Ontwerp van nieuwe voertuigen voor S-Bahn München voorgesteld

  • Nieuw ontwerp voor betere oriëntatie
  • Vrijstaat Beieren investeert meer dan twee miljard euro in nieuwe treinen
  • Eerste treinen worden eind 2028 geleverd

Berlijn, 1 oktober 2024 - Op InnoTrans, de internationale vakbeurs voor transporttechnologie in Berlijn, presenteerde Christian Bernreiter, Beierse minister van Transport vandaag het koetswerkontwerp van de nieuwe S-Bahn-treinen voor München. Heiko Büttner, DB Group Representative voor de Vrijstaat Beieren en CEO van S-Bahn München, bracht samen met Karl Blaim, Managing Director en CFO van Siemens Mobility, verslag uit over de voortgang van het project. De eerste van in totaal 90 nieuwe treinen van fabrikant Siemens Mobility zal vanaf eind 2028 achtereenvolgens worden geleverd. Het koetswerkontwerp van de nieuwe S-Bahn-treinen is gebaseerd op een modern diamantpatroon en de kleuren wit en ‘Bahnland Bayern’-blauw.

Christian Bernreiter, Beierse minister van Transport: "De Vrijstaat Beieren investeert meer dan twee miljard euro in dit project. Het is dan ook logisch dat de modernste S-Bahn-treinen in Duitsland zullen rondrijden in het ontwerp van ons lokale transportmerk. Maar het gaat niet alleen om nieuwe kleuren; het koetswerkontwerp van de S-Bahn-treinen zal het de passagiers ook zo gemakkelijk mogelijk maken om in de toekomst hun weg te vinden.”
Ontwerp van nieuwe treinen voor S-Bahn München voorgesteld. Auteursrecht: BEG/ Neomind GmbH
Ontwerp van nieuwe treinen voor S-Bahn München voorgesteld. Auteursrecht: BEG/ Neomind GmbH

Hiertoe combineert het koetswerk, ontwikkeld in samenwerking met de designstudio neomind, digitale en statische elementen. Een doorlopende ledstrip bovenaan toont bijvoorbeeld de kleur van de respectieve S-Bahn-lijn. De nieuwe S-Bahn maakt gebruik van sterke contrasten tussen licht en donker die bijzonder nuttig zijn voor een vlotte oriëntatie van de passagiers: De donkergrijze deuren onderscheiden zich duidelijk van het lichtere koetswerk, terwijl speciale zones, bijvoorbeeld voor rolstoelen, fietsen en kinderwagens, opvallen dankzij ‘Bahnland Bavaria’-blauw. Deze zones worden ook aangegeven met duidelijk zichtbare pictogrammen die reeds worden gebruikt op de binnen- en buitenkant van de gemoderniseerde S-Bahn-treinen van het type ET 423.

Heiko Büttner, DB Group Representative voor de Vrijstaat Beieren en CEO van S-Bahn München: “Ons projectteam is samen met onze partners alles aan het afwerken, zodat de XXL S-Bahn-treinen op tijd in productie kunnen gaan. De nieuwe treinen zullen overal in Duitsland de norm stellen. Voor het eerst zijn de 200 meter lange S-Bahn-treinen volledig toegankelijk van voor tot achter en bieden ze volop ruimte en comfort aan meer dan 1.800 passagiers. Zo kunnen we in de spitsuren tot 1.500 auto’s vervangen door een enkele trein en laten zien wat een sterk spoorwegsysteem kan realiseren in een overbelaste hoofdstad als München.”

De nieuwe treinen zullen geavanceerde functies en uitrusting bieden: Dankzij de brede deuren, de ruime instapplaatsen en de toegankelijkheid over de volledige lengte kunnen passagiers sneller in- en uitstappen en gemakkelijker hun weg vinden in de trein. Vijf grote multifunctionele ruimtes zorgen er ook voor dat passagiers met fietsen of kinderwagens snel een geschikte plaats kunnen vinden. De treinen bieden meer beenruimte, verlichting die zich automatisch aanpast aan het tijdstip van de dag, USB-poorten, ramen die speciaal zijn behandeld om de gsm-ontvangst te verbeteren en tal van andere functies om het reizen comfortabel en eenvoudig te maken. Een krachtig airconditioningssysteem zorgt voor aangename binnentemperaturen, zelfs bij buitentemperaturen tot 45 graden Celsius.

Meer dan 160 displays binnen en buiten bieden een totaal nieuw niveau van realtime informatie over de route, stations en bezetting. Passagiers weten waar trappen of liften zich bevinden op elk perron, nog voordat ze uit de trein stappen.

Karl Blaim, CFO en Managing Director van Siemens Mobility: “We zijn blij om samen met Minister van Transport Bernreiter het witte, blauwe en grijze koetswerkontwerp van de nieuwe S-Bahn-treinen voor München te presenteren. Het project ligt op schema en de productie zal in 2025 van start gaan. We zijn er trots op dat passagiers in München en de omliggende regio in de toekomst kunnen reizen aan boord van comfortabele, ultramoderne treinen die dankzij de spoorwegtechnologie van Siemens bijzonder betrouwbaar en toekomstbestendig zijn, ook hier in Beieren zelf.”

De nieuwe S-Bahn-treinen voor München onderscheiden zich door hun geoptimaliseerde levenscycluskosten dankzij maximale energie-efficiëntie, 100 procent beschikbaarheid, minimale onderhoudskosten, maximale netwerkcapaciteit en het hoogste passagierscomfort en -gemak. De treinen beschikken daarom over een groot aantal redundante onderdelen en zijn uitgerust met het analyse- en onderhoudssysteem Railigent X, dat deel uitmaakt van Siemens Xcelerator, het open, digitale bedrijfsplatform. Dankzij automatisering en artificiële intelligentie zorgt het systeem voor de hoogst mogelijke beschikbaarheid van de treinen.

De nieuwe treinen zullen ook worden uitgerust met het moderne European Train Control Systeem (ETCS) en kunnen sterk geautomatiseerd rijden met automatische treinbesturing (ATO).

Heiko Büttner, Managing Director van S-Bahn München, Christian Bernreiter, Beierse minister van Transport, Karl Blaim, CFO en Managing Director van Siemens Mobility, Bärbel Fuchs, Managing Director van Bayrische Eisenbahngesellschaft
Heiko Büttner, Managing Director van S-Bahn München, Christian Bernreiter, Beierse minister van Transport, Karl Blaim, CFO en Managing Director van Siemens Mobility, Bärbel Fuchs, Managing Director van Bayrische Eisenbahngesellschaft

Meer informatie vindt u op de perswebsite van Siemens.

 

Siemens Mobility is een afzonderlijk bestuurd bedrijf van Siemens AG. Als leider in intelligente transportoplossingen voor meer dan 175 jaar, innoveert Siemens Mobility voortdurend zijn portfolio. Tot de kerngebieden behoren rollend materieel, spoorwegautomatisering en elektrificatie, een uitgebreid softwareportfolio, turnkey systemen en aanverwante diensten. Met digitale producten en oplossingen stelt Siemens Mobility mobiliteitsoperatoren wereldwijd in staat om infrastructuur intelligent te maken, de waarde duurzaam te verhogen gedurende de gehele levenscyclus, de passagierservaring te verbeteren en de beschikbaarheid te garanderen. In het fiscale jaar 2023, dat eindigde op 30 september 2023, boekte Siemens Mobility een omzet van €10,5 miljard en had het wereldwijd ongeveer 39.800 mensen in dienst. Meer informatie is beschikbaar op: www.siemens.com/mobility.

Katrien Valkiers

Katrien Valkiers

Head of Communications, Siemens Belgium
Caitlin Muyllaert

Caitlin Muyllaert

PR Consultant, Evoke

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be