RAM toont Rampage in Europese preview op het podium van Fieracavalli
- Als hoofdpartner van Fieracavalli 2025 presenteert RAM de Europese preview van de Rampage: een premium compacte lifestyle pick-up die perfect inspeelt op de behoeften van klanten die iets zoeken tussen een C-SUV en een middelgrote pick-up.
- Met deze vernieuwende strategie introduceert RAM een voertuig dat een leemte in de markt opvult, met een waardepropositie die focust op dagelijkse rijbaarheid, zonder in te boeten aan laadvermogen, functionaliteit of prestaties.
- De Rampage wordt voorgesteld in twee versies: de Rebel – ontworpen voor offroadgebruik, met een nieuwe 2.2 Multijet Turbo Diesel-motor van 200 pk/450 Nm; en de R/T – sportiever, met een krachtige 2.0 Hurricane 4 Turbo-benzinemotor van 272 pk/400 Nm.
- Dankzij de krachtige 4x4-aandrijving is de RAM Rampage ideaal voor zowel dagelijkse verplaatsingen als vrijetijdsactiviteiten. Hij belichaamt de kernwaarden van het merk: kracht, capaciteiten, premiumkwaliteit en technologie.
- Het opvallende design met geoptimaliseerde proporties, full-LED-verlichting met dynamische richtingaanwijzers en mistlampen met bochtverlichting gaat gepaard met een laadruimte van 980 liter. De Rebel-versie krijgt robuuste afwerkingen en Pirelli Seal Inside All-Terrain-banden; de R/T onderscheidt zich door een verlaagd onderstel en 19-inch velgen.
- Binnenin vinden we een op de bestuurder gerichte cockpit met hoogwaardige materialen, een met leder of suède bekleed dashboard, een 12,3-inch infotainmentsysteem met draadloze connectiviteit, een 10,3-inch digitaal instrumentencluster, een Harman Kardon®-audiosysteem met 10 luidsprekers, RAM Charger met zes USB-poorten en 35,4 liter slimme opbergruimte.
- De Rampage is uitzonderlijk rijk uitgerust en biedt premiumkenmerken die hem doen uitsteken boven zijn segment, zoals het Active Driver Assist-systeem met Level 2 ADAS-technologie: onder meer Traffic Jam Assist, Hands-off Detection en Highway Assist.
Tijdens Fieracavalli 2025, waar RAM optreedt als hoofdpartner, greep het merk de kans om het model Rampage voor het eerst in Europa te tonen aan een publiek dat perfect aansluit bij de positionering van het product. Met dit model – de eerste RAM die volledig is ontworpen en geproduceerd in Brazilië – wil het merk het concept van de pick-up herdefiniëren. Voor journalisten, geïnteresseerden en professionals uit de sector onthulde RAM de compacte pick-up om het potentieel van een commerciële lancering te toetsen. Deze zou een absolute primeur betekenen voor de Europese markt: een premium compacte lifestyle pick-up die het gat opvult tussen compacte SUV’s en traditionele pick-ups, gepositioneerd in het hart van het C-segment en gericht op de behoeften van Europese klanten.
“De introductie van de Rampage in Europa zou een nieuw en gedurfd hoofdstuk betekenen voor RAM. Met zijn compromisloze design, premium uitrusting en krachtige prestaties is Rampage meer dan een compacte pick-up — het is een lifestyleverklaring. Fieracavalli is het perfecte podium om een voertuig te presenteren dat de kernwaarden van RAM belichaamt: kracht, capaciteiten, premiumkwaliteit en geavanceerde technologie, afgestemd op de Europese klant,” verklaarde Fabio Catone, Head of RAM Europe.
De previewstrategie weerspiegelt de innovatieve aanpak die eerder werd toegepast bij de RAM 1500: het anticiperen op de behoeften van Europese klanten door een product met onderscheidende eigenschappen te introduceren op een nieuwe markt. De waardepropositie is gericht op dagelijkse gebruiksvriendelijkheid zonder in te boeten aan laadvermogen, bruikbaarheid en prestaties die typerend zijn voor pick-ups. De Rampage richt zich op klanten die een veelzijdig voertuig zoeken dat geschikt is voor zowel dagelijks gebruik als vrijetijdspassies – een alternatief voor wie ontevreden is over de beperkingen van traditionele middelgrote pick-ups en SUV’s. Het model combineert comfort, rijplezier en premium technologie en belichaamt de vier pijlers van het merk: kracht, capaciteit, premiumkwaliteit en technologie. De Rampage wordt in twee varianten gepresenteerd, beide te zien op Fieracavalli: Rebel, ontworpen voor offroad- en outdooractiviteiten; en R/T, sportiever en eleganter, volledig in lijn met het DNA van het merk.
Opvallende aanwezigheid en exclusieve details
Het exterieur vertaalt volledig de RAM-designtaal met een gespierde en krachtige uitstraling vanuit elk perspectief. De proporties – 5.028 mm lang, 1.886 mm breed en 1.716 mm hoog – zorgen voor wendbaarheid in de stad en stabiliteit daarbuiten. De aandacht voor detail blijkt uit de full-LED-verlichting met dubbele functies (groot-/dimlicht) en dynamische richtingaanwijzers, die de visuele breedte van het voertuig accentueren. De mistlampen zijn eveneens LED en beschikken over een bochtverlichting, wat de zichtbaarheid op gemengde ondergronden verbetert. Achteraan heeft de lichtsignatuur een patroon dat, wanneer verlicht, doet denken aan de Amerikaanse vlag, waarbij de rode strepen en het achteruitrijlicht de sterren en strepen vormen.
De Rebel onderscheidt zich door technische accenten, veel zwart- en grafietafwerkingen, 235/65 R17 All-Terrain-banden met Pirelli Seal Inside-technologie en specifieke offroaddetails. De velgen en grille hebben een exclusief ontwerp. De R/T daarentegen heeft een sportiever karakter met glanzend zwarte accenten, specifieke motorkapgraphics, stijvere vering, 10 mm verlaagd onderstel en 19-inch velgen met 235/55-banden. Een zwart dak maakt het sportieve geheel af. De laadruimte van 980 liter maakt de Rampage ideaal voor sportuitrusting of professioneel gebruik.
Luxe interieur met focus op de bestuurder
Het interieur tilt de standaard in het segment naar een hoger niveau dankzij premium materialen en verfijnde afwerking. Zachte zetels geïnspireerd op loungecomfort, suède bekleding, en in de R/T-versie geperforeerd suède leder met rode stiksels versterken het sportieve karakter. Er is tweezone-klimaatregeling met ventilatie achteraan, LED-sfeerverlichting en een met leder of suède bekleed dashboard: zwart in de Rebel en suède in de R/T. Ook de deurpanelen, middenarmsteun en het multifunctionele stuur zijn in hoogwaardige materialen uitgevoerd. Het stuur van de Rebel heeft een Sport-knop die het digitale instrumentenpaneel aanpast, de gas- en stuurrespons verscherpt en schakelmomenten verhoogt. In de R/T-versie is deze knop specifiek afgestemd op de sportmodus van het model.
Het infotainmentsysteem bestaat uit een 12,3-inch centraal scherm met draadloze Apple CarPlay en Android Auto, een 10,3-inch digitaal instrumentencluster en een Harman Kardon®-audiosysteem met negen luidsprekers en een 6" subwoofer (360 W). Zes USB-poorten, waaronder drie Type-C’s, zorgen voor connectiviteit. De ergonomie is volledig gericht op de bestuurder met een draaiknopversnelling, overzichtelijke bedieningselementen en een vernieuwde HMI-logica die afleiding vermindert. De R/T biedt een sportstuur en cockpit met specifieke afwerkingen, terwijl de Rebel inzet op duurzame, makkelijk te reinigen oppervlakken — ideaal voor buitenactiviteiten. Met een opbergruimte van 35,4 liter in open en gesloten compartimenten biedt de Rampage ook binnenin veelzijdigheid voor werk en vrije tijd.
Maximaal rijplezier en offroad-vaardigheid
De Rampage is ontwikkeld in twee versies, elk met een eigen karakter: R/T – een ode aan de jaren ’70 en symbool voor sportieve prestaties, met een 2.0 Hurricane 4 Turbo-benzinemotor (272 pk, 400 Nm), goed voor een topsnelheid van 220 km/u en een sprint van 0-100 km/u in 6,9 seconden. Rebel – met een 2.2 Multijet Turbo Diesel (200 pk, 450 Nm), die een trek- en laadvermogen biedt van 1.015 kg, minder verbruikt en extra wendbaarheid levert. 0–100 km/u gaat in 9,9 seconden, met een topsnelheid van 196 km/u. Alle versies hebben een negenversnellingsautomaat met draaiknop en schakelflippers, automatische 4x4-aandrijving met verdeling over beide assen en een 4WD Low-modus. De multilink-ophanging op beide assen biedt een rijgevoel vergelijkbaar met dat van een auto, zonder in te boeten aan offroadcapaciteiten. Hill Descent Control, Hill Start Assist en ventilatieschijven (305 mm vooraan, 320 mm achteraan) met elektrische parkeerrem en Auto Hold-functie behoren tot de standaarduitrusting. De R/T geniet van extra verfijning dankzij een zachtere voorophanging die comfort verhoogt zonder het sportieve DNA te verliezen.
Geavanceerde technologie en Level 2 ADAS
De nieuwe generatie technologie en rijhulpsystemen vormen het echte concurrentievoordeel van de Rampage. Beide versies bieden standaard een Level 2 ADAS-pakket met Active Driver Assist, waaronder:
- Traffic Jam Assist en Highway Assist, die snelheid en rijstrookpositie automatisch aanpassen;
- Hands-off Detection, dat via sensoren de aanraking van de bestuurder aan het stuur detecteert;
- Frontale botsingswaarschuwing met automatische noodremfunctie en voetgangers-/fietserdetectie;
- Adaptive Cruise Control met Stop&Go;
- Lane Departure Warning Plus;
- Blind Spot Detection en Rear Cross Traffic Alert;
- Automatische verlichting.
Daarnaast zijn zeven airbags standaard aanwezig, evenals Keyless Enter’n Go, remote start, een elektrochromatische binnenspiegel, regensensor en elektrisch inklapbare buitenspiegels met verlichting.
RAM hoofdpartner van Fieracavalli 2025
Met Fieracavalli 2025 luidt RAM een nieuw tijdperk in: een nauwe samenwerking met de wereld van de paardensport. Het evenement vindt plaats van 6 tot 9 november in Verona en geldt als internationale referentie in de sector. RAM treedt op als hoofdpartner en titelsponsor van Hal 8. Daarnaast kondigt RAM een samenwerking aan met Scuderia 1918, een wereldwijd toonaangevend merk in de paardensport. Beide merken bundelen hun krachten in naam van prestaties. RAM zal het Scuderia 1918-team voorzien van zijn meest krachtige modellen voor gebruik op het terrein en tijdens evenementen. De trucks combineren indrukwekkend trekvermogen met offroadcapaciteit, wat de dagelijkse routine van ruiters en verzorgers efficiënter en aangenamer maakt.
Over RAM
RAM biedt een volledig gamma van full-size pick-ups, waaronder de Ram 1500 en Heavy Duty-modellen, die prestaties, technologie en luxe combineren. In Europa onderscheiden vooral de Ram 1500 RHO en Ram 1500 Tungsten zich: de eerste door zijn ongeëvenaarde offroadprestaties, de tweede door zijn premiumafwerking en 540 pk. De logistiek en operaties in de regio worden beheerd door KWA, een belangrijke internationale commerciële partner.

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)