Ook Belgen volgen beter het voorbeeld van Japan: waterstraal en föhn in plaats van papier

Douchewc is geen trend maar duurzaam toilet van de toekomst

Overijse, 7 september 2023 - Douchewc’s winnen wereldwijd aan populariteit. In België laat de doorbraak op zich wachten. Nochtans is toiletpapier beduidend minder hygiënisch en komt het met een kostprijs, zowel financieel als ecologisch. Nu steeds meer mensen bewuster willen leven en minder natuurlijke grondstoffen willen gebruiken, helpt een duurzame badkamer het water- en energieverbruik verminderen. Een enorm besparingspotentieel is vooral mogelijk bij toiletpapier. Daarom roept de Duitse designbadkamerfabrikant Duravit op tot verandering en biedt het verschillende modellen douchewc’s aan die toiletpapier nagenoeg volledig overbodig maken. 

Toiletpapier gebruiken is een ingeburgerde gewoonte, maar is niet heel hygiënisch. Na het sporten wassen we ons namelijk ook niet met droge doekjes maar met water, dus waarom zouden we niet hetzelfde doen na een toiletbezoek? Bovendien is de productie van toiletpapier schadelijk voor het milieu en verstopt het regelmatig afvoerleidingen. Bij douchewc's is geen toiletpapier nodig, wat zachter is voor de huid en de lichamelijke hygiëne verbetert. In verschillende landen zijn douchewc’s geen uitzondering meer maar de norm: in Japan heeft zelfs 80 procent van de huishoudens reeds zo'n toilet. Het wordt dus dringend tijd dat ook Belgen mee op de kar springen.

Duurzamer en hygiënischer leven

Volgens het WWF worden er elke dag wereldwijd zo'n 26.000 bomen gerooid om toiletpapier te maken. Producenten gebruiken verse pulp om consumenten het hoge comfort te bieden waar ze om vragen, wat gepaard gaat met het kappen van grote bosgebieden. Tijdens het waterintensieve productieproces (ongeveer 50 liter zoet water per kg toiletpapier) worden vervolgens chemicaliën toegevoegd om het papier extra zacht en geurig te maken of om patronen op het oppervlak te drukken. Die toevoegingen maken het papier minder goed recyclebaar en vervuilen het water. Bovendien veroorzaakt vochtig toiletpapier problemen voor rioleringen doordat het niet goed oplost. Daarnaast brengt toiletpapier veel plastic verpakkingsafval en CO2 door het transport met zich mee. 

Het douchetoilet wordt daarom ‘het toilet van de toekomst’ genoemd. Het heeft namelijk belangrijke voordelen ten opzichte van het klassieke toilet. Zo is het waterverbruik van één reiniging met een douchewc slechts 0,35-0,6 liter per minuut, afhankelijk van de ingestelde intensiteit. Bovendien is het systeem van Duravit bijzonder energie-efficiënt: er wordt enkel warm water gebruikt als er vraag naar is. Douchewc’s zijn ook duurzaam voor onze portefeuille. Doordat je geen toiletpapier meer hoeft te gebruiken, bespaar je op je boodschappen en win je plaats in je voorraadkast. Bij een douchetoilet reinigt de douchesproeier met proper water en optioneel maakt een warmeluchtföhn alles droog. Met een douchewc ga je dus voor een handenvrij toiletbezoek, wat een maximum aan hygiëne garandeert. Het toilet van de toekomst verwarmt bovendien het water met een doorstroomverwarmer terwijl het naar de douchekop loopt, wat zorgt voor instant proper en warm water.

De SensoWash Starck f-familie

Duravit zet naast slimme technologie en hoge kwaliteit, ook in op origineel en stijlvol design. Zijn SensoWash® Starck f-douchetoilet, ontworpen door de Franse ontwerper Philippe Starck, combineert alle voordelen van een douchewc met een strak ontwerp. Het model is beschikbaar in twee versies: SensoWash® Starck f Plus en SensoWash® Starck f Lite. Beide modellen bevatten tal van handige functies. Het deksel dat automatisch opent, de diverse mogelijkheden voor de zitverwarming, de Comfortwash-instelling en de regelbare warmteluchtföhn. Ook op hygiëne blinkt de SensoWash® Starck f uit dankzij de ingebakken keramieklaag HygieneGlaze® 2.0, het krasbestendig en niet-poreus oppervlak van het deksel, de verwarmbare bril en de Rimless®-technologie met een efficiëntere spoeling, ook bij kleine waterhoeveelheden. 

De SensoWash® Starck f Pro biedt aanvullend extra bescherming tegen bacteriën en virussen met extra UV-C desinfectie HygieneUV. Het werkingsprincipe verwijdert 100% van de ziektekiemen en garandeert een permanent hygiënisch toilet met een desinfectiecyclus die één of twee keer per dag wordt uitgevoerd. Eenmaal geprogrammeerd in de app, starten de cycli automatisch. Bovendien droogt de tweetraps instelbare, geïntegreerde high-speed droger tot drie keer sneller dan conventionele drogers. Net als bij het SensoWash® Plus-model kunnen alle functies en individuele gebruikersinstellingen worden bediend via een app, als alternatief voor de afstandsbediening. De Pro-versie is ook uitgerust met een USB-C-oplaadfunctie. De oplaadbare batterijen leveren een ecologisch duurzame bijdrage aan het behoud van hulpbronnen.

“De SensoWash® Starck f Plus is een intelligent toilet dat een revolutie teweegbrengt in het dagelijks leven met zijn vele hightech functies. De douchewc heeft me niet alleen overtuigd door het moderne, minimalistische design, maar ook door het unieke hygiënische aspect. Het past perfect in mijn interieur en zorgt voor dat extra vleugje luxe”, vertelt Suzan Kalender, een Brusselse interieur influencer met met bijna 30.000 volgers op Instagram
SensoWash® Starck f Plus - Suzan Kalender
SensoWash® Starck f Plus - Suzan Kalender
Pauline Grossen, een Lovendegemse​ travel en lifestyle​ influencer met meer dan 100.000 volgers op Instagram, voegt toe: “De SensoWash® Starck f Plus is een fijne luxe om in huis te hebben. Het design is erg mooi en strak, in tegenstelling tot veel andere modellen van douchewc’s die ik hiervoor had gezien. We zijn enorm blij met het hygiënische aspect en besparen ook enorm op toiletpapier. Het is ook altijd een leuke gespreksstarter voor met vrienden en familie die ons gastentoilet bezoeken.”
SensoWash® Starck f Plus - Pauline Grossen
SensoWash® Starck f Plus - Pauline Grossen

SensoWash® D Neo

Als aanvulling op de succesvolle D-Neo-reeks van Belgische designer Bertrand Lejoly presenteert Duravit de SensoWash® D-Neo, een compacte douchewc met een uitstekende prijs-prestatieverhouding. Het heldere, rechtlijnige design is modern en past in elke ruimte. Doordachte technologie, standaardfuncties en geïntegreerde zitverwarming biedt ook dit model aangenaam douchewc-comfort. De douchewc is geschikt voor wie minder nood heeft aan extra functies, maar wel met nog steeds dezelfde maximale veiligheid. 

Klik hier voor meer informatie over de verschillende Duravit-douchetoiletten. 

Duravit AG

Het in Hornberg gevestigde Duravit AG is een van de toonaangevende internationale fabrikanten van designbadkamers en is actief in meer dan 130 landen over de hele wereld. De badkamerfabrikant ontwerpt en produceert, volgens de hoogste normen, sanitair keramiek, badkamermeubels, douchebakken en ligbaden, wellness-systemen, douche-wc's, kranen en accessoires evenals installatiesystemen. Naast zijn interne ontwerpexpertise, werkt Duravit bij productontwikkeling nauw samen met een internationaal netwerk van ontwerpers zoals Cecilie Manz, Philippe Starck, Christian Werner, Sebastian Herkner en Bertrand Lejoly, evenals getalenteerde nieuwkomers. Door de interactie van baanbrekende ontwerpen, hoge productkwaliteit, een scherp gevoel voor menselijke behoeften en verantwoord ondernemerschap, is het de ambitie van Duravit om het leven van de eindgebruikers elke dag een beetje beter te maken. Een belangrijk doel hierbij is de allesoverheersende missie om in 2045 volledig klimaatneutraal te zijn.

Steffy Bruyninx

Steffy Bruyninx

PR Consultant, Evoke

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be