mic.brussels lanceert quiz voor Brusselse kmo's om digitalisering te versterken

mic.brussels lanceert quiz voor Brusselse kmo's om digitalisering te versterken

Interactieve vragenlijst #DigitalQuiz meet digitale maturiteit van kmo's en biedt nuttige tips

Brussel, 12 januari 2021 — my innovation center.brussels (mic.brussels), het privaat-publieke partnerschap tussen Microsoft en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, kondigt vandaag de #DigitalQuiz aan, een interactieve digitaliseringsquiz voor de Brusselse kmo. Via een reeks vragen rond vijf thema's verwerven bedrijven inzicht in hun digitale maturiteit en krijgen ze feedback op basis van hun huidige situatie. mic.brussels wil de Brusselse kmo's een toegankelijk instrument aanreiken om zichzelf te evalueren en op die manier digitaliseringsopportuniteiten sensibiliseren. De quiz is in zowel in het Nederlands als Frans beschikbaar vanaf 12 januari via de website van mic.brussels.

Het Brussels gewest telt ongeveer 131.000 kmo’s van verschillende omvang met uiteenlopende activiteiten. In deze bedrijven varieert de adoptiegraad van technologie en digitale middelen sterk. Zowel de huidige economische situatie door COVID-19 als de vele veranderingen die de digitalisering teweegbrengt, zet bedrijven onder druk om zich aan te passen, te evolueren en vooral de boot niet te missen. Het is in deze context dat mic.brussels Brusselse kmo’s tegemoetkomt om de digitale kansen te grijpen. Daarom lanceert het de #DigitalQuiz, een interactieve quiz die kmo’s begeleidt bij hun digitalisering. 

Cécile Jabaudon, operationeel directeur van mic.brussels: “Het is allesbehalve eenvoudig om als bedrijf bij te benen met alle digitale evoluties die zich momenteel voltrekken. De COVID-19-crisis leidt ertoe dat veel kmo's initiatieven nemen om hun digitaliseringsproces op gang te brengen of te versnellen. Het is dan ook cruciaal dat deze transformatie wordt voortgezet. Dit laagdrempelige initiatief stimuleert bedrijven om na te denken over hun huidige situatie en om bepaalde zaken in vraag te stellen. We zijn ervan overtuigd dat dit zal leiden tot een groter bewustzijn en een geloof in de digitale mogelijkheden die voor elk bedrijf of elke sector bestaan".

5 digitaliseringspijlers
De interactieve vragenlijst bevat 25 vragen in het Nederlands of Frans, verdeeld over vijf thema's of pijlers waarmee kmo's aan de slag kunnen om hun digitaliseringsgraad te ontdekken en verbeteren. De respondenten beantwoorden alle 25 vragen waarvan het eindresultaat de digitale maturiteit van hun kmo aangeeft. De vijf pijlers zijn infrastructuur en uitrusting, verkoop en klantenrelaties, leveranciersrelaties, administratie en budgettering en strategie en businessmodel. Aan het einde van de quiz wordt per pijler een rapport gepresenteerd met de digitale maturiteitsscore per onderwerp, evenals tips om deze aspecten te optimaliseren. 

Cécile Jabaudon: "Dit is geen arbeidsintensieve, complexe oefening. De #DigitalQuiz kan net zeer snel worden ingevuld omdat de vragen eenvoudig zijn en aangepast aan de leefwereld van kmo’s. Zo wordt er gevraagd of het bedrijf een CRM gebruikt om in contact te komen met klanten, waarop de respondent kan antwoorden: 'Ja', 'nee', 'we werken eraan' of 'we zijn het van plan'. De score en de tips die we hen geven, dienen vooral als een indicator om hun digitale traject te beoordelen. Het is een geweldig hulpmiddel om introspectie uit te lokken en bedrijven een duwtje in de rug te geven naar een meer digitale toekomst." 

Gratis coaching sessie
my innovation center.brussels ontwikkelde de #DigitalQuiz samen met Kammco, een adviesbureau dat advies en ondersteuning biedt aan kmo’s en ondernemers en hub.brussels, het Brussels Agentschap voor Bedrijfsondersteuning. Vanaf 12 januari kunnen kmo’s aan de slag met de quiz op de website van mic.brussels. Om het gebruik van de tool te stimuleren, worden twee willekeurig gekozen Brusselse kmo’s door mic.brussels beloond met een gratis dag coaching om hen verder te helpen op weg naar een meer digitale bedrijfsvoering. 

Barbara Trachte kijkt als Brussels Staatssecretaris van Economische Transitie en Wetenschappelijk Onderzoek en als publieke partner van mic.brussels, uit naar de lancering: “We juichen dit originele initiatief van mic.brussels toe. Hoewel het uitdagende tijden zijn, kan de huidige gezondheidscrisis ook een kans zijn om nieuwe digitale vaardigheden te trainen en zich tools aan te meten die bedrijven in staat stellen om hun weerbaarheid aan te scherpen. Deze oefening maakt het mogelijk voor de Brusselse kmo’s om hun digitaliseringsniveau te evalueren. Op die manier vinden ze makkelijker de weg naar publieke en private operatoren die kunnen helpen om verdere digitale stappen te zetten.

Kmo’s kunnen de quiz hier vinden: https://mic-brussels.be/nl/digitalquiz-kmo/

 

 

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel