Brusselse Penbox verovert in ijltempo Belgische verzekeringswereld en sluit eerste Frans partnerschap

Vijf van de tien grote verzekeraars in België zijn reeds klant, waaronder AG, Allianz en P&V

Etterbeek, 6 april 2023 - Penbox, de Brusselse insurtech die met haar digitaal platform de vele gegevensuitwisselingen in de verzekeringssector stroomlijnt en vergemakkelijkt, heeft er een straf 2022 opzitten. Zo ging het personeelsbestand van tien naar twintig medewerkers, en gingen de recurrente inkomsten zelfs maal drie. Dit jaar wil de start-up doorgaan op hetzelfde elan en ook internationaal zijn eerste stappen zetten. Een opsteker in dat opzicht is het kersverse partnerschap met het Franse Prima Solutions, dat cloudoplossingen ontwikkelt specifiek voor verzekeringsprofessionals en met meer dan twintig jaar ervaring incontournable is in het Franse en Europese verzekeringslandschap.

De vier oprichters van Penbox: Christophe Castan, Benoît Decoene, Emile Fyon en Matthieu Sieben
De vier oprichters van Penbox: Christophe Castan, Benoît Decoene, Emile Fyon en Matthieu Sieben

Het gaat hard voor Penbox: opgericht in 2019, officiële productlancering in 2021, en datzelfde jaar nog een eerste kapitaalronde van 1,5 miljoen euro. In 2022 groeide het team van tien naar twintig personen, gingen de recurrente inkomsten maal drie, en zag Penbox zijn oplossing bekroond met de Prijs van de Makelaar op de Vivium Digital Awards. Vandaag telt het jonge bedrijf al meer dan 350 tevreden klanten, waaronder de helft van de grootste Belgische verzekeraars: het bewijs dat de oplossing van Penbox een antwoord biedt op een reële nood. 

Bij Allianz hadden we als doel om onze schadeclaims op een meer complete, gestructureerde en gebruiksvriendelijke manier te digitaliseren, met als doel de klantervaring en dienstverlening aan makelaars te verbeteren en de operationele efficiëntie te verhogen. Dankzij Penbox konden we in slechts enkele maanden ons eigen aangifteformulier opstellen voor drie verschillende productfamilies, en zijn we nu al live”, getuigt Vincent DELGHUST, Head of Material Damage bij Allianz.

50% hogere operationele efficiëntie

De op maat ontwikkelde formulieren van Penbox stellen verzekeraars in staat om de complexiteit van verzekeringsprocessen te beheren voor elke betrokken partij. De resultaten zijn duidelijk: adoptiepercentages tot ruim 82%, en tot 50% meer operationele efficiëntie op gedigitaliseerde processen. In nauwelijks drie tot zes maanden is de investering zo terugverdiend. 

Het verzamelen van gegevens staat centraal bij verzekeraars: die zijn nodig om premies te berekenen, claims af te handelen, schade te compenseren en fraude te voorkomen. De meeste verzekeringsmaatschappijen hebben plannen om hier intern een oplossing voor uit te dokteren. Maar, dit op korte termijn realiseren en implementeren is gemakkelijker gezegd dan gedaan”, stelt Christophe Castan, medeoprichter van Penbox. Onze oplossing is ‘tried and tested’, en kan bijzonder snel geïmplementeerd worden: voor sommige processen zelfs op een week tijd.

Door taken zonder toegevoegde waarde te automatiseren, kan Penbox de tevredenheid van werknemers verhogen. Naast kostenbeheersing biedt het gebruik van Penbox bedrijven zo ook een extra troef in de war for talent.

Over de grenzen

Terwijl de verovering van België nog volop aan de gang is, kijkt Penbox ook al over de grenzen. Zo zette het in Frankrijk ondertussen zijn eerste stappen, en heeft het er nu dus een eerste internationaal partnerschap beet met Prima Solutions, dat cloudoplossingen ontwikkelt voor de verzekeringssector. Beide spelers besloten hun krachten te bundelen om de administratie van verzekeraars en makelaars te vergemakkelijken via vloeiende, volledig digitale gegevensflows. 

De samenwerking met Prima Solutions ligt geheel in lijn met ons DNA, en zal ons toelaten om samen nog verder te gaan in het bijstaan van verzekeringsprofessionals, met name makelaars, die veel te winnen hebben bij het maximaal digitaliseren van hun activiteiten. Dat kan gaan om het verzamelen van gegevens, maar ook interacties met de verzekerden: handtekeningen, attesten, enzovoort”, verklaart Emile Fyon, medeoprichter en CEO van Penbox.

Prima L&H, het cloudplatform dat Prima ontwikkelde, wordt in Frankrijk gebruikt door enkele van de grootste namen uit de sector, maar ook allerhande kleinere spelers, makelaars en mutualiteiten. Dankzij dit partnerschap zullen gebruikers autonome, gepersonaliseerde en 100% digitale trajecten kunnen ontwikkelen via Penbox-formulieren, om administratieve procedures te versnellen en betrouwbaarder te maken en tegelijkertijd de gebruikerservaring van hun verzekerden te verbeteren.

In eigen land is Penbox momenteel zelf in gesprek met sociale secretariaten, mutualiteiten en andere sectoren waarvoor het uitwisselen van informatie en documenten ook een belangrijke uitdaging vormt.

 

Over Penbox ​
Penbox werd opgericht in 2019 als een digitaal platform dat de vele e-mailuitwisselingen vervangt die nodig zijn voor het samenstellen van een dossier, met slimme formulieren waarin de klant zijn dossier kan vervolledigen. Het bedrijf telt vandaag 20 medewerkers en heeft 350 klanten, waaronder vijf van de grootste Belgische verzekeraars.

Perscontact ​
Gregory Rottier (marketing manager) - gregory.rottier@penbox.io

Paul Geens

Paul Geens

PR consultant, Evoke

 

 ​ 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be