Saroléa en ML6 ontwikkelen intelligente elektrische aandrijflijn

Grotere autonomie en langere levensduur voor volelektrische motor dankzij artificiële intelligentie

Saroléa en het Gentse ML6, gespecialiseerd in machine learning en artificiële intelligentie, zorgen voor een primeur in de motorwereld. De MANX7, het nieuwste volelektrische model van het vintage motormerk dat binnenkort van de band rolt, wordt uitgerust met Waizu van ML6. Deze software, ontwikkeld voor verregaande optimalisering in de procesindustrie, wordt nu voor het eerst geïntegreerd in een gemotoriseerd voertuig en zal zo elk greintje autonomie en vermogen uit de MANX7 weten te puren. Baanbrekend werk, en helemaal Belgisch. Saroléa zal deze technologie in de toekomst via een platform aanbieden aan andere constructeurs.

Eerder dit jaar ontwikkelde ML6 het predictieve controleplatform Waizu dat volledig is toegespitst op optimalisatie in de procesindustrie. Het platform combineert de jarenlange ervaring in machine learning voor predictief onderhoud van ML6 met baanbrekend onderzoek op gebied van reinforcement learning en Google’s nieuwste technologische ontwikkelingen op vlak van hardware en cloud. Deze revolutionaire software werd ontwikkeld voor de procesindustrie en laat bedrijven toe om tal van processen te optimaliseren.

Saroléa en ML6 slaan de handen in elkaar om hun ervaring in respectievelijk elektrische aandrijflijnen en AI-gestuurde procescontrole te combineren en deze toe te passen op de elektrische aandrijflijn van de MANX7, het nieuwste model van Saroléa. Ze maken gebruik van Google’s Edge TPU, een processor specifiek ontwikkeld voor artificiële intelligentie die wordt geïnstalleerd op de motor zelf.

“Tot op de dag van vandaag is AI mogelijk door eerst alle data van het systeem via het internet te versturen naar de cloud, vervolgens op basis hiervan de modellen te initialiseren (‘laten leren’) en de getrainde modellen terug te sturen naar de machine. Dankzij de Edge TPU kan de AI (‘getrainde modellen’) direct ingrijpen op een veel efficiëntere manier. Daarnaast is het mogelijk om per individueel systeem bij te leren”, vertelt Nicolas Deruytter zaakvoerder van ML6, dat een zeer nauwe samenwerking met Google Cloud onderhoudt.

Reinforcement learning
“De voorbije vier jaar hebben we miljoenen lijnen aan data verzameld en op basis hiervan een basisconfiguratie uitgewerkt”, vertelt Bjorn Robbens, CEO van Saroléa. “Dit zullen er nu snel miljarden worden. Door de continue datafeed wordt het model ook constant verder geoptimaliseerd. Bovendien zijn via de IoT-chip alle motorfietsen met elkaar geconnecteerd waardoor ze als het ware van elkaar leren. Hoe meer motorfietsen en hoe meer data, hoe sterker de optimalisatie. Aan de hand van reinforcement learning weet iedere motor exact welke instellingen optimaal zijn in welke situatie, wat leidt tot betere prestaties en een verhoogde autonomie.”

Efficiëntie en levensduur
Er zijn talloos veel parameters in het voertuig die in kaart kunnen worden gebracht en geoptimaliseerd, iets wat onmogelijk manueel kan gebeuren. Bovendien variëren deze data naargelang de situatie en locatie. Hoe wordt het vermogen aangestuurd, welke temperaturen ontwikkelen zich in het voertuig? Hoe wordt de batterij beheerd? De chip capteert, interpreteert en de software bepaalt vervolgens wat de beste instellingen zijn. Zo willen Saroléa en ML6 volop inzetten op verhoogde autonomie, predictief onderhoud en verbeterde batterijprestaties.

“Enerzijds kunnen we zo de efficiëntie van het voertuig verhogen, wat rechtstreeks resulteert in een grotere autonomie. Anderzijds verlengen we ook de levensduur van de batterij. De manier waarop deze wordt belast, bepaalt mee de levensduur van de batterij. Als we kunnen groeien naar een model waar in de batterij in ideale omstandigheden opgeladen en belast wordt, kunnen we de autonomie met 20% tot 40% verhogen en zal de batterij jarenlang meegaan”, vertelt Bjorn Robbens.

Platform
Het potentieel van deze technologische toepassing is enorm en reikt verder dan de motorwereld. Saroléa plant dan ook om deze technologie in de nabije toekomst te vermarkten en via een platform ter beschikking te stellen van de volledige automotive wereld. “Bussen, vrachtwagens, fietsen, AGV’s (Automated Guided Vehicles) … We zien dit heel breed en willen de technologie en kennis die we hebben opgebouwd met ML6 als partner packagen en als off-the-shelf oplossing aanbieden aan OEM-spelers”, aldus Bjorn Robbens.

Nicolas

Deruytter, ML6

Corneel Haine

PR Director, Evoke (CJ Communications BVBA)

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be