Selecta geeft koffie-afval een tweede leven in samenwerking met Grounds Up

Proefproject bij HoGent zorgt voor vaste bron van koffiegruis

Gent, 3 september 2024 - Grounds Up, een innovatieve start-up die koffie-afval hergebruikt, en Selecta, de marktleider in koffie en foodtech-oplossingen, gaan structureel samenwerken. Selecta zal koffiegruis leveren dat Grounds Up verwerkt tot waardevolle grondstoffen voor onder meer de productie van herbruikbare koffiebekers. Als eerste stap in de samenwerking is een proefproject bij HoGent opgestart, waar Grounds Up koffiegruis zal ophalen om het te verwerken. Op termijn wil Selecta de samenwerking opschalen door nog meer koffiegruis te leveren.

Grounds Up werd in 2022 opgericht door Lukas Van Quickelberghe en investeerder Erik Groes. De start-up verwerkt koffiegruis tot nieuwe grondstoffen die als basis dienen van composietmateriaal waarmee herbruikbare bekers of bloempotten vervaardigd worden, of olie voor zeep en cosmetische producten.

Grounds Up is ambitieus en wil de grootste koffie-afvalverwerker ter wereld worden. Dat lukt niet zonder samenwerkingen, beseft Lukas Van Quickelberghe. "Selecta is voor ons een ideale partner. Als grootste koffiedistributeur in vele Europese landen hebben ze toegang tot veel koffie-afval. Wij willen graag de partner zijn die dat afval omzet in waardevolle grondstoffen."
Lukas Van Quickelberghe en Erik Groes
Lukas Van Quickelberghe en Erik Groes

Pilootproject bij HoGent

Een eerste stap in deze samenwerking is een pilootproject bij HoGent, waarbij Grounds Up koffiegruis zal ophalen op de hogeschoolcampussen en het vervolgens verwerkt tot nieuwe grondstoffen.

Dick Deroo van Selecta licht toe: “Voor Selecta past deze samenwerking in de ambitieuze duurzaamheidsdoelstelling die wij voor onszelf stellen. In alles wat wij doen, trachten wij immers de impact op het milieu maximaal te beperken. Onze klanten genereren een aanzienlijke hoeveelheid koffie-afval. Dit project biedt een innovatieve manier om alvast een deel van dat afval op een duurzame wijze te verwerken. Door het koffiegruis te laten inzamelen door Grounds Up, dragen we bovendien bij aan de circulaire economie."

Voor Grounds Up is het proefproject bij HoGent extra interessant omdat de eigen verwerkingsfaciliteiten in Gent gevestigd zijn. Dat vermindert het nodige transport en de bijhorende CO2-uitstoot. Bovendien kan de ophaling van koffiegruis dankzij de nabijheid optimaal georganiseerd worden. Daardoor is er minder kans op kwaliteitsverlies bij het restproduct.

“Dat is één van onze grootste uitdagingen en eigen aan het werken met afvalproducten uit de koffieketen”, licht Van Quickelberghe toe. “We onderzoeken verschillende oplossingen voor deze uitdaging, waarbij een snelle ophaling van koffiegruis momenteel de beste optie is.”

Schaalvergroting

Hoewel de inzameling van koffiegruis bij Selecta-klanten momenteel alleen bij HoGent is gepland, is de uitbreiding naar andere klanten een logische volgende stap. Grounds Up en Selecta onderzoeken mogelijkheden om de logistiek verder te optimaliseren en samen te werken met grotere afvalverwerkingspartners. "We zijn nog in gesprek over de praktische uitvoering, maar we geloven sterk in de groeimogelijkheden van deze samenwerking," besluit Van Quickelberghe.

 

Over Selecta Group ​
​Selecta Group, waarvan het hoofdkantoor sinds 1957 in Zwitserland is gevestigd, is een Foodtech-bedrijf met een toonaangevend netwerk voor zelfbedieningsdistributie in Europa, dat innovatieve gemaksvoedselservices en kwaliteitskoffiemerken van wereldklasse aanbiedt op de werkplek en in openbare ruimten. We zijn actief in de foodtechbusiness en werken voortdurend aan nieuwe innovaties en oplossingen. Dagelijks serveren we premium koffie en dranken, snacks en verse maaltijden aan meer dan 10 miljoen mensen in 16 landen in Europa. Met een jaarlijkse omzet van €1,4 miljard hebben we ons succes te danken aan onze ca. 6.200 hoogopgeleide, toegewijde en gepassioneerde Selecta-medewerkers die zich elke dag inzetten om miljoenen momenten van vreugde te creëren voor onze klanten en hun consumenten. Duurzaamheid is een integraal onderdeel van de manier waarop we zaken doen, gericht op de belangrijkste gebieden waarin we een positief verschil kunnen maken. Ga voor meer informatie naar www.selecta.com.

Caitlin Muyllaert

Caitlin Muyllaert

PR Consultant, Evoke

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be