Microsoft Innovation Center Brussels en ICAB Incubator lanceren Amplitude+ voor Brusselse start-ups

Microsoft Innovation Center Brussels en ICAB Incubator lanceren Amplitude+ voor Brusselse start-ups

Acceleratieprogramma mikt op digital en engineering start-ups

Brussel, 29 november 2018 - Microsoft Innovation Center Brussels en ICAB Incubator lanceren samen Amplitude+, een acceleratieprogramma voor digitale en engineering start-ups uit het Brussels-Hoofdstedelijk Gewest. Het programma heeft als doel om de start-ups op 18 maanden tijd om te vormen tot scale-ups met beloftevolle investeringsperspectieven. Tijdens de lancering op 29 november lieten gastsprekers Pierre De Muelenaere, Davy Kestens, Maarten Masschelein en Cédric Pierrard hun licht schijnen op de succesfactoren van schalende technologiebedrijven.

Gebaseerd op hun jarenlange ervaring met start-ups, verenigen ICAB Incubator en Microsoft Innovation Center Brussels hun krachten voor Amplitude+, een acceleratieprogramma dat groeiende start-ups helpt om beloftevol investeringspotentieel te creëren.

“Een start-up omvormen tot een scale-up vraagt tijd en stelt de onderneming voor vragen die input vereisen uit verschillende domeinen”, vertelt Marnix Housen, CEO van ICAB Incubator. “Amplitude+ beslaat een periode van 18 maanden waarin alle behoeften van de start-ups worden belicht. Tijdens het traject leren de ondernemingen hun eigen noden te herkennen en op basis hiervan een roadmap op te stellen.”

Programma in drie fasen
Het programma kent een graduele opbouw in drie fasen waarin doorwinterde professionals met een industriële achtergrond intensieve begeleiding bieden. Daarnaast krijgen de start-ups toegang tot productieve businessnetwerken en worden ze geïntroduceerd bij durfkapitaalverschaffers. In een eerste en tweede fase die beide drie maanden duren, analyseren de start-ups hun onderneming met een focus op hun product-marketfit en operations readiness en stellen ze een actieplan op. Daarnaast volgen ze workshops omtrent de markt en industrie, het samenstellen van een team, due diligence en financiën. De drie meest beloftevolle ondernemingen stoten ten slotte door naar de laatste fase. Zij krijgen een jaar de tijd om hun plannen ook effectief uit te voeren.

“Amplitude+ gaat uit van het principe dat de start-ups zelf verantwoordelijk zijn voor hun evolutie, de doelen die ze stellen en de manier waarop ze het succes gaan meten. Ze worden hierin bijgestaan door een team van coaches”, vertelt Cécile Jabaudon, operational director bij Microsoft Innovation Center Brussels. “Naarmate het programma vordert, neemt de individuele coaching toe en worden de start-ups ook bijgestaan door een adviesraad.”

Brussels-Hoofdstedelijk Gewest
Start-ups die willen deelnemen moeten in het Brussels-Hoofdstedelijk gewest gevestigd zijn of plannen hebben om er een filiaal of kantoor op te richten. Daarnaast moeten ze actief zijn in de digitale of engineering sector. Amplitude+ is in het bijzonder op zoek naar start-ups in AI/Data, IoT, augmented reality of virtual reality. Ten slotte moeten de start-ups beschikken over een schaalbaar product of dienst die een grote markt kan aanspreken, moeten ze ondersteund worden door een solide team en is er al sprake van eerste inkomsten.

De inschrijvingen starten op donderdag 29 november en lopen tot eind januari. In februari verschijnen dan twaalf start-ups voor een jury. In maart 2019 zullen uiteindelijk acht ondernemingen het programma aanvatten.

Gastsprekers
De gastsprekers van de avond gingen dieper in op de uitdagingen van groeiende start-ups. Zo legde Pierre De Muelenaere, oprichter en voormalig CEO van IRIS group, tot in de puntjes uit hoe hij IRIS van een universitaire spin-off deed uitgroeien tot een beursgenoteerd bedrijf dat nu deel uitmaakt van de Canon Group.

Daarnaast werd er een interactief panelgesprek georganiseerd onder leiding van Jaïme Cuykens, innovation banker bij ING Belgium. Davy Kestens van SparkCentral, Maarten Masschelein van Shape.ai en Cédric Pierrard van Efficy deelden hun unieke inzichten over de kritische succesfactoren van schalende technologiebedrijven. De avond werd afgesloten met een receptie en netwerkmoment

C├ęcile Jabaudon Operational Director, Microsoft Innovation Center Brussels
Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel