Klimaatadviesbureau CO2logic begeleidt bedrijven en organisaties naar plasticneutraliteit

Klimaatadviesbureau CO2logic begeleidt bedrijven en organisaties naar plasticneutraliteit

‘Plastic Neutral’-label slaat financiële brug tussen bedrijfswereld en meer duurzame wereldwijde recyclage

Brussel, 9 juli 2020 - CO2logic, gespecialiseerd in de berekening, vermindering en compensatie van de CO2-uitstoot van bedrijven en organisaties, richt zich nu ook als eerste in België op plasticneutraliteit. Bedrijven die hun plasticverbruik succesvol terugdringen en compenseren worden door het onafhankelijk klimaatadviesbureau CO2logic en certificeringsbedrijf Vinçotte beloond met het ‘Plastic Neutral’-label. Dit label toont aan dat ze hun plastic voetafdruk (‘plastic footprint’) effectief verkleinen en compenseren en dus niet doorschuiven naar de maatschappij. Zo wil CO2logic een financiële brug slaan tussen de bedrijfswereld en wereldwijde initiatieven rond duurzame plasticophaling en -recyclage die dringend nood hebben aan fondsen in de strijd tegen plastic afval.

91% van ons plastic afval wordt niet gerecycleerd. De belangrijkste reden is omdat het voor bedrijven goedkoper is om te investeren in de productie van nieuw ‘virgin plastic’ dan in het hergebruiken van oud plastic. Zo komt er steeds meer kunststof in circulatie. Een deel eindigt uiteindelijk op stortplaatsen of wordt verbrand, maar veel te veel komt terecht in rivieren en oceanen. Elk jaar belandt meer dan 8 miljoen ton kunststofafval in onze oceanen, het equivalent van vijftien vrachtwagenladingen per minuut. De maatschappelijke kost* (microplastics in de voedselketen, sterfte van zeedieren en vogels, minder CO2-opslag in oceanen,...) van één ton ocean plastics bedraagt 3.000 tot 33.000 dollar.

“Zonder oplossingen en een kordate aanpak van deze crisis zou er tegen 2050 meer plastic in de oceanen dan vis zitten”, vertelt Antoine Geerinckx, oprichter van klimaatadviesbureau CO2logic. “De aanpak rond plasticrecyclage van de afgelopen decennia werkt blijkbaar niet. Plastic werd te vaak verscheept naar openluchtstortplaatsen in ontwikkelingslanden waar arbeiders het in erbarmelijke omstandigheden “recycleren”. Maar bij zware regen of erosie komt het plastic vaak in rivieren of de zee terecht. Hoewel wereldwijd honderden initiatieven zich inzetten voor een circulaire plasticverwerking, vallen veel soorten plastic uit de boot. Ze hebben een te kleine marktwaarde of kosten te veel per ton om te recycleren. Er is dringend nood aan verandering en plasticneutraliteit kan voor deze kentering zorgen.”

Story image

'Plastic Neutral’-label

Daarom introduceert CO2logic samen met certificeringsbedrijf Vinçotte, naast het ‘CO2 Neutral’-label, nu ook het ‘Plastic Neutral’-label. Door bedrijven en organisaties te stimuleren om te investeren in de reductie van hun plastic voetafdruk en hen hierin te ondersteunen, wil het klimaatadviesbureau een nieuwe financiële brug bouwen tussen de bedrijfswereld en de organisaties en projecten wereldwijd die werken rond het verzamelen en recyclen van plastic. Supermarktketen Delhaize heeft met het actieplan ‘The Lion’s Footprint’ als eerste onderneming in België het engagement uitgesproken om plasticneutraal te worden en werkt actief toe om haar plasticgebruik drastisch te verminderen en wat overblijft te compenseren in samenwerking met CO2logic, River Clean Up, Plastic Fisher, Namé Recycling… en zo het 'Plastic Neutral'-label te behalen.

“De winst is dubbel”, vertelt Antoine Geerinckx. “Enerzijds tonen de bedrijven en organisaties die het label behalen, dat ze zich bewust zijn van hun plastic voetafdruk, deze willen verminderen in plaats van door te schuiven naar de maatschappij en toekomstige generaties, en openstaan voor alternatieven. Anderzijds zorgen ze door de compensatie van hun plasticverbruik voor de broodnodige financiering van ophaling en recyclage van low value plastic over de hele wereld. Zo wordt dit plastic wel verwerkt, geraakt het opnieuw in circulatie en kunnen we het verschil maken in de strijd tegen plastic afval.”

Story image

Duurzame alternatieven

Het gebruik van plastic helemaal vermijden is (momenteel) onmogelijk. Daarom geeft CO2logic bedrijven en organisaties de kans om ‘plastic collection & recycling’-projecten in het buitenland te ondersteunen en zo hun restverbruik van plastic te compenseren. “Het gaat hier helemaal niet om greenwashing. Vinçotte zal voor elk project mee bewaken dat effectieve plasticneutraliteit wordt bereikt. Door plasticneutraliteit hoger op de agenda te zetten, verplichten we bedrijven moreel om hun verantwoordelijkheid te nemen voor hun plasticverbruik. De compensatie van hun plastic voetafdruk vertaalt zich in een investering die kan bijdragen aan de grote opkuis van onze oceanen en rivieren en de manier waarop hier en in ontwikkelingslanden plasticafval wordt verwerkt. Bovendien wordt door deze extra sociale kost het hergebruiken van ‘ocean & river plastics’ toegankelijker en aantrekkelijker in vergelijking met ‘petroleum-based plastics’. Opkuis- en recyclage-initiatieven worden hierdoor financieel aantrekkelijker. Misschien is dit het begin van een globale opkuis”, besluit Antoine Geerinckx.

Story image

*http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0025326X19302061
www.treehugger.com/ocean-plastic-pollution-costs-planet-trillion-year-4858132

Over Vinçotte
Vinçotte is het grootste Belgische geaccrediteerde inspectie-, controle- en certificatiebedrijf en biedt meer dan 220 objectieve en adviserende services op het vlak van inspectie, certificatie, conformiteitsevaluatie en opleiding. 2.000 professionals zetten zich dagelijks in om de samenleving veiliger, efficiënter en duurzamer te maken.  Vanuit 16 vestigingen in de Benelux controleren en keuren we elke dag meer dan 5000 keer bij meer dan 60.000 multinationals, KMO’s, zelfstandigen en particulieren die vertrouwen op Vinçotte.

Antoine Geerinckx Founder, CO2 Logic
Jesse Huybrechts
Jesse Huybrechts Copywriter, Evoke
Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Evoke
Witte Patersstraat 4
1040 Brussel