Jaarlijks natuurverlies ter grootte van België door sneakers, zitbanken en smartphones

Rapport van ABN AMRO en het Impact Institute toont impact van productie en consumptie op de biodiversiteit

Antwerpen, 15 oktober 2024 - Een natuurgebied ter grootte van België verdwijnt elk jaar door de wereldwijde productie en consumptie van populaire consumentengoederen zoals sneakers, zitbanken en smartphones. Dit blijkt uit een nieuw rapport van ABN AMRO en het Impact Institute, waarin de enorme impact van deze producten op de biodiversiteit wordt blootgelegd. Om dit enorme verlies aan biodiversiteit te compenseren, zou de prijs van een paar sneakers met €1,50 moeten stijgen, een zitbank met €109 en een smartphone met €7,10. 

Volgens het rapport gaat de productie van deze drie veel gevraagde goederen gepaard met een jaarlijks verlies aan biodiversiteit van een gebied vergelijkbaar met 200 keer het Nationaal Park Hoge Kempen, wat bijna overeenkomt met de totale oppervlakte van België. De productie van sneakers alleen al kost jaarlijks naar schatting 324.000 hectare aan natuur, ofwel 25,5 keer de oppervlakte van het park. Voor zitbanken is dat 298.000 hectare (23 keer het park) en smartphones dragen bij aan het grootste verlies met 1.942.000 hectare, wat neerkomt op meer dan 150 keer het park.

Om dit verlies aan biodiversiteit te compenseren, zou de prijs van een paar sneakers met €1,50 moeten stijgen, een zitbank met €109 en een smartphone met €7,10. Deze extra kosten kunnen vervolgens worden geïnvesteerd in maatregelen die biodiversiteitsverlies tegengaan. Het rapport benadrukt ook dat het gebruik van duurzame energie, gerecyclede of duurzame materialen, en het verlengen van de levensduur van producten belangrijke maatregelen zijn om de negatieve impact te verminderen. Verminderde consumptie heeft daarbij de grootste positieve invloed.

Verplichte rapportage voor retailers

De biodiversiteit is wereldwijd de afgelopen vijftig jaar met bijna 70% afgenomen, wat heeft geleid tot onherstelbare schade in verschillende gebieden, waaronder België. Het is essentieel om deze schade te verminderen, niet alleen voor het milieu, maar ook voor de wereldeconomie”, zegt Henk Hofstede, sector banker Retail van ABN AMRO. “Meer dan de helft van de mondiale economie is immers direct afhankelijk van ecosysteemdiensten, zoals de bestuiving van gewassen door insecten. Bij ABN AMRO willen we met dit onderzoek belangrijke inzichten geven in de factoren die de biodiversiteit onder druk zetten, zoals klimaatverandering, lucht- en watervervuiling, en het gebruik van water en land.”

Meten is weten: handelingsperspectieven voor retailers

Het meten van de impact op biodiversiteit is complex en vereist nieuwe vaardigheden en samenwerking binnen de keten. Omdat veel retailers hun producten rechtstreeks inkopen bij fabrikanten, is het essentieel dat zij meer inzicht krijgen in de volledige levenscyclus van hun producten. Bovendien verplicht vanaf 2025 de Europese Corporate Sustainable Reporting Directive (CSRD) grote bedrijven om te rapporteren over hun impact op biodiversiteit wanneer dit significante of materiële invloed heeft en als het direct hun businessmodel raakt.

"Door analyse van hun waardeketen kunnen retailers de impact van hun producten op de biodiversiteit in kaart brengen. De volgende stap is een concreet beleid formuleren om positieve impact te maken en biodiversiteitsrisico’s te beperken, gevolgd door een transitieplan met wetenschappelijk onderbouwde doelen”, zegt Henk Hofstede, sector banker Retail van ABN AMRO. “Een dashboard met consistente data helpt de voortgang te meten en hierover te rapporteren. Zo verwachten stakeholders steeds vaker dat bedrijven hun impact op biodiversiteit beperken om hun ‘license to operate’ te behouden."Kunming-Montreal Global Biodiversity Framework

Als financier, investeerder, beleggingsadviseur en werkgever voelt ABN AMRO de verantwoordelijkheid om biodiversiteitsverlies tegen te gaan en juist bij te dragen aan het herstel van de natuur. Daarom ondersteunt de bank het Kunming-Montreal Global Biodiversity Framework, dat als internationaal richtsnoer dient om biodiversiteitsverlies de komende jaren te stoppen en terug te draaien. Dit kader vormt de basis voor de natuur- en biodiversiteitsacties van ABN AMRO in de toekomst.

Herlinde Rollez

PR Consultant, Evoke

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Evoke

Scoren in de pers boost sales en Evoke helpt bedrijven hierbij. Samen met de klant halen we nieuws uit hun onderneming om dit onder de aandacht van de media te brengen. In de vorm van een persbericht, klantengetuigenis of opiniestuk, of via een interview of persconferentie, verstrekken we het nieuws duidelijk en gebruiksklaar aan de juiste journalist(en). Zo leest of leert het brede publiek in een geloofwaardig kader over onze klanten in de krant, op de radio of op televisie.

Neem contact op met

Tour & Taxis Havenlaan 86C bus 15 1000 Brussel

+32 (0)2 740 43 32

info@evokepr.be

www.evokepr.be