RIZIV geniet van efficiënter dossierbeheer dankzij low-codeplatform RoboRana

Snelle en kwaliteitsvolle implementatie voedt zoektocht naar meer automatisatiemogelijkheden

Brussel/Antwerpen, 10 juni 2021 – RIZIV, het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering, rekende op de ondersteuning van RoboRana voor de vervanging van haar oude casemanagementplatform voor dossierbeheer en -verwerking. Samen met Appian implementeerde de Intelligent Process Automation-specialist RoboRana een low-code ontwikkelingsplatform dat volledig voldoet aan de specifieke eisen van het Rijksinstituut en aansluit bij de ervaring van haar medewerkers. RIZIV geniet hiermee van zowel technische als organisatorische verbeteringen. 

De werking van RIZIV is voornamelijk gebaseerd op de verwerking van talloze dossiers, waaronder patiëntendossiers, waarbij in veel gevallen verschillende afdelingen binnen de organisatie en haar partners gelijktijdig werken aan dezelfde case. In 2013 werd een casemanagementplatform geïntroduceerd om de workflow voor complexe dossiers beter te stroomlijnen en uniform te maken. Dat platform was na bijna tien jaar aan vervanging toe. “RIZIV is in feite een nicheorganisatie met specifieke toepassingen, wat betekent dat we op zoek waren naar een softwarepakket dat volledig aansluit bij onze noden”, vertelt portfoliomanager bij RIZIV, Milena Mitrovic.

Om de nood aan minder tijdrovende dossierverwerking en meer procesautomatisatie in te vullen, kon RIZIV rekenen op Cronos Public Services, een partner voor Belgische overheidsinstellingen, en RoboRana. Met Appian bood RoboRana een open platform dat low-code ontwikkeling voor applicaties en casemanagement combineert met een intelligente automatisering. Het Appian-platform is uitermate geschikt voor de aaneenschakeling van uiteenlopende systemen en complexe processen die deel uitmaken van de workflow van RIZIV. RoboRana regelde alle licenties, ondersteunde RIZIV bij de implementatie en hielp de betrokken medewerkers bij de organisatie met interne kennisopbouw rond de werking van het platform.

Technische en organisatorische vernieuwingen

Het nieuwe platform levert een dubbele winst op aangezien er zowel vernieuwd wordt op technisch als op organisatorisch vlak. Ten eerste wordt de technologie meer up-to-date waardoor op een kortere tijd betere bedrijfsapplicaties ontwikkeld kunnen worden die ervoor zorgen dat dossiers sneller op de juiste plaats en bij de juiste persoon terechtkomen. Op die manier slaagt RIZIV erin om dossiers vlotter te verwerken. Ten tweede is ook de manier van werken veranderd, waardoor er sprake is van meer transparantie en een duidelijker overzicht. Digitalisering maakt namelijk automatisering mogelijk, dus dossiers belanden automatisch bij de volgende persoon in het proces, wat leidt tot een betere opvolging. 

Snelheid en kwaliteit voorop

Het nieuwe low-codeplatform versnelt het proces van idee tot oplevering bij nieuwe interne bedrijfsapplicaties aanzienlijk. Processen die vroeger drie tot vijf jaar in beslag namen, kunnen nu op een jaar uitgevoerd worden. Zo is er een betere procesbegeleiding dankzij een geautomatiseerd rapporteringssysteem. Mathias Fransen, managing partner bij RoboRana, verduidelijkt: “We werken binnen een multidisciplinaire context waarbij snelheid en kwaliteit van de oplossing voorop staan. Snelle realisaties inspireren gebruikers om nieuwe cases aan te brengen voor verdere automatisatie.”

Dankzij de introductie van het nieuwe platform kan RIZIV klanten een betere dienstverlening aanbieden door een duidelijke visibiliteit en razendsnelle procedures. “Onze consultants en externe medewerkers hebben in het verleden heel wat expertise opgebouwd die we nu kunnen integreren in het nieuwe platform. Bovendien hebben we intern ook een aantal specialisten in Appian. Ze overleggen nauw met RoboRana en werken aan nieuwe meer generieke oplossingen”, aldus Mitrovic. ​ 

Toekomstverhaal

RIZIV en RoboRana stelden samen een roadmap met toekomstige ontwikkelingen op die doorloopt tot 2024. Daarin is duidelijk geformuleerd hoe bestaande processen geoptimaliseerd en bedrijfsapplicaties herschreven zullen worden. De organisatie blijft de komende tijd alert voor bijkomende opportuniteiten om nieuwe business cases te integreren.

Mitrovic is lovend over het partnerschap met RoboRana en Cronos Public Services. “De samenwerking met RoboRana is heel hecht dankzij de transparante communicatie. We kunnen volledig terugvallen op hun competenties. Onze ervaringen met Cronos Public Services waren in het verleden al positief en dit is opnieuw een bevestiging. Het samenwerkingsverband is een win-winsituatie, omdat alle partijen veel van elkaar opsteken.”

Over RoboRana
RoboRana is een snelgroeiende en innovatieve Belgische start-up die werd opgericht in 2017 als onderdeel van de Cronos Groep. Ondertussen is het 50-koppige team actief in België en Nederland. RoboRana wil organisaties helpen bij het transformeren van data-intensieve bedrijfsprocessen, het verminderen van handmatig werk en fouten, het minimaliseren van kosten en het verbeteren van de klantervaring. Daarbij focust het op een Intelligent Process Automation (IPA)-strategie die verschillende geconnecteerde automatisatietechnologieën samenbrengt in één platform. 

Een IPA-strategie stoelt op vier geconnecteerde pijlers: process insights, process intelligence, robotic process automation (RPA) en business process management (BPM). Process insights en process intelligence behoren tot het intelligence-luik waarbij er enerzijds de ontdekking is van opportuniteiten op vlak van automatisatie en optimalisatie en anderzijds de mogelijkheid ontstaat om betere bedrijfsbeslissingen te nemen dankzij de gecombineerde kracht van RPA en AI-skills. RPA en BPM behoren tot het automation-luik waarin RPA pure taakautomatisatie is en BPM zwaardere, uitgebreidere processen automatiseert. 

Gereputeerde bedrijven zoals VDAB, Acerta, Port of Antwerp, Sibelga, Agristo en FOD Financiën maken vandaag reeds gebruik van de kennis en kunde van RoboRana. 

Voor meer informatie: https://roborana.com 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be