Onderzoek SoftwareOne: IT-kostenoptimalisatie als motor voor innovatie leidt tot hogere ROI, grotere winstgevendheid en snellere time-to-market

Bedrijven die een cyclus van besparingen en investeringen in innovatie creëren, hebben dubbel zoveel kans op een verbeterd ROI

Brussel, 20 februari 2025 - SoftwareOne Holding AG (SIX:SWON), een wereldwijde leverancier van software- en cloud-oplossingen, heeft zijn nieuwe onderzoek “Driving Business Outcomes through Cost-Optimised Innovation”. gepubliceerd. Daaruit blijkt dat bedrijven van elke omvang, maar vooral bedrijven met een omzet boven $500 miljoen, hun IT-kosten kunnen optimaliseren en innovatie kunnen stimuleren. Het onderzoek toont aan dat bedrijven die vooroplopen in IT-kostenoptimalisatie en innovatie dubbel zoveel kans hebben op een verbeterd rendement op investeringen (50% versus 26%) en een hogere winstgevendheid (35% versus 23%) en snellere time-to-market rapporteren (43% versus 26%).

Het onderzoek van SoftwareOne, dat werd uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeksbureau, analyseert de best practices van middelgrote bedrijven op het gebied van IT-kostenbeheer en innovatie. Voor het onderzoek werden organisaties uit twaalf landen en zes industriële sectoren in Noord- en Latijns-Amerika, Europa en het Midden-Oosten en de regio Azië-Pacific ondervraagd. De respondenten werden ingedeeld in drie categorieën Optimised Innovators, Aspiring Innovators en Initiating Innovators, en op basis van hun vooruitgang in het optimaliseren van IT-kosten en het bouwen van een modern IT-fundament. 

Hoewel 48% van de leidinggevenden bij middelgrote bedrijven onvoldoende budget heeft of onzeker is over het budget om de volgende innovatie te financieren, passen Optimised Innovators zeven best practices toe om resultaten te boeken: 

  • Bouw een modern IT-platform. Optimised Innovators liggen ver voor op andere bedrijven in het opzetten van een modern IT-fundament dat zowel voortdurende kostenoptimalisatie als innovatie ondersteunt.
  • Investeer in cruciale digitale initiatieven. In de komende twee jaar zijn Optimised Innovators van plan om aanzienlijk meer uit te geven aan essentiële technologieën. De verschillen zijn vooral opvallend bij uitgaven voor netwerkbeveiliging, automatisering en cloud- en SaaS-beheer.
  • Prioriteer gegevensbeveiliging en privacy. Optimised Innovators gebruiken bijna elke cybersecurity-oplossing vaker dan andere bedrijven.
  • Bouw een cloud-gebaseerde infrastructuur. Meer dan twee derde heeft opmerkelijke vooruitgang geboekt bij het opbouwen van een cloud-gebaseerde infrastructuur en meer dan de helft heeft zijn apps naar de cloud verplaatst en kernprocessen gemigreerd. Een vergelijkbaar percentage heeft beleid voor governance, compliance en beveiliging opgesteld. Tegen 2027 willen Optimised Innovators 70% van hun softwaretoepassingen en workloads in de cloud hebben staan, evenals 56% van hun aangepaste toepassingen op maat van het bedrijf.
  • Dicht de AI-kloof door adoptiestrategieën in te voeren om processen te automatiseren en om besluitvorming, interne processen en klantbetrokkenheid te bevorderen. 84% van de Optimised Innovators gebruikt AI op een gemiddeld of gevorderd niveau voor interne processen en 71% past het toe om klantbetrokkenheid te bevorderen.
  • Geniet als GenAI first-mover van de voordelen. Optimised Innovators hebben bijna dubbel zoveel kans om GenAI voor interne doeleinden op een gemiddeld of vergevorderd niveau te implementeren en liggen aanzienlijk voor op het gebied van klantbetrokkenheid.
  • Beheers IT-kosten als een expert. Optimised Innovators beheersen alle aspecten van kostenbeheer, dankzij hun significante voorsprong in het bewaken en terugdringen van operationele kosten, softwarelicenties en IT-infrastructuurkosten. Ze verwachten in de komende twee jaar vooral vooruitgang te boeken op het gebied van duurzaamheid, door FinOps af te stemmen op duurzaamheidspraktijken om het gebruik van hulpbronnen te optimaliseren, afval te verminderen en energiekosten te verlagen.
“Het afstemmen van de zakelijke voordelen van investeringen in innovatie met een strategische optimalisatie van het IT-landschap is cruciaal voor succes. Ons onderzoek geeft aan dat er kansen liggen voor bedrijven om hun innovatie te optimaliseren”, zegt Oliver Berchtold, President van Software en Cloud bij SoftwareOne. “Bedrijven die de prioriteiten voor innovatie die bedrijfsresultaten stimuleren juist definiëren, kunnen hun IT-landschap beter begrijpen met het einddoel voor ogen. Dit omvat het analyseren van softwarelicenties, cloudomgevingen en aangepaste applicaties om gebieden voor optimalisatie te identificeren. Dat proces zal middelen vrijmaken om te investeren waar dat voor het bedrijf het belangrijkst is, of dat nu de adoptie van GenAI, beveiligingsoplossingen of versnelde cloud-transformatie is, en zal dienen als een katalysator voor groei.”

 

Methodologie

Eind 2024 voerden SoftwareOne en ThoughtLab, een onafhankelijk internationaal wereldwijd onderzoeksbureau, een onderzoek uit onder 600 bedrijven wereldwijd om het gebruik van IT-kostenoptimalisatie om innovatie te financieren in kaart te brengen. Het onderzoek omvatte bedrijven in 12 landen in Noord- en Latijns-Amerika, Europa en het Midden-Oosten, en de regio Azië-Pacific. Deze bedrijven waren actief in zes brede sectoren: financiële diensten; consumentengoederen en detailhandel; gezondheidszorg en biowetenschappen; professionele diensten; industriële productie en auto-industrie; en technologie, media en telecom.

De steekproef omvatte zowel bedrijven in het middensegment, gedefinieerd als bedrijven met een omzet van $500 miljoen tot $5 miljard, als grote ondernemingen met een omzet van meer dan $5 miljard. De respondenten bestonden uit een mix van C-level executives en managers met kennis van de innovatie- en IT asset managementstrategieën van hun bedrijf.

Over SoftwareOne

SoftwareOne is een wereldwijde leverancier van software- en cloudoplossingen die een nieuwe definitie geeft aan de manier waarop organisaties alles in de cloud bouwen, kopen en beheren. Door klanten te helpen bij het migreren en moderniseren van hun workloads en applicaties, en parallel daarmee bij het navigeren en optimaliseren van de resulterende software- en cloudveranderingen, ontsluit SoftwareOne de waarde van technologie. De ~9.300 werknemers van het bedrijf zijn gedreven om een portfolio van 7.500 softwaremerken te leveren met een aanwezigheid in meer dan 60 landen. Het hoofdkantoor van SoftwareOne is gevestigd in Zwitserland en staat vermeld op de SIX Swiss Exchange onder het tickersymbool SWON. Bezoek ons op www.softwareone.com

Caitlin Muyllaert

Caitlin Muyllaert

PR Consultant, Evoke

 

Share

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be