Kmo’s die in duurzaamheid investeren blijken veerkrachtiger

Antwerpen, 27 januari 2022 – Investeren in duurzame projecten vergroot de kredietwaardigheid, en daarmee de veerkracht van kmo’s. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Vlerick Business School in opdracht van ABN AMRO.

Toezichthouders, consumenten en de media richten hun vizier vooral op grote ondernemingen als het om verduurzamen gaat, maar zonder betrokkenheid van kmo’s kan de samenleving de transitie naar duurzaamheid niet realiseren. Vooral omdat kmo’s meer dan 60% uitmaken van de economische structuur met toegevoegde waarde in Europa.

In een studie onder 350 kleine en middelgrote ondernemingen onderzochten professor David Veredas en doctorandus Dimitrios Kolokas, beiden verbonden aan het Centre for Sustainable Finance, Vlerick Business School, de invloed van ESG-prestaties (milieu, maatschappij en ondernemingsbestuur) op de kredietwaardigheid van deze bedrijven, als maatstaf voor hun veerkracht.

Het onderzoek richt zich op de ontwikkeling van een model dat de financiële en ESG-prestaties van de kmo meet. Aan de hand van informatie op de websites van de ondernemingen en hun duurzaamheidsverslagen kennen de onderzoekers een score toe aan hun ESG-activiteiten. 

Uit het onderzoek blijkt dat het loont om in duurzaamheid te investeren omdat dit de kredietwaardigheid van kleine en middelgrote ondernemingen vergroot. Een verbetering van hun ESG-prestaties met 11% resulteert in een afname van het kredietrisico met 3,5%. 

Tegelijkertijd zien ze dat ondernemingen die niet veerkrachtig zijn niet het voordeel hebben van duurzame relaties met stakeholders. Reden hiervoor is dat ze beperkt toegang hebben tot financiële middelen en vatbaar zijn voor ‘greenwashing’. 

David Veredas:

“Het grootste obstakel voor kleine en middelgrote ondernemingen die willen investeren in duurzaamheid is een gebrek aan kapitaal. Dit zien we vooral bij minder veerkrachtige bedrijven met een hoog kredietrisico. Dat kan leiden tot greenwashing, waarbij bedrijven desinformatie delen over hun ESG-activiteiten.”

Uit het onderzoek blijkt echter dat deze ondernemingen hun kredietrisico kunnen verkleinen en hun ESG-prestaties kunnen verbeteren door kapitaal aan te trekken en te investeren in ESG. Het is dus van belang dat de kmo begrijpt dat ESG-initiatieven niet alleen ten goede komen aan de samenleving, maar dat ze er ook zelf veerkrachtiger van worden. 

Joachim Aelvoet, Country Director Products & Solutions bij ABN AMRO Private Banking België:

“Dit onderzoek is van groot belang voor financiële instellingen zoals ABN AMRO. Het bevestigt en kwantificeert de trend die we sinds het begin van de pandemie hebben gezien – namelijk dat kmo’s waarbij duurzaamheid centraal staat grote schokken beter kunnen opvangen. En dat vergroot hun kredietwaardigheid.”

Deze onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in de white paper ‘Are sustainability-driven SMEs more resilient? A lending perspective’.


Over ABN AMRO België
ABN AMRO is een Nederlandse bank voor particuliere, zakelijke en private banking klanten. We bieden hen een breed palet aan financiële producten en diensten. Onze focus ligt op Noordwest-Europa. Onze purpose ‘Banking for better, for generations to come’ geeft ons richting in alles wat we doen. We bedienen ongeveer zes miljoen klanten en hebben meer dan 19.000 mensen in dienst. In België bedient ABN AMRO vermogende particulieren en ondernemingen. Ons Belgische hoofdkantoor staat in Antwerpen. Daarnaast heeft ABN AMRO België kantoren in Brugge, Brussel, Doornik, Gent, Hasselt en Kortrijk. Voor meer informatie, kijk op www.abnamro.be of www.abnamroprivatebanking.be

Neem voor meer informatie, een kopie van de white paper, of voor een gesprek met de onderzoekers contact op met:

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Contact

Witte Patersstraat 4 1040 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

[email protected]

www.evokepr.be