Siemens Mobility investeert in digitaal servicedepot voor treinen in Dortmund

  • Uitbreiding van het depot tot 87.550 m²
  • Nieuwe capaciteit om in te spelen op toenemende vraag
  • 100% systeembeschikbaarheid dankzij gedigitaliseerde magazijnwerking
  • Creëren van aantrekkelijke jobs in de regio
  • Tot 250 werknemers op de locatie in 2026

Dortmund, 14 mei 2024 - Siemens Mobility investeert 146 miljoen euro om zijn servicedepot in Dortmund-Eving uit te breiden tot 87.550 m². Op die manier wil het bedrijf inspelen op de toenemende vraag naar spoordiensten. Voor de plannen is de bouw nodig van 12.300 m² extra servicehal met opslagruimte, kantoren en werkplaatsen voor het onderhoud van treinen die tot 400 meter lang kunnen zijn. De bouw van het nieuwe gebouw zal in 2024 van start gaan en tegen 2026 voltooid zijn. Het depot van Siemens Mobility in Dortmund heeft momenteel een totale oppervlakte van 70.000 m² en zal, wanneer de werken klaar zullen zijn, 157.550 m² groot zijn.

“Onze klanten hebben de beste service nodig om meer treinen op het spoor te krijgen en de maximale beschikbaarheid ervan te verzekeren. Ons digitale servicedepot in Dortmund is een van de modernste spoorservicecentra van Europa. Om de efficiëntie te maximaliseren, worden in de vestiging innovatieve technologieën van Siemens gebruikt, zoals AI-gebaseerd onderhoud met Railigent X, 3D-printing en uiterst geautomatiseerde diensten. Door te investeren in extra magazijncapaciteit spelen we in op de toenemende vraag naar diensten. De uitbreiding van het depot zal ons niet alleen in staat stellen om in de toekomst meer voertuig- en treintypes en klanten te bedienen, maar zal ook hooggekwalificeerde banen creëren in de regio en ons servicenetwerk in Europa verder versterken,” aldus Michael Peter, CEO van Siemens Mobility.

Het digitale depot in Dortmund is sinds 2018 in werking. Wanneer de nieuwe vestiging in 2026 voltooid zal zijn, zal het servicecenter tot 250 werknemers tellen. Momenteel onderhoudt het depot van Siemens Mobility voornamelijk treinen van de RRX-vloot die in de grootstedelijke regio Rijn-Ruhr rijden. Met zijn extra capaciteit zal het depot ook meer treinen van andere vloten kunnen onderhouden.

Alle onderhoudsprocessen kunnen volledig digitaal gecontroleerd worden in het depot van Dortmund. Dit optimaliseert alle activiteiten en onderhoudshandelingen en helpt tot 100% systeembeschikbaarheid te realiseren. Magazijnmedewerkers ontvangen hun werkorders en alle relevante onderhouds- en herstellingsinformatie rechtstreeks op hun tablets. De treinen sturen voortdurend statusgegevens afkomstig van sensoren naar het digitale Railigent X-platform, waar ze automatisch worden verwerkt. Een hogesnelheidstrein genereert bijvoorbeeld tot 30 GB aan data per maand. De Railigent X application suite van Siemens Mobility analyseert deze gegevens met behulp van AI-gebaseerde algoritmen om fouten zo nauwkeurig mogelijk te voorspellen en preventieve onderhoudsaanbevelingen te doen.

Het Rail Service Center beschikt niet alleen over geavanceerde inspectie- en onderhoudsuitrusting, waaronder een reinigingsinstallatie in openlucht en een diagnosesysteem onder de vloer en op wielstellen, maar heeft ook een krachtige 3D-printer staan om snel en direct ter plaatse kunststof vervangingsonderdelen te produceren. Het geavanceerde Automated Vehicle Inspection-systeem (AVI) van het magazijn is uniek in Duitsland. Wanneer de trein of het voertuig het AVI-systeem binnenrijdt, controleert het automatisch de wielen, assen en loopvlakprofielen met de nieuwste lasertechnologie en stuurt het de gegevens naar Railigent X.

In de toekomst moet het mogelijk zijn om over te schakelen van voertuiginspecties door mensen naar volledig geautomatiseerde visuele inspecties. Deze inspecties zullen naadloos worden geïntegreerd in de activiteiten van een trein om een maximale beschikbaarheid te garanderen en de onderhoudsproductiviteit te verhogen. De nieuwste softwareoplossingen gebruiken geavanceerde technologieën zoals computervisie, artificiële intelligentie en digitale tweelingen om treinen en voertuigen zo efficiënt mogelijk te inspecteren. ​ ​ 

Meer informatie vindt u op de perswebsite van Siemens.

 

Over Siemens Mobility
Siemens Mobility
 is een afzonderlijk bestuurd bedrijf van Siemens AG. Als leider in intelligente transportoplossingen voor meer dan 175 jaar, innoveert Siemens Mobility voortdurend zijn portfolio. Tot de kerngebieden behoren rollend materieel, spoorwegautomatisering en elektrificatie, een uitgebreid softwareportfolio, turnkey systemen en aanverwante diensten. Met digitale producten en oplossingen stelt Siemens Mobility mobiliteitsoperatoren wereldwijd in staat om infrastructuur intelligent te maken, de waarde duurzaam te verhogen gedurende de gehele levenscyclus, de passagierservaring te verbeteren en de beschikbaarheid te garanderen. In het fiscale jaar 2023, dat eindigde op 30 september 2023, boekte Siemens Mobility een omzet van €10,5 miljard en had het wereldwijd ongeveer 39.800 mensen in dienst. Meer informatie is beschikbaar op: www.siemens.com/mobility.

Katrien Valkiers

Katrien Valkiers

Head of Communications, Siemens Belgium
Caitlin Muyllaert

Caitlin Muyllaert

PR Consultant, Evoke

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be