Met welke belangrijkste trends zullen CFO's in 2022 rekening moeten houden?

Workday voorspelt de toekomst van finance en de gevolgen voor het dagelijks werk van het financeteam

Brussel, 11 januari 2022 - Nu de digitalisering in een stroomversnelling is en de bedrijfscultuur een steeds belangrijker thema wordt, staan CFO’s in 2022 voor een scala aan nieuwe kansen en uitdagingen. Bovendien heeft de financefunctie de afgelopen 18 maanden een periode van snelle transformatie doorgemaakt. Softwarebedrijf Workday onderscheidt daarom de vier belangrijkste nieuwe trends van dit jaar voor CFO’s.

De datakloof overbruggen

In maart 2021 voerde Workday een CFO Indicator Survey uit, waarin de impact van COVID-19 op de financiële functie, de digitale investeringsplannen van CFO's en de rol van data werd onderzocht bij 267 CFO's over de hele wereld. Volgens de resultaten van de survey vereist de rol van CFO’s in toenemende mate toegang tot financiële, personeels- en operationele gegevens om het bedrijf optimaal te kunnen sturen en om zowel betere als snellere beslissingen te kunnen nemen. Daarom wordt verwacht dat CFO's in 2022 de datakloof zullen dichten door hun data governance uit te breiden. 

“Met betrekking tot investeringen, zegt 50% van de CFO's dat ze de afgelopen 12 maanden de meeste vooruitgang hebben geboekt bij het dichten van de datakloof. Dat doen ze door prioriteit te geven aan intelligente datafundamenten - de creatie van een bron voor financiële, personeels- en operationele gegevens - en aan geavanceerde analyses voor betere besluitvormingsprocessen”, vertelt Dorien Roes, Country Manager Belux bij Workday. 

Cloudoplossingen en machine learning 

De cloud en machine learning blijven de komende een tot drie jaar een van de topprioriteiten van financeteams. Bijna tweederde van de CFO's (60%) investeert in hernieuwde financiële activiteiten in de cloud. Hetzelfde aantal investeert eveneens in oplossingen op het gebied van artificiële intelligentie en machine learning om de digitale transformatie van de financiële sector aan te pakken.

Niet-financiële cijfers alsmaar belangrijker 

Niet-financiële gegevens vormen de volgende grote uitdaging voor financiële teams vanuit een tracking- en rapporteringsperspectief. Dat komt door het toenemende belang van ESG (environmental, social, and corporate governance) en D&I (diversiteit en inclusie) voor bedrijven. ESG- (29%) en D&I-kwesties (26%) worden beschouwd als de belangrijkste opkomende thema's waaraan bedrijven, naast technologie, meer aandacht willen besteden. Die thema's blijken zelfs nog hoger op de agenda te staan dan cyberveiligheid en cryptocurrency.

“Organisaties die gelijkheid, inclusie en diversiteit strategisch aanpakken hebben een groot voordeel. Een divers werknemersbestand optimaal benutten kan namelijk leiden tot meer creativiteit, innovatie en tot meer winstgevende bedrijven”, beklemtoont Dorien Roes.

Bedrijfscultuur bovenaan de financiële agenda

Financiële leiders verdubbelen en verdrievoudigen zelfs hun inspanningen op het gebied van cultuur.

Dorien Roes licht toe: “Het verband tussen cultuur en bedrijfssucces is onmiskenbaar, vooral in de afgelopen 18 maanden met de coronacrisis. De financiële leiders van vandaag erkennen dat betrokken, productieve werknemers en een lager verloop van cruciaal belang zijn om de strategische doelstellingen van een bedrijf te ondersteunen. Als gevolg daarvan geven financiële leiders prioriteit aan investeringen in een betere werknemerservaring en in de bedrijfscultuur.” 

Over Workday

Workday is een toonaangevende leverancier van enterprise cloudapplicaties voor finance en human resources, die klanten helpt zich aan te passen en te gedijen in een veranderende wereld. Workday applicaties voor financieel beheer, Human Resources, planning, kostenbeheer en analytics worden wereldwijd gebruikt door duizenden ondernemingen in uiteenlopende industrieën – van middelgrote bedrijven tot meer dan 50% van de Fortune 500-ondernemingen. Ga voor meer informatie naar www.workday.com

© 2021. Workday, Inc. Alle rechten voorbehouden. Workday en het Workday-logo zijn

gedeponeerde handelsmerken van Workday, Inc. Alle andere merk- en productnamen zijn

handelsmerken of geregistreerde handelsmerken van hun respectieve houders.

Toekomstgerichte verklaringen

Dit persbericht bevat toekomstgerichte verklaringen, onder andere verklaringen omtrent de verwachte prestaties en voordelen van de producten van Workday. De woorden "geloven", “kunnen”, “zullen”, “plannen”, “verwachten” en soortgelijke termen zijn bedoeld om aan te geven dat het om toekomstgerichte verklaringen gaat. Deze toekomstgerichte verklaringen zijn onderhevig aan risicofactoren, onzekerheden en aannames. Indien de risicofactoren concreet worden of aannames onjuist blijken, kunnen resultaten aanzienlijk afwijken van de resultaten die in deze toekomstgerichte verklaringen zijn genoemd. Risicofactoren houden onder meer in, maar beperken zich niet tot, de risicofactoren zoals beschreven in de bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) gedeponeerde stukken, waaronder ons Formulier 10-K voor het fiscale kwartaal dat op 31 juli 2021 eindigde, en onze toekomstige verslagen die wij van tijd tot tijd aan de SEC zullen overleggen, waarin de feitelijke resultaten kunnen afwijken van de verwachte resultaten. Workday aanvaardt geen enkele verplichting en heeft op dit moment niet de intentie om eventuele toekomstgerichte verklaringen na publicatie te actualiseren.

Niet op de markt gebrachte diensten, kenmerken of functies die in dit document, op onze website of in andere persberichten of publieke verklaringen zijn genoemd en op dit moment niet beschikbaar zijn, kunnen naar goeddunken door Workday worden gewijzigd en kunnen niet als gepland of in het geheel niet worden geleverd. Klanten die diensten van Workday, Inc. aanschaffen, dienen hun aankoopbeslissing te maken op basis van de op dit moment beschikbare diensten, kenmerken en functies.

Steffy Bruyninx

Steffy Bruyninx

PR Consultant, Evoke

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be