke verbetering van 85 seconden over de volledige 28 km lange route is lijn 14 nu de langste lijn in het Parijse netwerk. Uiteindelijk zal ze dagelijks meer dan een miljoen passagiers vervoeren. De uitbreiding stelt passagiers in staat om in 20 minuten van de luchthaven Orly naar het stadscentrum van Parijs te reizen en in slechts 40 minuten van de noordelijke zakenwijken in Saint-Denis Pleyel naar de luchthaven Orly. Met zijn verbeterde capaciteit, betrouwbaarheid en efficiëntie fungeert Lijn 14 als de ruggengraat van het openbaar vervoerssysteem van Parijs, dat verbinding maakt met het toekomstige Grand Paris Express-netwerk. In zes jaar tijd werkten meer dan 250 ingenieurs van Siemens Mobility mee aan dit project, met meer dan 500.000 uren engineering.
“De toewijding en deskundigheid van onze teams heeft voor een wereldprimeur gezorgd: de migratie van een bestaande lijn zonder bestuurder naar een meer geavanceerd CBTC GoA4-systeem en de uitbreiding van de geautomatiseerde technologie naar de nieuwe stukken van de lijn. Dankzij deze technische primeur kan Lijn 14 tegen 2025 tot een miljoen passagiers per dag vervoeren en dat 85 seconden sneller”, aldus Michael Peter, CEO van Siemens Mobility. “De tijdige oplevering van dit cruciale metroproject voor het internationale sportevenement van deze zomer in Parijs benadrukt de enorme tijdsdruk en de gezamenlijke inspanningen die ermee gepaard gingen. We zijn onze gewaardeerde partners bij RATP dankbaar voor hun vertrouwen en niet-aflatende steun, zonder welke deze prestatie niet mogelijk zou zijn geweest.”
Lijn 14: pionier in automatisering
In 1998 sloeg Siemens Mobility de handen in elkaar met RATP om de eerste geautomatiseerde hogecapaciteitsmetrolijn in Parijs aan te leggen. In 2018 kreeg Siemens Mobility de opdracht om de automatisering van de lijn te reviseren en het 26 jaar oude ‘METEOR’-systeem te vervangen door het geavanceerde Trainguard MT CBTC GoA4-systeem. Deze upgrade omvatte de bouw van een nieuw Operations Centralized Control Station (OCC) en de uitrusting van 72 nieuwe treinen. Siemens breidde de automatisering ten noorden van Saint-Denis-Pleyel en ten zuiden van de luchthaven van Orly uit met 14 kilometer, waardoor de lengte van de lijn verdubbelde tot 28 km en dus een nieuwere versie van de GoA4-technologie moest worden geïnstalleerd. De rit tussen de luchthaven van Orly en het stadscentrum van Parijs duurt nu slechts 20 minuten; in slechts 40 minuten kan van Saint-Denis Pleyel naar Orly worden gereisd.
Het GoA4 CBTC-systeem van Siemens Mobility zal ook de toekomstige lijnen van de Grand Paris Express uitrusten, het nieuwe automatische metronetwerk van 200 kilometer dat momenteel wordt aangelegd in de regio Ile-de-France. Siemens Mobility heeft het contract binnengehaald om de lijnen 15, 16 en 17 te automatiseren.
Op technologie gebaseerde oplossing voor een geoptimaliseerde exploitatie
Het Trainguard MT CBTC-systeem is de toonaangevende performante CBTC-oplossing van Siemens Mobility die operatoren in staat stelt hun netwerkcapaciteit te maximaliseren door meer treinen op het spoor te zetten en tegelijk de betrouwbaarheid en het energieverbruik te verbeteren. De radiotechnologie lokaliseert elke trein nauwkeurig op het spoor en regelt de snelheid, verbetert de veiligheid voor passagiers en biedt ook de mogelijkheid om de systeemstatus continu bij te werken. Dat resulteert in minder vertragingen en up-to-date reisinformatie. Het Trainguard MT CBTC-systeem maakt deel uit van de CBTC-portefeuille van Siemens Mobility, dat is ingezet op vijf continenten, 25 landen, 49 steden, 56 klanten, 96 metrolijnen, 3.000 km lijnen en 4.351 uitgeruste treinen.
Meer info vindt u op de perswebsite van Siemens.
Over Siemens Mobility
Siemens Mobility is een afzonderlijk bestuurd bedrijf van Siemens AG. Als leider in intelligente transportoplossingen voor meer dan 175 jaar, innoveert Siemens Mobility voortdurend zijn portfolio. Tot de kerngebieden behoren rollend materieel, spoorwegautomatisering en elektrificatie, een uitgebreid softwareportfolio, turnkey systemen en aanverwante diensten. Met digitale producten en oplossingen stelt Siemens Mobility mobiliteitsoperatoren wereldwijd in staat om infrastructuur intelligent te maken, de waarde duurzaam te verhogen gedurende de gehele levenscyclus, de passagierservaring te verbeteren en de beschikbaarheid te garanderen. In het fiscale jaar 2023, dat eindigde op 30 september 2023, boekte Siemens Mobility een omzet van €10,5 miljard en had het wereldwijd ongeveer 39.800 mensen in dienst. Meer informatie is beschikbaar op: www.siemens.com/mobility.
Katrien Valkiers
Caitlin Muyllaert