Siemens Mobility en ÖBB digitaliseren Oostenrijkse spoorwegennet 

  • Presentatie van raamovereenkomst met Siemens Mobility ter waarde van 400 miljoen euro voor verdere uitbreiding ETCS
  • ETCS zorgt voor kortere volgtijden en grotere betrouwbaarheid 

Siemens Mobility en de ÖBB (Oostenrijkse Staatsspoorwegen) digitaliseren het Oostenrijkse spoorwegennet om het openbaar vervoer nog aantrekkelijker te maken. De ÖBB streeft naar een verdubbeling van de capaciteit van het hele Oostenrijkse spoorwegsysteem in 2040 om het toenemende aantal reizigers aan te kunnen. Dit doel komt nu dichterbij: De modernste technologie voor vervoer over het spoor - het digitale European Train Control System - is nu geïmplementeerd en in gebruik genomen op het 57 kilometer lange traject tussen Linz en Vöcklabruck. Het systeem regelt in realtime de afstand tussen treinen, hun richting en hun snelheid. Hierdoor kunnen op het traject meer reizigers en goederen worden vervoerd en rijden de treinen betrouwbaarder, stipter en veiliger. 

Raamovereenkomst voor verdere uitbreiding van het spoorwegennet 

Bij een persconferentie die vandaag in Linz werd gehouden, presenteerden Siemens Mobility en ÖBB-Infrastruktur AG een raamovereenkomst voor een samenwerking op lange termijn en kondigden ze de succesvolle ingebruikname van een eerste trajectdeel aan. De overeenkomst regelt de uitbreiding van het ETCS-level 2-systeem op het hele Oostenrijkse hogesnelheidsspoorwegennet, de oprichting van zogenaamde ETCS-radioblokcentra of RBC's, die redundant ontworpen worden, en het onderhoud en de bediening van deze faciliteiten. Bij de opstart van het project is het de bedoeling om tegen 2038 in totaal 21 RBC's te installeren om een storingsvrije dekking te bieden voor het Oostenrijkse hogesnelheidsspoorwegennet. 

Begin augustus werd ETCS level 2 in gebruik genomen op de spoorlijnen Linz-Wels-Vöcklabruck en Wels-Haiding, de eerste ingebruikname op basis van de nieuwe raamovereenkomst. Het ETCS-radioblokcentrum voor deze spoorlijn bevindt zich in Wenen en de treinen die op dit traject rijden worden digitaal opgevolgd en aangestuurd in Linz.

Dipl.-Ing. Dr. Johann Pluy, CEO van ÖBB-Infrastruktur AG: "Een efficiënte spoorweginfrastructuur is van cruciaal belang om de klimaatdoelstellingen van Oostenrijk te halen. Om ons te helpen de verwachte toename van het spoorverkeer en de overgang van de weg naar het spoor op te vangen, vertrouwen we in grote mate op digitale initiatieven, en ETCS level 2 is een enorm belangrijke component voor de spoorwegen van de toekomst. De raamovereenkomst met Siemens Mobility is gebaseerd op een Europese aanbesteding en we kijken ernaar uit om met de beste aanbieder samen te werken om nog meer spoorwegen uit te rusten met level 2." 
Andre Rodenbeck, CEO Rail Infrastructure bij Siemens Mobility: "We zijn er trots op dat we met de ÖBB samenwerken om het Oostenrijkse spoorwegennet uit te rusten met ETCS level 2. De ingebruikname van dit traject is een belangrijke mijlpaal in de voortdurende uitbreiding van het ETCS-bereik door de ÖBB. Het gebruik van ETCS-radioblokcentra en ons innovatieve, softwarematige veiligheidsplatform DS3 zal de trajectcapaciteit aanzienlijk verhogen en het Oostenrijkse spoorwegsysteem tot een van de modernste ter wereld maken." 

Meer mogelijkheden met ETCS 

Met ETCS level 2 worden gegevens vanuit het ETCS-radioblokcentrum naar de trein verzonden via een GSM-R-treinradio. Gegevensbalises in het spoor worden gebruikt om de positie van de trein te bepalen en vaste routegegevens door te sturen. De bijbehorende interlocking stuurt het bericht van vrijgave van het spoor en andere informatie naar het RBC. Het RBC genereert vervolgens de rijtoestemming en stuurt deze naar de trein. Deze continue bidirectionele gegevensstroom verhoogt de doorvoercapaciteit van het spoor aanzienlijk. Rijden met dit "elektronisch zicht" door meerdere spoorblokken maakt kortere volgtijden op maximale snelheid mogelijk. 

ETCS vormt dus de basis voor autonoom rijden aan optimale snelheid. Dit bespaart energie en beschermt het milieu. Zonder ETCS moeten de treinen onderling grote afstanden aanhouden vanwege de lange remafstand. Door een nauwkeurige hightechlokalisatie van de treinen en mobiele communicatie zorgt ETCS voor kortere volgtijden en kunnen er meer passagiers en goederen vervoerd worden op kortere tijd. 

Deze voordelen zijn al te zien op spoorlijnen die zijn uitgerust met ETCS, zoals de trajecten Wenen-Breclav, Wenen-St. Pölten of Kufstein-Brenner. Het systeem wordt voortdurend uitgebreid - het doel is om alle Oostenrijkse hogesnelheidstrajecten en hoofdverbindingen uit te rusten met het moderne ETCS Level 2. ÖBB-Infrastruktur AG zal tegen 2026 200 miljoen euro investeren in het treinbesturingssysteem. In totaal is er in de raamovereenkomst ongeveer 900 miljoen euro gereserveerd voor ETCS en treinbesturing. Als Europese standaard zal ETCS reizen over nationale grenzen ook veel gemakkelijker maken. Hierdoor wordt reizen naar internationale bestemmingen comfortabeler en korter. Een belangrijke innovatie in deze raamovereenkomst is het gebruik van het DS3-platform, dat sinds november 2020 al met succes wordt ingezet in een proefproject voor de interlocking van station Achau in Neder-Oostenrijk. Door deze digitalisering bereikt de ÖBB een aanzienlijk hogere kosteneffectiviteit door lagere investerings- en onderhoudskosten. 

DS3-platform: Fundament voor cloudgebaseerde seintechnologie

DS3 staat voor "Distributed Smart Safe System" en is het nieuwe softwareplatform van Siemens Mobility voor veiligheidsgerelateerde logica. Dit platform wordt gebruikt om bestaande toepassingen zoals ETCS of interlockings te migreren naar een standaard krachtig COTS-gebaseerd platform dat gebruik maakt van multi-core technologie en een nieuw communicatieconcept voor een volledig IP-gebaseerde systeemarchitectuur. Dankzij DS3 kunnen ETCS-controlecentra in de toekomst verder worden geoptimaliseerd en flexibeler worden gemaakt.

Naast de koppelingscomputer die al op het DS3-platform draait en die de verbinding vormt met de interlockings, zal het samenwerkingsverband tussen de ÖBB en Siemens Mobility ook DS3 in alle RBC's gebruiken. 

Meer info vindt u op de perswebsite van Siemens.

 

Over Siemens Mobility
Siemens Mobility, een afzonderlijk beheerd bedrijf van Siemens AG, is ruim 175 jaar marktleider in intelligente transportoplossingen. Siemens Mobility werkt continu aan het vernieuwen van zijn portfolio op het gebied van rollend materieel, spoorautomatisering en -elektrificatie, een uitgebreid softwareportfolio, turn key systemen en aanverwante diensten. Met digitale oplossingen stelt Siemens Mobility wereldwijd mobiliteitsaanbieders in staat om infrastructuur intelligent te maken, de waarde duurzaam te verhogen gedurende de gehele levenscyclus, de passagierservaring te verbeteren en de beschikbaarheid te garanderen. In het boekjaar 2022, dat eindigde op 30 september 2022, behaalde Siemens Mobility een omzet van € 9,7 miljard. Het concern had wereldwijd ca. 38.200 werknemers in dienst. Kijk voor meer informatie op: www.siemens.com/mobility.

Katrien Valkiers

Katrien Valkiers

Head of Communications, Siemens Belgium
Caitlin Muyllaert

Caitlin Muyllaert

PR Consultant, Evoke

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be