RoboRana en BMC helpen provincie Utrecht met robotisering

RPA-robot verlaagt administratielast finance-afdeling en verlost collega’s van eentonig werk

Utrecht, 25 januari 2022 – De finance-afdeling van de provincie Utrecht ontdekt sinds kort de kracht van robotisering. Dat doet het met de ondersteuning van BMC, onderdeel van de Yacht groep, en RoboRana, specialist in intelligent process automation. RoboRana ontwikkelde een robot die automatisch de openstaande verplichtingen in de administratie afboekt op basis van business rules. De robot helpt zo niet alleen bij budgetbewaking, de collega’s worden ook verlost van een bijzonder saai en tijdrovend karwei. Het afboeken gebeurt bovendien sneller en foutloos, wat de efficiëntie bevordert. De provincie wil de inzet van de robot nu verder uitbreiden en kijkt ook naar andere processen in andere afdelingen om te robotiseren.

De provincie Utrecht beslaat zo’n 1.560 vierkante kilometer, telt 26 gemeenten en biedt een thuis aan ongeveer 1,36 miljoen inwoners. Om de groei van de provincie, met oog voor een duurzame en gezonde leefomgeving voor alle burgers, te bestendigen en het beleid te faciliteren, kijkt het bestuur steeds meer naar digitalisering en nieuwe technologieën. De finance-afdeling is de eerste dienst van de provincie die de vruchten plukt van een dergelijke innovatie.

“Sinds vorig jaar werken we voor de finance-afdeling aan een verbeterprogramma om processen te optimaliseren”, vertelt Ross van Ravenswaay, programmamanager Bedrijfsvoering bij de provincie Utrecht. “We keken naar de mogelijkheden van nieuwe technologieën zoals artificiële intelligentie en kwamen zo terecht bij het potentieel van robotisering. Met de ondersteuning van BMC en RoboRana definieerden we verschillende processen die met behulp van robotic process automation (RPA) geautomatiseerd konden worden. Het afboeken van verplichtingen kwam als prioriteit uit de bus.”

Duizenden verplichtingen

De provincie werkt als overheid met een verplichtingensysteem. De verplichtingen die zijn afgerond wanneer leveranciers zoals bouwbedrijven, artiesten of onderhoudsploegen hun prestaties of project hebben (op)geleverd, moeten door de besteller worden afgesloten door de laatste factuur aan te duiden als eindfactuur. Dit proces is zeer belangrijk in het kader van budgetbewaking en financiële prognoses. Echter, veel medewerkers vergeten dit te doen. Hierdoor blijven veel verplichtingen onnodig openstaan, waardoor de lijst aandikt en het werk na maanden niet meer te overzien is.

RoboRana, gespecialiseerd in intelligent process automation, bouwde daarom samen met BMC een RPA-robot die dit proces automatiseert. “De robot haalt op reguliere basis de lijst met openstaande verplichtingen uit het SAP-systeem”, vertelt Roel Hoeks, mede-oprichter en managing partner van RoboRana Nederland. “Vervolgens filtert hij de verplichtingen uit deze lijst die voldoen aan bepaalde business rules, bijvoorbeeld wanneer het openstaande bedrag laag genoeg is of wanneer het project reeds een aantal maanden verstreken is. Ten slotte sluit de robot deze verplichtingen af in de administratie en mailt hij de lijst van afgesloten verplichtingen naar een ‘fysieke’ collega ter controle.​​ In de ontwikkel- en testomgeving is de robot geslaagd met vlag en wimpel. De volgende stap voor de provincie is om hem in samenwerking met de IT-afdeling in productie te nemen.”

Aangenamer werken en betere prognoses

De meerwaarde van de robot, die onder de collega’s Rob werd gedoopt, is veelzijdig. De medewerkers worden verlost van een repetitief karwei en robotisering maakt hun werk aangenamer. “Dat was voor ons prioritair. Bovendien krijgen de medewerkers meer ruimte om bij te dragen aan de beleidsvoering. Minder repetitieve handelingen en minder data invoeren betekent dat ze meer tijd hebben om analyses te maken, gerichte adviezen aan de business te geven en zo het voorspellend vermogen van de organisatie te vergroten. De efficiëntiewinst en toegenomen nauwkeurigheid voor de administratie maken het plaatje verder compleet. We kunnen tot dusver dan ook terugkijken op een geslaagde samenwerking met BMC en RoboRana. Alles verliep volgens plan en hun expertise was van goudwaarde. Kortom, de deskundigheid van hun experts spreekt voor zich”, vertelt Ross van Ravenswaay.

De provincie wil de capaciteiten van de robot nu uitbreiden en kijkt verder naar andere processen op andere afdelingen die in aanmerking komen voor robotisering. “De bedoeling van dit pilootproject was ook om onze mensen te inspireren rond de mogelijkheden van RPA en daar zijn we in geslaagd”, gaat Ross verder. “Ze omarmen de technologie en suggesties voor nieuwe projecten liggen reeds op tafel. Zo kan bijvoorbeeld het verdelen van het inkomend mailverkeer op de juridische dienst geautomatiseerd worden, net als bestellingen en aanvragen van laptops en e-mailadressen in het indiensttredingsproces van nieuwe collega’s. Er is nog heel wat mogelijk.”


Over RoboRana
RoboRana is een snelgroeiende en innovatieve Belgische start-up die werd opgericht in 2017 als onderdeel van de Cronos Groep. Ondertussen is het 50-koppige team actief in België en Nederland. RoboRana wil organisaties helpen bij het transformeren van data-intensieve bedrijfsprocessen, het verminderen van handmatig werk en fouten, het minimaliseren van kosten en het verbeteren van de klantervaring. Daarbij focust het op een Intelligent Process Automation (IPA)-strategie die verschillende geconnecteerde automatisatietechnologieën samenbrengt in één platform. 

Een IPA-strategie stoelt op vier geconnecteerde pijlers: process insights, process intelligence, robotic process automation (RPA) en business process management (BPM). Process insights en process intelligence behoren tot het intelligence-luik waarbij er enerzijds de ontdekking is van opportuniteiten op vlak van automatisatie en optimalisatie en anderzijds de mogelijkheid ontstaat om betere bedrijfsbeslissingen te nemen dankzij de gecombineerde kracht van RPA en AI-skills. RPA en BPM behoren tot het automation-luik waarin RPA pure taakautomatisatie is en BPM zwaardere, uitgebreidere processen automatiseert. 

Voor meer informatie: https://roborana.com 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be