Meer dan anderhalf miljard vrouwen wereldwijd heeft geen toegang tot essentiële gezondheidsscreenings

Hologic Global Women’s Health Index wijst op wijdverspreide obstakels voor preventieve zorg en een groeiende kloof in vrouwenwelzijn tussen hoge- en lage-inkomenslanden

MARLBOROUGH, Massachusetts (VS), 4 oktober 2022 – Meer dan anderhalf miljard vrouwen wereldwijd heeft geen toegang tot screenings voor kanker, hartziekten, diabetes of seksueel overdraagbare aandoeningen of infecties – hoewel deze kwalen samen miljarden vrouwen treffen. Het is een van de bevindingen uit de tweede editie van de jaarlijkse Global Women’s Health Index van Hologic, een van de grootste onderzoeken naar vrouwenwelzijn wereldwijd.

De studie identificeert een heel aantal obstakels voor preventieve zorg waar vrouwen mee te maken krijgen, waaronder moeilijkheden om voldoende voedsel en onderdak te vinden, een gebrek aan scholings- en opleidingskansen, en bedreigingen voor de veiligheid van vrouwen. Ze dragen bij tot een groeiende kloof in het welzijn van vrouwen tussen landen met hoge en lage inkomens, tussen stedelijke en landelijke gebieden, en tussen hoog- en laagopgeleide individuen. De obstakels leiden ook tot recordniveaus van zorgen, stress, verdriet en woede bij vrouwen wereldwijd.

In alle 122 landen en gebieden die in de Index geëvalueerd worden, is er aanzienlijke ruimte voor verbetering op het vlak van vrouwengezondheid. De gemiddelde globale score was slechts 53 op 100, met 70 als hoogste score (Taiwan) en 22 als laagste (Afghanistan).

Het gebrek aan vooruitgang, en in sommige gevallen zelfs achteruitgang, rechtvaardigen een nog luidere wake-up call voor wereldleiders om meer te doen voor vrouwen, wier welzijn ten grondslag ligt aan de gezondheid van gezinnen, gemeenschappen, samenlevingen en economieën”, aldus Steve MacMillan, voorzitter, president en CEO van Hologic, Inc. (Nasdaq: HOLX), de wereldwijde innovator in medische technologie. “Betrouwbare gegevens kunnen echte verandering teweegbrengen, en we kijken ernaar uit om leiders wereldwijd te engageren de Index aan te wenden om het vrouwenwelzijn te bevorderen.”

Hologic werkte samen met Gallup, een toonaangevend analysebureau, om de Index te creëren. Voor dit tweede jaarlijkse rapport werden in de loop van 2021 wereldwijd ongeveer 127.000 mensen - waaronder 66.000 vrouwen en meisjes van 15 jaar en ouder - ondervraagd in meer dan 140 talen. Dit enorme bereik betekent dat de Index 94% van alle vrouwen en meisjes ter wereld vertegenwoordigt.

We zijn trots om samen te werken met Hologic om vrouwen in staat te stellen hun gezondheidsbehoeften kenbaar te maken aan leiders. Vanuit onze samenwerking met beleidsmakers uit alle werelddelen benadrukken we het belang van een alomvattende aanpak om het welzijn van vrouwen te verbeteren”, stelt Vipula Gandhi, Managing Partner bij Gallup.

De Index biedt een kader voor die alomvattende vooruitgang. Dat omvat vijf onderling verbonden dimensies van vrouwengezondheid: preventieve zorg, basisbehoeften, opvattingen over gezondheid en veiligheid, individuele gezondheid en emotionele gezondheid. Samen zijn deze dimensies verantwoordelijk voor meer dan 80% van het verschil in levensverwachting van vrouwen wereldwijd. Ze helpen leiders om te focussen op de vroegtijdige opsporing en behandeling van ziekten, in het creëren van sterkere vangnetten met betrekking tot basisbehoeften als voedsel en onderdak, het waarborgen van de veiligheid van vrouwen en het investeren van meer middelen voor grotere socio-economische gelijkheid.

Tekortkomingen op deze fundamentele vlakken brengen uitdagingen met zich mee die vrouwen beletten om van hun gezondheid een topprioriteit te maken. Ongeveer 85% van de ondervraagde vrouwen gelooft in de waarde van regelmatige bezoeken aan een gezondheidsprofessional, maar minder dan 60% van hen is het afgelopen jaar naar een arts, verpleegkundige, verloskundige of andere zorgverlener gegaan. Slechts 12% van de vrouwen zei dat zij op enige vorm van kanker getest waren.

Als arts die al tientallen jaren met patiënten in verschillende delen van de wereld werkt, heb ik uit eerste hand gezien hoe vroegtijdige ziekteopsporing een cruciaal verschil maakt voor de levensduur en levenskwaliteit van vrouwen. Maar als vrouwen moeten kiezen tussen gezondheidszorg voor zichzelf en het vinden van de volgende maaltijd voor hun gezin, zullen ze hun gezondheid waarschijnlijk pas op de tweede plaats zetten”, vertelt Dr. Susan Harvey, vicepresident Worldwide Medical Affairs van Hologic. “Het is cruciaal dat beleidsmakers preventieve zorg zien als onderdeel van een multidimensionele, onderling afhankelijke reeks factoren die gezamenlijk aangepakt moeten worden.

Voor meer info over de Hologic Global Women’s Health Index, bezoek womenshealthindex.com.

 

HOLOGIC GLOBAL WOMEN’S HEALTH INDEX: BELANGRIJKSTE CONCLUSIES

  • Wat: Een van de grootste studies ter wereld over de gezondheid van vrouwen, gerealiseerd door Hologic, wereldwijde innovator in medische technologie, en Gallup, de wereldleider in analytics. Het tweede jaarlijkse Hologic GWHI-rapport werd uitgebracht op 19 september 2022.
  • Scope: Het laatste rapport is gebaseerd op een enquête uit 2021 bij 127.000 mensen, waaronder 66.000 vrouwen en meisjes van 15 jaar en ouder, in meer dan 140 talen. Deze statistische steekproef vertegenwoordigt 94% van alle vrouwen en meisjes ter wereld.
  • Ranglijst: De Index kent aan elk van de 122 landen en gebieden een score voor de gezondheid van vrouwen toe (van 1 tot 100) en rangschikt ze vervolgens. De gemiddelde globale score was slechts 53, en geen enkel land/gebied scoorde hoger dan 70.
    • Hoogst gerankte landen en gebieden: Taiwan, Letland, Oostenrijk, Denemarken, Estland, Zwitserland, Duitsland, Tsjechië, Israel en Noorwegen.
    • Laagst gerankte landen en gebieden: Afghanistan, Congo, Venezuela, Turkije, Libanon, Togo, Benin, Ecuador, Peru en Gabon.
    • De VS behalen een score van 61, wat hen plaats 23 in de ranglijst oplevert.
  • Essentiële screenings: 60% van de vrouwelijke respondenten (die meer dan 1,5 miljard vrouwen wereldwijd vertegenwoordigen) zei dat ze in het laatste jaar niet gescreend werden voor kanker, hartziekten, diabetes of seksueel overdraagbare aandoeningen of infecties. Slechts 12% zei het afgelopen jaar getest te zijn op enige vorm van kanker.
  • Verschillen in gezondheidszorg: De kloof tussen hoge- en lage-inkomenslanden in de Index verdubbelde bijna tussen 2020 en 2021, tot 22 punten. Ook de kloof tussen vrouwen uit stedelijke en landelijke gebieden nam toe, tot zes punten. Wat de verschillen in onderwijs betreft, groeide de kloof tussen vrouwen met een basisopleiding en vrouwen die na het middelbaar ten minste vier jaar hoger onderwijs volgden tot 13 punten.
  • Emotionele gezondheid: 43% van de vrouwelijke respondenten zei zich zorgen te maken, terwijl 41% aangaf stress te ervaren, 32% verdriet voelde en 26% woede of boosheid. Deze percentages zijn stuk voor stuk recordniveaus sinds de Gallup World Poll tien jaar geleden begon met het bijhouden van emotionele gezondheid (en deze opvolging mee opnam in de Hologic Global Women's Health Index toen deze voor het eerst opgesteld werd).
  • Basisbehoeften: 37% van de vrouwelijke respondenten (die wereldwijd bijna 1 miljard vrouwen vertegenwoordigen) zei dat ze soms geen geld hadden om het nodige voedsel voor zichzelf en hun gezin te kopen, terwijl 30% (die wereldwijd bijna 800 miljoen vrouwen vertegenwoordigen) zei dat ze soms geen geld hadden voor adequaat onderdak.


Over Hologic

Hologic is een globale innovator in medische technologie die zich hoofdzakelijk richt op het verbeteren van de gezondheid en het welzijn van vrouwen via vroegtijdige opsporing en behandeling. Enkele ontwikkelingen van het bedrijf zijn de uitvinding van ‘s werelds eerste commerciële 3D-system voor mammografieën in de strijd tegen borstkanker; leidende tests voor baarmoederhalskanker, soa’s, respiratoire ziekten en het virus dat COVID-19 veroorzaakt; en minimaal invasieve chirurgische technieken voor baarmoederfibromen en abnormale baarmoederbloedingen.

Hologic strijdt ook voor vrouwen met de Hologic Global Women’s Health Index, dat een wetenschappelijk onderbouwd datatraject biedt om het welzijn van vrouwen te vergroten, en Project Health Equality, dat inzet op meer bewustwording, onderzoeksinzichten en toegang tot kwalitatieve zorg voor minderbedeelde vrouwen. 

Over Gallup

Gallup werd opgericht in 1935 en biedt analytics, management- en educatieve consultancy, en ook de CliftonStrengths-assessment. De Gallup World Poll is de meest uitgebreide en volledige enquête ter wereld, die meer dan 90% van de volwassen wereldbevolking bereikt door middel van jaarlijkse, nationaal representatieve enquêtes met vergelijkbare statistieken in verschillende landen en gebieden. De World Poll is zo een onmisbaar hulpmiddel geworden voor wereldleiders en besluitvormers om de hoop, dromen en gedragingen van de mensen die ze dienen te ​ begrijpen.

**********************************

Hologic media contact:
Jane Mazur
Vice President, Corporate Communications
(+1) 508.263.8764
jane.mazur@hologic.com

 

Hologic investor relations contact:
Ryan Simon
Vice President, Investor Relations
(+1) 858.410.8514
ryan.simon@hologic.com

Paul Geens

Paul Geens

Senior pr consultant, Evoke

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be