Siemens breidt Industrial Copilot uit met nieuwe, op generatieve AI gebaseerde onderhoudsoplossing

  • De Siemens Industrial Copilot, een op generatieve AI gebaseerde assistent, ondersteunt klanten in de hele waardeketen, van ontwerp en planning tot engineering, activiteiten en diensten
  • Siemens breidt zijn Industrial Copilot-aanbod uit met nog meer mogelijkheden voor Senseye Predictive Maintenance
  • De generatieve AI-oplossing ondersteunt elke fase van de onderhoudscyclus, van reparatie en preventie tot voorspelling en optimalisatie
Siemens breidt Industrial Copilot uit met nieuwe, op generatieve AI gebaseerde onderhoudsoplossing (Bron: Siemens AG)

Huizingen, 31 juli 2025 - De Siemens Industrial Copilot zorgt voor een revolutie in de sector door generatieve AI ter beschikking te stellen van de klanten in de volledige waardeketen, van ontwerp en planning tot engineering, operations en services. Met behulp van de door generatieve AI gestuurde assistent kunnen engineeringteams bijvoorbeeld code schrijven voor programmeerbare logische controllers in hun eigen taal, waardoor SCL-code naar schatting 60% sneller kan worden gegenereerd met een minimum aan fouten waarbij de nood aan gespecialiseerde kennis gereduceerd word. Dit leidt dan weer tot een kortere ontwikkelingstijd en een hogere kwaliteit en productiviteit op lange termijn.

Siemens ontwikkelt een volledige suite van copilots volgens industriële standaarden voor de maak- en procesindustrie en breidt ook zijn Industrial Copilot-aanbod uit met de lancering van een geavanceerde onderhoudsoplossing, ontworpen om industriële onderhoudsstrategieën te herdefiniëren.

Siemens introduceert generatieve AI in de volledige onderhoudscyclus

De nieuwe generatieve AI-oplossing zal elke fase van de onderhoudscyclus ondersteunen door industrieën de overstap te helpen maken van traditionele onderhoudspraktijken naar een intelligente, datagestuurde aanpak. Om dit te realiseren wordt de Senseye Predictive Maintenance-oplossing, ondersteund door Microsoft Azure, uitgebreid met twee nieuwe functies:

  • Basispakket: deze oplossing biedt een toegankelijke en kostenefficiënte introductie tot voorspellend onderhoud, waarbij AI-gestuurde reparatie-ondersteuning wordt gecombineerd met elementaire voorspellingsmogelijkheden. Zo kunnen bedrijven de overstap maken van reactief naar conditioneel onderhoud door met een basis connectiviteit sensorgegevens te verzamelen en de condities op te volgen in real time. Met AI-ondersteunde probleemverhelping en minimale infrastructuurvereisten kunnen bedrijven de storingstijd verminderen, de efficiëntie van het onderhoud verbeteren en de basis leggen voor een volledig predictief onderhoud.
  • Schaalpakket: dit pakket is ontworpen voor bedrijven die hun onderhoudsstrategie volledig willen omvormen en integreert Senseye Predictive Maintenance met de volledige Maintenance Copilot-functionaliteit. Op die manier kunnen klanten storingen voorspellen voordat ze zich voordoen, de uptime maximaliseren en de kosten verlagen met AI-gestuurde inzichten. Deze oplossing biedt bedrijfsbrede schaalbaarheid, geautomatiseerde diagnostiek en duurzame bedrijfsresultaten en helpt bedrijven verder te gaan dan traditioneel onderhoud door de activiteiten op meerdere locaties te optimaliseren en tegelijkertijd de efficiëntie en veerkracht op lange termijn te ondersteunen. 

Met dit nieuwe aanbod kan de volledige onderhoudscyclus worden gedekt, van reactieve reparatie tot voorspellende en preventieve strategieën, door gebruik te maken van generatieve AI-gestuurde inzichten die de besluitvorming en efficiëntie in industriële omgevingen verbeteren.

Omdat industrieën steeds meer op zoek zijn naar manieren om de betrouwbaarheid te verbeteren en de kosten te drukken, evolueren onderhoudsactiviteiten van een reactieve naar een proactieve aanpak. Traditionele onderhoudsstrategieën leiden vaak tot kostbare storingstijd en andere inefficiënties. Siemens pakt deze uitdaging aan door AI-gestuurde onderhoudsoplossingen te integreren die bedrijven helpen hun bedrijfsmiddelen optimaal te laten presteren en de operationele uptime te maximaliseren. De fusie van generatieve AI en predictief onderhoud stelt klanten in staat om realtime gegevens en geavanceerde analyses te benutten en zo tijdig te kunnen ingrijpen en strategisch te plannen. De eerste gebruikscases tonen aan dat de Industrial Copilot voor onderhoud helpt om de reactieve onderhoudstijd met gemiddeld 25% te beperken.

“Deze uitbreiding van onze Industrial Copilot is een belangrijke stap in onze missie om onderhoudsactiviteiten om te vormen”, aldus Margherita Adragna, CEO Customer Services bij Siemens Digital Industries. “Door onze oplossingen voor predictief onderhoud uit te breiden, bieden we industrieën de kans om naadloos over te schakelen van reactieve naar proactieve onderhoudsstrategieën en hun efficiëntie en veerkracht te verhogen in een steeds complexer industrieel landschap.”

Met deze innovatie bouwt Siemens voort aan zijn visie van een gedigitaliseerde industrie door klanten een intelligente en geïntegreerde benadering van onderhoud te bieden met gegarandeerd operationeel succes op lange termijn.

Meer info vindt u op de perswebsite van Siemens.

 

Siemens Digital Industries (DI) is een innovatieleider op het vlak van automatisering en digitalisering. In nauwe samenwerking met partners en klanten, stuurt DI de digitale transformatie in de proces- en maakindustrieën aan. Met zijn Digital Enterprise-portfolio biedt DI ondernemingen van om het even welke omvang een omvattend End-to-End-aanbod van producten, oplossingen en diensten om de volledige waardeketen te integreren en te digitaliseren. Geoptimaliseerd voor de specifieke behoeften van elke industrietak, ondersteunt DI's unieke portfolio klanten bij het realiseren van hogere productiviteits- en flexibiliteitsniveaus. DI breidt zijn portfolio voortdurend verder uit met innovaties om de meest geavanceerde, toekomstgerichte technologieën te integreren. Siemens Digital Industries heeft zijn internationale hoofdkantoor in Nürnberg, Duitsland, en heeft wereldwijd zo’n 76.000 medewerkers in dienst.

Siemens AG (Berlijn en München) is een toonaangevende technologieonderneming met focus op de domeinen industrie, infrastructuur, transport en gezondheidszorg. Het doel van de onderneming is het creëren van technologie die het dagelijkse leven transformeert, voor iedereen. Door de reële en digitale wereld te combineren, stelt Siemens haar klanten in staat hun digitale en duurzaamheidstransformaties te versnellen, waardoor fabrieken efficiënter worden, steden leefbaarder en transport duurzamer. Siemens heeft ook een meerderheidsparticipatie in de beursgenoteerde onderneming Siemens Healthineers, een wereldwijd toonaangevende leverancier van medische technologie die baanbrekende ontwikkelingen realiseert in de gezondheidszorg. Voor iedereen. Overal. Duurzaam. In boekjaar 2024, afgesloten op 30 september 2024, genereerde de Siemens-groep een omzet van € 75,9 miljard en een nettowinst van € 9,0 miljard. Op 30 september 2024 had de onderneming wereldwijd ongeveer 312.000 medewerkers in dienst op basis van voortgezette activiteiten. Meer informatie is beschikbaar op het Internet via www.siemens.com.

Katrien Valkiers

Katrien Valkiers

Head of Communications, Siemens Belgium
Caitlin Muyllaert

Caitlin Muyllaert

PR Consultant, Evoke

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be