Siemens Mobility ontvangt eerste bestelling voor Vectron-locomotieven met batterijmodule

- Nieuw pakket batterijstroom-modules maakt milieuvriendelijke laatste kilometers mogelijk
- Eerste bestelling van twee locomotieven uitgerust met batterijstroom-module
Siemens Mobility heeft zijn eerste bestelling ontvangen voor Vectron-locomotieven uitgerust met batterijstroom. De batterijmodule stelt de Vectron in staat om korte afstanden af te leggen zonder bovenleiding, wat een milieuvriendelijke manier is om de zogenaamde laatste kilometers af te leggen en rangeerritten uit te voeren zonder bovenleiding. De energie die hiervoor nodig is, wordt geleverd door een hoogspannings-lithium-ionbatterijpakket met een intelligent batterijbeheersysteem om het opladen en ontladen te regelen. De ontwikkeling van dit functionele pakket werd gefinancierd als onderdeel van het federale programma "Future of Rail Freight Transport", gericht op het snel op de markt brengen van spoorweginnovaties die het concurrentievermogen en de logistieke mogelijkheden versterken.
JeMyn AG, een dochteronderneming van Widmer Rail Services AG, bestelde de twee Vectron-locomotieven met batterijstroom-modules. De financiering van de deal werd in een vroeg stadium zeker gesteld dankzij een gestructureerde financieringsoplossing die werd geregeld met de partnerbank, Raiffeisen Schweiz Genossenschaft. De levering van de locomotieven is gepland vanaf 2027.

“We zijn verheugd om onze Vectron-vloot verder uit te breiden met Widmer Rail Services AG en willen hen bedanken voor hun vertrouwen in ons locomotiefplatform. Met de batterij-energiemodule kunnen onze klanten nu hun volledige operationele routes elektrisch en op batterijen afleggen, waardoor de CO2-uitstoot bij het spoorvervoer verder wordt teruggedrongen.Voor onze klanten voegt deze ontwikkeling nog een innovatief functioneel pakket toe aan de succesvolle Vectron-familie”, aldus Andre Rodenbeck, CEO Rolling Stock bij Siemens Mobility.
“Met zijn nieuwe batterijstroom-module is de Vectron de ideale locomotief voor ons. Dankzij dit functionele pakket kunnen we nu nog efficiënter rangeren zonder extra rangeerlocomotieven te moeten gebruiken. Hierdoor kunnen we onze bedrijfsprocessen verder optimaliseren en kosten besparen”, aldus Pierre Widmer, CEO van Widmer Rail Services AG.
“We zijn verheugd een actieve bijdrage te leveren aan duurzaam spoorwegvervoer met onze gestructureerde financieringsoplossing, en JeMyn AG en Widmer Rail Services AG te ondersteunen bij hun bedrijfsontwikkeling”, aldus Peter von Flüe van Raiffeisen Schweiz Genossenschaft.
Milieuaspecten en het belang van de laatste kilometer: De unieke modulariteit van de Vectron-apparatuur geeft operators volledige flexibiliteit bij hun werkzaamheden, zelfs wanneer er geen bovenleidingen zijn. De batterij-energiemodule maakt het gebruik van elektrische of dieselaangedreven rangeerlocomotieven overbodig, wat niet alleen economisch zinvol is, maar ook het milieu ten goede komt. Het nieuwe functionele pakket is een belangrijke stap in de richting van duurzaam spoorvervoer, omdat het de uitstoot en geluidsoverlast helpt te verminderen.
Feiten en cijfers over het Vectron-platform: Met deze laatste bestelling heeft Siemens Mobility meer dan 2.600 locomotieven uit de Vectron-familie verkocht aan 103 klanten in 16 landen. Tot op heden heeft de Vectron-vloot in totaal meer dan een miljard kilometer afgelegd en bewijst hij zijn efficiëntie in de dagelijkse praktijk. Locomotieven uit de Vectron-familie zijn in 20 Europese landen goedgekeurd voor gebruik.
Meer informatie vindt u op de perswebsite van Siemens.
Siemens Mobility is een afzonderlijk beheerde onderneming van Siemens AG. Siemens Mobility is al meer dan 175 jaar leider in intelligente transportoplossingen en blijft zijn portfolio continu innoveren. Tot zijn kernactiviteiten behoren rollend materieel, spoorautomatisering en -elektrificatie, een uitgebreide softwareportfolio, kant-en-klare systemen en aanverwante diensten. Door middel van digitale producten en oplossingen stelt Siemens Mobility mobiliteitsoperatoren over de hele wereld in staat infrastructuur intelligent te maken, waarde duurzaam te verhogen over de gehele levenscyclus, de ervaringen van de passagiers te verbeteren en beschikbaarheid te garanderen. In het boekjaar 2024, dat eindigde op 30 september 2024, boekte Siemens Mobility een omzet van € 11,4 miljard en had het wereldwijd ongeveer 41.900 mensen in dienst. Meer informatie is beschikbaar op: www.siemens.com/mobility.
Katrien Valkiers
Caitlin Muyllaert