Leasys viert eerste verjaardag na consolidatie en maakt sterke resultaten bekend voor boekjaar 2023

Rome, 6 mei 2024

  • Activa met 32% gestegen ten opzichte van 2022 tot €7,5 miljard
  • De totale omzet steeg met 15% tot € 1,9 miljard
  • Bruto operationele marge nam met 11% toe tot €347 miljoen
  • Qua orders werden er 177.000 contracten afgesloten, een stijging van 45% ten opzichte van 2022
  • De beheerde vloot steeg met 5% en bereikte 870.000 voertuigen op EU-niveau

Leasys, de joint venture van Stellantis en Credit Agricole Consumer Finance, vierde haar eerste verjaardag sinds de consolidatie met het voormalige F2M Lease, met sterke resultaten voor boekjaar 2023.

De activa stegen met € 2 miljard tot € 7,5 miljard (+32% op jaarbasis), terwijl de totale omzet steeg tot € 1,9 miljard (+15% op jaarbasis). De bruto operationele marge bereikte € 347 miljoen (+11%) met een solide kosten-inkomstenverhouding van 51% (36%, inclusief de impact van de verkoop van gebruikte auto's) en de risicokosten goed onder controle met 0,33% (-4 pp ten opzichte van 2022). Het bedrijfsresultaat sloot af op € 201 miljoen.

De commerciële intake van Leasys steeg met 45% tot 177.000 orders, waardoor de penetratie in het Stellantis LTR-kanaal met 9 pp aanzienlijk verbeterde tot 43%. De Groep zag ook een verbetering van haar prestaties op Multibrand- (+62%), LEV- (+40%) en LCV-contracten (+115%).

De beheerde vloot bereikte 870.000 voertuigen (+5% ten opzichte van april 2023), in lijn met de doelstelling van 1 miljoen voertuigen voor 2026, wat van Leasys de 4e verhuurder in Europa maakt.

Rolando D'Arco, CEO Leasys Group
Rolando D'Arco, CEO Leasys Group
Rolando D’Arco, Group CEO: “2023 was een behoorlijk complex jaar: het nieuwe Leasys moest haar consolidatieproces voltooien en tegelijk het hoofd bieden aan de negatieve context van hoge rente en inflatie. We hebben ons daardoor echter niet laten doen, en de zeer positieve resultaten die in de loop van het jaar behaald werden zijn een bewijs van onze capaciteiten en een concrete stap in de richting van onze toekomstambities. Ik wil ons hele team bedanken voor hun veerkracht en voortdurende toewijding: hun streven naar uitmuntendheid is het belangrijkste element dat onze groeimotor aandrijft. Ook in 2024 trekken we die lijn door, met de duidelijke ambitie om onze stempel te drukken en ons streven om waarde te creëren voor alle stakeholders voort te zetten.”

De financiële en commerciële resultaten van Leasys zijn rechtstreeks te linken aan de 'Go to Market Strategy', gebaseerd op de volgende 5 pijlers.

Bevorderen van de digitale transformatie

De strategie van Leasys wordt sterk ondersteund door aanzienlijke investeringen op het vlak van digitale transformatie, met als doel systemen en processen te optimaliseren en het klantentraject te verbeteren. Twee cruciale stappen in die richting waren de lancering van het Leasys e-commerce platform, dat in Nederland werd getest en binnenkort in de rest van het netwerk zal worden geïmplementeerd, en de verbeteringen aan My-Leasys, het digitale portaal speciaal voor Fleet Managers dat hen helpt met TCO-optimalisatie en het behalen van schaalvoordelen.

Continu streven naar kwaliteit

Een centraal element in de strategie van Leasys is de toewijding van haar teams om haar klanten tevreden te stellen.

Leasys houdt toezicht op alle contactmomenten met haar klanten, volgt hun feedback op, beoordeelt hun tevredenheidsgraad en verwerft waardevolle inzichten over hoe we het best aan hun toekomstige behoeften kunnen voldoen.

Ook in 2024 plant Leasys te blijven investeren in geavanceerde technologieën om innovatie te bevorderen en haar producten- en dienstencatalogus te verrijken met als doel een "best in class"-klantenervaring te bieden.

Diversifiëren van de financiering en optimaliseren van de operationele kosten

Om het hoofd te bieden aan de negatieve omstandigheden van hogere rentetarieven op langere termijn en inflatiedruk, heeft Leasys gekozen voor diversificatie door kredietlijnen voor een bedrag van ongeveer € 3 miljard te vernieuwen, verlengen en openen bij derde banken. 

Daarnaast heeft de Groep ongeveer € 1,4 miljard opgehaald in het kader van haar eerste EMTN-programma en heeft zij haar bestaande securitisatieprogramma (LABIRS-1), gedekt door Italiaanse huurovereenkomsten, vernieuwd en uitgebreid tot € 1,1 miljard.

In 2024 zal Leasys er in de eerste plaats naar streven om haar marges te blijven beschermen, door te zoeken naar mogelijkheden om haar financieringskosten te verbeteren en haar operationele kosten te optimaliseren, om zo haar financiële soliditeit te consolideren.

Opnemen van een voortrekkersrol in duurzame mobiliteit

Leasys gelooft dat de mobiliteitsindustrie de verantwoordelijkheid heeft om de overgang naar een duurzamer systeem te leiden door haar ecologische voetafdruk te minimaliseren. 

Sinds april 2023 heeft Leasys daarom een concrete missie gedefinieerd om tegen 2026 te evolueren naar 50% nieuwe contracten voor voertuigen met een lage uitstoot (LEV: < 50 g/Km CO2-uitstoot aan de uitlaat), in al haar regio's. 

Dit ambitieuze doel wil Leasys samen met haar klanten bereiken, door innovatie op product- en dienstenvlak te combineren met betaalbaarheid, om van elektrificatie een realistische en toegankelijke optie te maken voor alle bestaande en potentiële klanten.

Talent en betrokkenheid stimuleren in tijden van verandering

Na het consolidatieproces kan Leasys nu rekenen op meer dan 1.300 medewerkers, verspreid over 11 landen. 

Om een succesvolle integratie te garanderen, was de belangrijkste prioriteit in 2023 het identificeren en implementeren van een aanpasbare organisatiestructuur, die een multiculturele Europese dimensie bevordert. 

Die missie is volbracht, met de vorming van een uniek, gemotiveerd team met een grote verscheidenheid aan vaardigheden en talenten.

In 2024 zal Leasys haar bedrijfswaarden blijven uitdragen en integratie en betrokkenheid bevorderen in alle teams en landen, want het zijn haar mensen die met hun expertise en toewijding de hefboom zijn om de ambitieuze toekomstdoelstellingen te waar te maken.

 

Over Leasys

Leasys, een samenwerkingsverband tussen Stellantis en Crédit Agricole Consumer Finance, biedt mobiliteitsoplossingen aan die lopen van lease voor particulieren en bedrijven tot beheersystemen voor bedrijfswagens, die een efficiënte, rationele, veilige en duurzame mobiliteit garanderen. De nieuwe onderneming, die is ontstaan uit de fusie van twee toonaangevende bedrijven in de sector, Leasys en Free2Move Lease, staat op de vierde plaats op de Europese markt en heeft zich gevestigd als pionier van het nieuwe idee van flexibele, geïntegreerde en wereldwijde mobiliteit voor particulieren, professionals en bedrijven van elke omvang. Leasys beschikt over 850.000 beheerde voertuigen en is operationeel in 11 Europese landen: Italië, Spanje, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België, Nederland, Portugal, Polen, Luxemburg en Oostenrijk.

 

Voor meer informatie

Leasys Press Office ​
+39 011 7732952
press.office@leasys.com ​
www.leasys.com

 

Paul Geens

Paul Geens

PR consultant, Evoke

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be